Gårdagen/ bildscheman

Datum: 2009-09-05 Klockan: 08:56:15 Kategori: August/barnen/Autism

Gårdagen bjöd på både det ena och andra. Jag fick ju hjälp av ANNA  så nu har August fått sina veckoscheman samt fickscheman.

Han var sedan med när han kom hem från skolan och satt upp det och kikade på bilderna och var nöjd och tyckte det var bra. Vi plockade fram en bra förvaring för alla bilder och läste i skoldagboken.

Bild: Här sitter dagarna över hans säng. Varje dag har sin egen färg. Detta är tydligen lika i hela världen så man ska veta.



Bild: Här har vi satt upp lite bilder. Tydliga bilder med text som visar hur dagen ser ut.



Bild: Här är sedan fickschemana som han ska ha med sig till skolan/fritids för att veta var han ska under dagen. VEM som hämtar och hur han tar sig hem och dit. Så fort han blir osäker på detta så kan han ta upp sitt schema och se hur det var. Detta är ett problem för August så detta kommer hjälpa honom bra att minnas.

Schemat tydliggör dagen och gör August trygg i vardagen. Han kan titta på sitt schema och veta VAD han ska göra och vad som kommer.

Bild: Bilder från Pictogram

Jag har varit och beställt en maskin där jag kan plasta in bilder. Hittade en billig. Anna har hjälpt mig och har maskiner men det kan vara bra att ha en själv. Idag ska jag göra bilder på OSS som ska sitta i fickschemana. På mig, Daniel samt August pappa samt mormor. Har köpt inplasningsfickor som inte kräver maskin.

  

Bild: Skoldagboken. Denna skickar vi fram och åter för att skolpersonalen ska kunna skriva vad de gjort under dagen och vad August lyckats med. Även vad de ätit. Detta kan sedan jag och August läsa om när han kommer hem och hjälpa honom minnas dagen bättre. Bekräfta det han kommer ihåg och hjälpa honom med resten. Jag kan även skriva ner lite och förklara saker som behövs. Ett bra hjälpmedel.



Bild: En Överlycklig August i en egenhändigt byggd kojja... bilden har han tagit aldeles själv. Denna bild visar verkligen VÅR August.... En helt otroligt charmig unge som ger så mycket och är omtyckt av alla!


 

 


Kommentera här 6 st

Kommentarer
Laura

Blir tårögd då jag ser honom, godingen!!

2009-09-05 @ 09:04:06
Länk: http://rockchickmamma.blogg.se/
Maddis

Vad duktig du är som fixart detta för honom... jag minns när jag jobbade i skolan med barn med särskilda behov vad de blev glada,lugna å trygga när de fick dina bildcheman, för hela veckan och framför allt dagen.



Lycka tilloch ni kommer att få en underbar framtid

2009-09-05 @ 10:10:40
Länk: http://maddizz.blogg.se/
Malin

Hua vad tiden går! Han är ju en stor kille nu : ) Var nog ett tag sen jag byggde lego hos er inser jag nu : )

2009-09-05 @ 14:16:20
Länk: http://surrfia.blogg.se/
Mindy

Önskar dig en skön lördag.kram

2009-09-05 @ 15:30:47
Länk: http://blondis81.blogg.se/
Johan

Bra att ni får hjälp! Det hjälper antagligen väldigt mycket! =)

2009-09-06 @ 00:50:43
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
anna

Vad fin han är, August!



Ser ut att vara en helskön kille.



Kram Anna

2009-09-07 @ 20:44:00
Länk: http://annabackhouse.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: