Lucia.... min historia.

Datum: 2009-12-13 Klockan: 08:36:42 Kategori: Allmänt

På skolan jag gick var det treorna som var de som lussade för resten av skolan.

Att få vara Lucia var väl en av drömmarna för de flesta flickor på den tiden och kanske även idag.

Jag var en pojkflicka. Jag hade kort hår och favoritbrallorna var bruna manchesterbyxor. Jag lekte cowboy och indianer och lekte med grabbarna. Jag var allt annat än något tjejig. Rosa och rött var fjärran och att vara Lucia var inget som stod på önskelistan.

Min fröken var av det stränga slaget och rättvisa stod på listan över saker man skulle se till att de var. Alla flickor ville vara Lucia och endast EN fick vara detta. Det skulle vara ett korrekt tåg med EN Lucia... tre stjärngossar, tre pepparkakor ett gäng tomtar och resten tärnor.

Jag ville inte vara Lucia alls.

För rättvisans skull skulle alla namn på tjejerna, vi var nio stycken skrivas på lappar, läggas i en mössa och sedan skulle en lycklig vinnare dras.

Jag bad fröken att slippa eftersom jag inte ville.

-ALLA ska vara med så det blir rättvist.

Men jag ville ju inte.

Men fröken sa att det inte skulle bli rättvist om inte alla var med. Alla skulle ha lika stor chans. MEN eftersom jag inte ville så begrepp jag inte hur det DÅ skulle bli rättvist.

Som ni förstår hade jag inte skrivit denna berättelse om det inte var så att just JAG av alla, JAG som inte ville blev dragen blev dragen. På lappen en av pojkarna drog stod mitt namn. ALLA tjejerna blev besvikan och jag blev hemskt ledsen. Jag ville verkligen inte.

Jag bad fröken att slippa. Jag ville ju inte. De andras hopp tändes men fröken talade om vänligt men bestämt att den som blivit dragen skulle vara Lucia.

Jag fick aldrig något val. Jag fick vara Lucia med allt vad det innebar mot min vilja.

Mamma blev givetvis stolt... jag var bara ledsen. Jag ville inte.

Att vara skolans Lucia då 1983 innebar att man lussade för alla klasser på skolan och sedan fick man lussa lite på samhället. Alltså för tex PRO och sådant. Det var många gånger man skulle genomlida detta och det var en plåga.

Jag mådde hemskt. Jättehemskt. Men var man dragen så var man.

Efter detta ville jag aldrig mer delta i ett Lucia tåg. Jag har inte tyckt om Lucia sedan dess färrän för några år sedan.

Jag har hatat alla kort från denna tiden och alltid sagt att jag var den fulaste Lucian i byns historia. Jag har så fort ett foto från denna tid kommit fram sagt att jag var så ful. Kort hår och hemsk....

Idag säger jag inte att jag var ful. Jag var den absolut ledsnaste och olyckligaste Lucia som någonsin varit och jag anser att min fröken begick ett otroligt övergrepp mot mig. Hon skyddade sig bakom rättvisa.... hon sa att jag skulle ångra mig. Men hon visade att jag som barn inte hade något att säga till om. Att jag fick finna mig i det hon tyckte var bäst. Att min egen vilja var lika med noll.

Varför fick man inte dra om med de tjejer som ville. De hade mått så mycket bättre och som vuxen kunnat glädjas åt att man en gång stolt fått vara skolans Lucia.

Idag när de lussade på mitt jobb,, byns valda Lucia träffade jag en gammal arbetskamrat som var grannbyns Lucia i sin ungdom. Hon var en mörk Lucia och så otroligt vacker. Ja sagolik och när man säger detta till henne ser man va stolt hon fortfarande är att hon varit stadens Lucia...Det är inget man kan säga om mig.

Det är ledsamt men jag är ändå glad att jag hittade ett kort där jag inte såg så ledsen ut på. Det är nog tyvärr de enda. Jag bjuder er på detta.



Ha nu en fin Lucia imorgon och tvinga aldrig era barn att göra något sådant här om de inte vill det själva. barn har också en vilja. Vår fröken skulle vara pedagog men jag vet inte.... på en klassträff många år senare kom nog de flesta fram till att mycket hon gjort har satt spår som ingen velat ha.


Kommentera här 16 st

Kommentarer
FRIDAHCHARLOTTA

**



Tycker detta var väldigt bra skrivet ! Det finns alldeles för många lärare som beter sig såhär :/.. USch va tråkigt för dig :/.. ha en fin lucia iaf!! stor kram

2009-12-13 @ 11:20:01
Länk: http://fridahcharlotta.blogg.se/
Johan

Men hallå! Jag vet inte hur lärarna var på den tiden, men antagligen mer chefer och "fröken/magistern" än vad det är idag. Det var de som bestämde, men det där låter ju helt fel! Hur fasen ska det bli rättvist om en som inte ens vill vara med tvingas vara med och därefter blir vald till på köpet? Är det rättvist? Inte i närheten!

Man kan ju bara hoppas att det inte fungerar sådär idag. Det gör det nog oftast inte, men någon stans finns det säkert någon liten skola där det är sådär...



SV: Okej, låter bra det! Är du mycket för julbord? Det är inte jag. Jag äter i princip bara köttbullar, prinskorv och julkorv =P haha



Man får väl göra det bästa av dagen, men tyvärr blir det en jävla massa plugg... =/ men jag ser fram emot torsdag, då är allt över! =)



Kram

2009-12-13 @ 12:35:34
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
marie

Helt rätt, man ska låta barnen ha sin egen vilja, inte tvinga. Det kan sätta många jobbiga spår.

Förlåt att jag inte komenterat på länge, har varit dålig på det ett längre tag...men läser ändå.

Hoppas du hittar lugnet i din kropp o själ.

Ha en skön luciadag, njut av livet .

kram

2009-12-13 @ 13:09:09
Länk: http://mariekjerulf.blogg.se/
mina

God kväll.Önskar dig en skön lucia.kram kram

2009-12-13 @ 16:13:41
Länk: http://blondis81.blogg.se/
mina

Så typiskt att ditt namns stod på listan att du skulle vara deras lucia det året..Försåtr att det inte var skoj att vara det när man inte vill..men du är jätte söt på bild..kram kram

2009-12-13 @ 16:16:35
Länk: http://blondis81.blogg.se/
anne

Otroligt söt var du, oavsett om du kunde uppskatta det då eller inte. Onekligen skulle du inte ha utsats för detta, ett barns nej måste vara lika mycket värt som en vuxens. Våra barn har uppmuntrats att säga vad de tycker, även då de inte tycker som vi kanske skulle önska att de gjorde, det blir inte bra att tvinga fram saker ur någon, barn eller vuxen.

2009-12-13 @ 17:17:48
Länk: http://annnne.blogg.se/
Anonym

Ha en skön kväll söta..Ska bara slappa denna kväll & snart äta & pynta granen.kram kram

soffie

det låter ju inte klokt att en vuxen kunde få göra så,kunde tro du va född på 40-talet eller nåt,

Usch va tragiskt,

Men du va ju otroligt stark som verkligen lussade för alla,

Å jag tycker du är så söt på kortet,

kram

2009-12-13 @ 19:49:54
Länk: http://soffie69.blogg.se/
J

Tack för dina tips Tess, dom uppskattas =)

Vilken hemsk lärare, man ska aldrig tvinga någon till något, och det hade väl varit bättre att någon som ville bli lucia fick bli det. Bra skrivet !!

Kram

Pernilla

Vilken dum lärare men roligt att du vill dela med dig av din berättelse. Det var kul och läsa också att det hade vänt lite och att du idag tycker bättre om lucia....



Ha det bra, kram.

2009-12-13 @ 21:11:15
Länk: http://candygirl84.webblogg.se/
Johan

SV: Jag tycker det är coolt ja! Medium alltså =)



Ja precis, jag menar, vill man inte liksom, hur rättvist är det då att tvinga en att göra något?



Vilken bild då? ÄR det någon du har missat att beskriva eller har jag bara missat den? =)



Ojojoj, det var många år sedan mamma hjälpte mig med läxorna! Förr, på lågstadiet och viss del av mellanstadiet, förhörde hon mig varje vecka på glosor och i lågstadiet var det också matte, typ skriva en hel sida med ettor osv. =) Vilka minnen!

2009-12-13 @ 21:33:08
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Johan

SV: Haha okej, lite mer än mig i alla fall ;P

Rödbetssallad gillar jag inte, inte rödkål heller och absolut inte cill och Jansson! Nej, här ska det vara barnmat =P haha, men lite vuxendricka går ju bra ;)

2009-12-13 @ 21:35:48
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Ingmarie

Tänk vad många små o stora barn som blivit ledsna över något en lärare eller annan vuxen gjort.....o kanske fortfarande tänker på det!

Har att gjort en o annan utryckning för barnens skull i min dar må du tro.Slutar aldrig att förvåna mig över vuxnas sätt att vara ibland!



Ha det bra!...o du DU VAR ATT EN GO LITEN LUCIA!

2009-12-14 @ 08:19:41
Länk: http://frujacobsen.blogg.se/
Malle - Hockeyfru

ah de va ju rättvist.. läraren behövde nog en lektion om de ämnet själv. Hemskt att bli tvingad mot sin vilja :( himla söt vart du iaf=) kram

2009-12-14 @ 10:45:25
Länk: http://mysunshinestory.blogg.se/
Pernilla

Jag hoppas du får en bra start på den här veckan....kram.

2009-12-14 @ 11:06:00
Länk: http://candygirl84.webblogg.se/
Lena

Vilken galen lärare du hade!! Jag ville gärna vara Lucia men det fick jag inte för jag skulle vara tärna. Jag hörde till de flickorna som kunde sjunga rent och kunde alla sångerna och så var jag som du. En flicka med kortare hår :) Fick ofta höra att jag var en "pojkflicka" vilket jag irriterar mig på i vuxen ålder. Bara för att man vill ha kortare hår och gillar sport och äventyr är man väl inte mindre flicka? Våra Lucior i skolan hade oftast ljust långt vågit hår.



Gillar din text men inte att du blev tvingad att gå lucia mot din vilja, det var illa!



/Kram

2009-12-15 @ 18:17:45
Länk: http://lenakald.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: