Lucia

Datum: 2008-12-13 Klockan: 08:55:44 Kategori: Allmänt

Och tankarna gåt tillbaka till 1983.

Det var det året jag gick i tredje klass och det vara just treorna på min skola som höll i Lucia firandet.  Det var oxå då som all min lust inför att gå just Lucia tåg försvann..... Tack vare min fröken Asta.

Vi var nio tjejer i klassen och givetvis ville ALLA vara just Lucia, ALLA utom jag. Jag VILLE INTE va Lucia. Jag var nog allt en tjej inte var,, jag var inte något för sånt där,,, jag hade kort hår och var inte tjejig överhuvudtaget.... Å ja ville INTE vara LUcia.

Fröken sa att det skulle vara RÄTTVIST,, alla skulle skriva ner sitt namn på en lapp och så skulle vi ha dragning. Den som blev dragen skulle få vara Lucia. Jag sa till fröken att jag inte ville vara Lucia så jag behövde ingen lapp. MEN joooo ALLA skulle ha en lapp så det blev rättvist.

Lapparna skrevs och sedan drog en av pojkarna i klassen en lapp.

Jag tror att ni bara behöver en gissning på VEM som blev klassen och skolans Lucia det där året 1983.

JAG!!!!!

Jag som inte ville. Kvittade vad jag sa JAG skulle va Lucia oavsett. Man fick acceptera rättvisan. Mamma va naturligtvis sååå stolt å sprang å köpte allt en Lucia skulle ha. Jag själv ville inte.

INte nog med att man skulle lussa i varenda klass på HELA stora skolan så skulle vi även gå Lucia på PROs julfest på Folkets Hus... Jag led....

På alla kort som finns från denna Lucia... ja ja kan inte scanna in gamla kort men så skulle ni få se en ledsen nioåring,,,, på den tiden sa alla att jag såg SUR ut.... men ja va så ledsen å mådde så DÅLIGT för ja ville verkligen inte... Ja själv sa att jag var den fulaste Lucian som varit någon gång.... å det va den harrangen ja alltid sa till ALLA i alla år.... att jag var de fulaste Lucian.... Jag sa inte att jag var den ledsnaste Lucian.... Hon som inte ville,, hon som hellre hade varit Tärna och låtit någon som velat vara Lucia varit det.

MIn fröken Asta förstörde all lust som fanns inför att gå Lucia för all min framtid. Jag har inte gått Lucia mera efter det.... kompisarna Lussade och jag vägrade va med... jag var med men klädde aldrig utmig ens till Tärna.. inte på jobbet inte med vännerna. Jag fick nog där 1983.....

Jag önskar att inget annat barn behöver bli tvingad till sånt de inte vill... för mig blev detta ett vergrepp,, man borde ha kontaktat fröken långt senare å berättat hur jag kände... va mycket hon tog död på den dagen.

När vi hade klassträff tio år efter att vi slutade nian bjöd vi inte in fröken Asta,,, vi kom fram till att hon hade varit ELAK på många sätt.... så så poppis blev hon.


HA NU EN UNDERBAR LUCIA!!!!





Kommentera här 8 st

Kommentarer
linda

Ingen vidare pedagogisk fröken....



Hoppas våra barn slipper någon sån i sina liv!

2008-12-13 @ 09:55:40
Länk: http://fetmaoperation.blogg.se/
Marica Rödebäck

Tack..



Din är också finfin!



Trevlig helg, kram.

2008-12-13 @ 10:14:06
Länk: http://rodeback.blogg.se/
jayne

Usch då....

Själv fick jag aldrig vara Lucia... vet inte om jag ville eller inte... Jag var en pojkflicka.. men mycket som jag sa att jag inte ville var också ett skydd... "Jag vill ju ändå inte".

Men varför skulle alla flickor vilja vara Lucia?

Vi hade en pojke nu på förskolan som ville vara tärna, som sin syster.. men dte fick han inte av föräldrarna.. han fick vara stjärngosse.. han var "jättesur", 2 ½ år gammal.... vad tror man?? Att han ska bli homosexuell (och??) om han får vara tärna??

Hm... kram på dej

2008-12-13 @ 10:40:53
Länk: http://jayne.blogg.se/
Jonas

Usch så tråkigt... jag lider med dig.

Ha en bra dag! Kram

2008-12-13 @ 11:09:19
Länk: http://jomari.se
linda

Har ni någon snö?

Här ligger den fint (än så länge..L)

2008-12-13 @ 11:32:34
Länk: http://fetmaoperation.blogg.se/
thisney

heej!

ja det var ett tag sen ju :/

här är det rätt okej. hur är det med dig?

tråkigt att bli lucia när man fan inte vill :O :/ kram

2008-12-13 @ 12:06:53
Länk: http://thisney.blogg.se/
anne

Näääää!!! Vilken HEMSK historia! Du har rätt i att det var rena övergreppet! Usch, jag blir förbannad! Säkert händer sånt där fortfarande,i ett eller annat format, det slutade nog inte 1983.

2008-12-13 @ 12:58:46
Länk: http://annnne.blogg.se/
sussie

Jag har sluppit va Lucia. Det skulle va en tjej med långt hår tyckte alla i min klass. Jag va inte ett dugg ledsen för det!!

2008-12-13 @ 19:35:55
Länk: http://nattmorsa.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: