Akuten

Datum: 2009-05-19 Klockan: 23:33:21 Kategori: sjukhus/sjukdom

Efter ett litet hastigt besök på akuten så är vi hemma igen. Ska SOVA för att imorgon återigen åka till sjukhuset för provtagning inför återbesöket på medicin sedan jag låg inne för min mage.... ( mitt besök ikväll hade med min operation att göra.... alltid ska de vara nått. )

Besöket på akuten gick bra. NERVÖST men det var skönt att få lite svar... MEN va har de för personal där???? In kommer en människa, fråga mig inte om hon var undersköterksa sjuksköterska eller elev av något slag, eller vad hon hette då hon inte hade något namn på sig = DÅLIGT. Hon presenterade sig inte ens.... MEN det va inte DET som gjorde mig mest upprörd utan HUR hon jobbade.... Helt ärligt hon skulle ta ett blodtryck.... visst,,,, hon släppte inte ut luften ur manchetten på LÄÄÄNGE å sedan fick hon ett tryck jag OMÖJLIGEN kunde ha eftersom jag äter blodtrycksänkande.... Sedan ska hon ta pulsen.... känner efter pulsen på handleden med TUMMEN!!!!!! Då känner du din EGEN puls och sedan tar hon pulsen på min lillfingersida!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Då kunde jag å min man inte titta på varann längre å jag tänker säger du något snart eller ska jag???

Båda är tysta och måste koncentrera oss för att inte börja skratta... JAA vi är undersköterskor båda två och maken ska bli sjuksköterska så JA detta KAN vi...

Så ska hon ta ett blodprov ochså.... TUR man inte är rädd av sig....

Säger högt

-Då får vi se om jag klarar detta.

Då säger jag faktiskt STOPP.... allvar ska jag ge dig ett bra tips... visa aldrig att du är osäker och att du KANSKE misslyckas för det kan alla göra men har du någon som är rädd eller ogillar detta så har du gjort väldigt dumt i den där kommentaren. Sedan sticker hon, jätte jätte ytligt och inget blod kommer, då  säger hon:

-Nej jag lyckades inte bara för de.

STOPP igen... stick in nålen lite lite till ska du se att du är rätt... Hon gör som jag säger och vips har vi blod....

Sedan tar hon röret och ska precis dra ut nålen MED STASEN kvar.... STOPP jag lossar stasen så vi slapp massa mer blod....

Ja jösses va släpper de in? Å var hon elev kan man undra hur den handledaren ansåg att hon KUNDE gå ensam för det hade INTE min elev fått gjort...Och om jag själv som elev känner nig så osäker skulle jag inte ha gått själv heller.

Men vi fick ju skratta lite... typ....

Kommentera här 9 st

Kommentarer
Mamma Melissa -ung änglamamma och gravid

Åh herregud... vilken tur att jag inte fick henne! Jag är så nålrädd att det är sjukligt -tur att du verkar behålla lugnet bättre än vad jag hade gjort! Och att du kan hantera hennes agerande med konstruktiv kritik, förhoppningsvis läser andra studerande eller vårdutbildade detta och tänker övr sitt agerande.

2009-05-20 @ 02:44:05
Länk: http://mammamelissa.blogg.se/
E-C/Ramnissan

ler Tur att det var dig hon grejade med, då fick hon ju bra feedback och lärde sig något:)



Kram

2009-05-20 @ 07:18:27
Länk: http://ramnissan.se
Josephine

hej, allt bra idag ? :)

2009-05-20 @ 08:57:39
Länk: http://stjupid.blogg.se/
Zara

Oj, oj, oj vilka människor det finns i vården...

Satt oxå på akuten men det var i måndags, fick remiss från v.c. då de trodde Liam hade misstänkt appendicit, men det var det inte som tur var. Kaotiskt mycket folk men vi kom in rätt snabbt, kanske för att det gällde barn och ev operation.



Skönt att läsa att allt är bättre med dig!



Kram

marma

Men snälla nån, vad är detta?

Tur att det inte var jag som kom till akuten och råkade ut för nåt dylikt, jag kan ju ingenting!

Är det alla besparingar, tro som öppnar för såna händelser?

Skönt att du kan din sak så att du inte tog skada av detta.

Kram/marma

2009-05-20 @ 12:52:46
Länk: http://marmagda.blogg.se/
Miss Attitude

Oj men shit vilken omgång du fick, vilken upplevelse. Jag skulle gått därifrån, för jag är super rädd för nålar och hade inte klarat av att få höra "vi får se om jag klarar av detta.." nä usch vad hemskt. Tur att du inte är rädd och att du kan sånt här.. Annars vet man inte hur det hade gått.

Kan tänka mig att ni fick er ett gott skratt och håller helt med, " vad släpper dom in för dårar.." Hon behöver mer praktik och upplärning innan hon släpps ut bland folk.. haha



Ha en bra helg

KRam

2009-05-20 @ 13:26:15
Länk: http://missattitude.se
Linda Häll

tur att de inte var jag, som hade den sköterskan/eleven har fobi för sprutor

2009-05-20 @ 14:39:37
Länk: http://misspainter.blogg.se/
syrran i-b

å herregud tur d inte va jag:)

Johan

Haha, vad illa! Jag hade ju anmält henne, eftersom att inte jag vet hur man ska göra och hon säkert hade gjort fel. Du var ju bättre än henne =)



Hur mäter man pulsen på handleden rätt då?

2009-05-20 @ 16:54:10
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: