Kvällen igen.... tankar kring barn med funktionshinder

Datum: 2009-02-04 Klockan: 18:03:05 Kategori: August/barnen/Autism

Ytterligare en dag till ända... snart å ja tycker inte ja hinner med mig själv överhuvutaget.... eller jo de gör man men inte den återhämtning man behöver.

Jag vill förtydliga vissa saker ang min son.

Han är inte begåvningshandikappad vad vi vet. Anledningen till att han utreds är att inte bara jag som mamma sett att allt inte stämmer utan även på förskola, fritids skola...

Jag har själv inte ställt någon form av diagnos på min son utan en utredning har börjat gjorts för ett år sedan av barnhälsovårdspsykolog. Så är det någon som tror att jag tycker det är skoj att inte ha ett barn som utvecklas som andra å är sk normal får mer än gärna läsa denna utredning där det framkommer vilka svårigheter han har i sitt dagliga liv.

Många säger till mig

-Jamen han är väl inte dum i huvudet...

Nej just det... läs på lite... jag börjar ledsna. Det är heller inte normalt att vara högt å lågt överallt å ingenstans. Han är inte som andra barn som är lite vilda ibland å givetvis har han stunder som han e lugn tack å lov. Men jag kan inte vara en mamma som bara sitter å blundar för att de är lättare för en del andra då. Tror folk verkligen att ja väljer detta för att det är skoj? För att få uppmärksamhet eller vad??

Jag har valt att lyssna på de som kan å följa den känsla jag har haft sedan han var liten. Att något är fel... flera gånger har ja på resans gång fått höra att inget är fel å pustat ut varje gång... men något är tok. OM andra i vår omgivning väljer att blunda så får de göra så men jag väljer att se för att ge mitt barn en bra start på livet för att utvecklas som han ska.

****************************************************

Söker även erfarna ang vårdbidraget. Merjobb... jo jag fattar men alla problem som är i skolan då??? OM de stora problemen är där??? Hjälp mig någon som kan.

********************************

Väntar nu på att vi ska åka med Abbe på trumträningen.... önskar ja fick vara bara hemma ikväll... kan säga att min kropp ljudligt säger ifrån. Ska därför lägga mig lite nu å grejja med min lilla pippi bäbis... Har förresten fyra ägg i holken igen. SKOJ... synd all tid går till annat just nu.


Kommentera här 17 st

Kommentarer
Mindy

God kväll snäckan.Ja det är skoj att fota..man får passa på så länge man tycker det är skoj med sin nya kamera.Ha en skön kävll.

2009-02-04 @ 18:04:29
Länk: http://blondis81.blogg.se/
Stefan

Hej hej vännen.

Jag förstår helt och fullt det där med grabben din.

Men precis som du själv säger, så har folk en jäkla förmåga att dra all över en kam. Har man nåt som krånglar, ja då är man helt plötsligt helt oförmögen att ta hand om sig själv. Men det vet vi ju, att så är det inte.

Jag vet folk som har sådana tankar om de som sitter i rullstol. Sitter de där, då är de handikappade, alltså lite smådum i huvudet. Fattar du!? Helt otroligt att en del kan tänka så.

Hoppas du får lite lugn och ro nu snart, så att kroppen hinner hämta igen sig.

Kram

2009-02-04 @ 18:12:35
Länk: http://jalonen.blogg.se/
*Jenny*

Du skriver bra, ville bara berätta att jag tycker det =)

Kram vännen

2009-02-04 @ 19:16:48
Länk: http://livetsomfru.blogg.se/
beetty

jag har inte sagt att han är dum i skallen heller?

varför skriver du så till mig?



neh de va inget mer britt, bara hon som berättade om august. Jag visste inget. Är ju knappt ute på nätet längre & följer nåns blogg typ!

2009-02-04 @ 19:30:50
Länk: http://freshing.blogg.se/
CAT

Du kommer aldrig komma undan folks "vet bättre än dig åsikter"!!

Dom får man ta emot jämt och ständigt!

Och folks "det är ju bara att göra si och så" är måmga dom också!

En utredning gör man som sagt var för att barnet ska få den hjälp det behöver!

Det krävs enorma resurrser av en förälder bara till att ha förståelse för varför barnet gör som det gör och reagerar som det gör!

Min kille med ADHD är jätteduktig och jag kan som du säga att han inte är begåvningshandikappad!

Han är verbal och social!

Men vid utredning framkom saker han faktiskt har svårigheter med(att uttrycka sig rätt verbalt bla) OCH DET ställer till det för honomm och vid en konflikt kan det utlösa enorma utbrott osv!

Så det finns så mycket man som förälder inte har en aning om!

Jag om nån vet att du inte gör detta för att det är skoj och jag vet att det krävs mycket för att ens påbörja en utredning!

Så stå på dig för du gör detta för din sons skull!

Hur gammal är din son?

Just nu kanske det bara är skolan som inte funkar tillfredställande.

Men om kraven ökar kan han ju ta ut det hemma senare.

Och jag gissar att det är ett merarbete just runt skolan med?

Merarbete innebär ju just allt det man som förälder måste hjälpa barnet med eller ta itu med eller lösa konflikter osv som man inte behöver hjälpa ett jämnårigt "normalt" (ursäkta uttrycket) barn med.

Kram på dig

2009-02-04 @ 19:34:08
Länk: http://catmalou.blogg.se/
soffie

men vad är det för människor som inte lyssnar på dej du är ju mamman!

guuu va trögt det ska va ibland,

hoppas ni får den hjälp ni behöver tillslut så han kan funka bra i skolan!

gokväll

2009-02-04 @ 19:34:18
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Stefan

Usch & tvi för att vara sjuk :-(

Hoppas att du rider ut det så att du slipper avbräck i lönekuvertet.

En fet spark i röven är vad vissa skulle ha sig ;-)

Kram

2009-02-04 @ 19:35:21
Länk: http://jalonen.blogg.se/
Tanten

Konstigt det där att det är så svårt för så många att bara inse att man kan vara annorlunda på många olika sätt och att om man behöver hjälp är det ok att be om hjälp.

2009-02-04 @ 19:48:40
Länk: http://plasttanten.blogg.se/
Stefan

Visst är den frän? :-)



Men det har ju samma effekt. Att man är orkeslös och allmänt slut.

2009-02-04 @ 19:57:42
Länk: http://jalonen.blogg.se/
CAT

Det jag menade är att det kan vara svårt som förälder att orka starta en utredning.

Och synd med trångsynt människor som tror att man barn med olika diagnoser bör vara dum i huvudet??

Vilken inställning har man till de barnen med en ställd diagnos då??

Du får säkert hjälp med ansökningar och du vet vart jag finns om det är något du behöver fråga eller bara prata av dig!

2009-02-04 @ 19:59:14
Länk: http://catmalou.blogg.se/
Stefan

Jag är likadan. :-(

Och inte blir det väl lättare av att gubbens pluggande gör det lite kärvare.

Usch...om ändå inte pengar styrde allt.

2009-02-04 @ 20:02:50
Länk: http://jalonen.blogg.se/
jayne

Hej

Vad är normalt och vad är avvikande?

Jag står också inför en utredning på sonen, det "räcker" inte med dyslexi..det är ngt annat. För hans skull vill jag få det klart, han ska veta varför han fungera som han gör och vad han kan göra för att må bättre. Min son är inte överaktiv, dvs inte till "besvär". Han är svårstartad och får skylla sig själv ju...

DUM.. är han icke.. ha ha ha absolut inte. Han kan emr än alla tror...

Vårdbidrag har jag. Vi fick först begära ett läkarintyg på hans dyslexi, där läkaren också skrev om hans svårigheter med exekutiva funktioner och att vi skulle kontakta BUP för utredning.

Därefter kontaktade vi försäkringskassan och sedan sattes allt igång. Det tog ca 5 månader, vi fick en kvarts vårdbidrag till oktober 09. Sedan kan man ju söka om förlängning, vilket jag kommer att göra. Och ev kommer sonen då att ha sin andre diagnos klar.

Vad vill du veta mer... bara skriv så ska jag svara så gott jag kan.

Kram på dig och du... lita alltid på din egen känsla...strunta i alla andra.

2009-02-04 @ 20:32:07
Länk: http://jayne.blogg.se/
Mindy

Allt är bra med mig..Ska snart sätta mig i soffan med min kära.Ha en skön kväll..

2009-02-04 @ 20:38:32
Länk: http://blondis81.blogg.se/
CAT

Kram på DIG!

Jag vet vad du går igenom och tycker att du är stark och duktig!

2009-02-04 @ 20:43:54
Länk: http://catmalou.blogg.se/
jayne

Ja du... mer eller mindre avvikande...

Som sagt...du får alltid fråga!!!!

Kram o gonatt

2009-02-04 @ 21:12:57
Länk: http://jayne.blogg.se/
Herr E

Var stolt över att du hjälper din son. Fler borde känna som du, men alldeles för ofta är man rädd för att få veta att det faktiskt är som man befarar och att barnet har problem. Trist att folk ska känna så. Fortsätt kämpa och lycka till!

2009-02-05 @ 00:21:18
Länk: http://www.ejrevi.com
anne

Klart att du som mamma vet, speciellt som det är ditt tredje barn. Det är bra att han inte är så gammal än, det finns massor med tid att sätta in den hjälp han behöver, bara utredningen blir klar (är det trögt på den fronten eller går det bra?).



Skit i de som snackar och är aninglösa, du behöver inte försvara eller förklara, du vet vad du gör och vad som händer och sker. Det kommer att bli bra, även om det inte nödvändigtvis går helt lätt eller enkelt.



Kram!

2009-02-05 @ 12:13:47
Länk: http://annnne.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: