Sorgen...

Datum: 2010-08-30 Klockan: 20:28:58 Kategori: August/barnen/Autism

Sorgen över att ha ett barn som inte är som alla andra kommer över mig stundtals.

Det handlar inte alls om att inte älska sitt barn eller att önska att barnet var någon annan.

Min sorg handlar om att inte veta om August ska klara sig själv. Att han inte ska få det lika lätt som andra utan dessa funktionshinder.

Att han inte ska få den hjälp han så väl behöver med tanke på hur samhället ser ut idag.

Att han ska behöva slåss för sina rättigheter.

Han lider inte av att vara just han, men han kanske får lida pga sin omgivning.

Jag vill att han ska ha alla möjligheter som alla andra men när det finns personer som tror att om man drar in resurser så känner sig den funktionshindrade sig mindre onormal ja då är det inte undra man oroar sig sjuk.

När man inte ser framstegen som andra föräldrar ser så börjar insikten komma att det kommer bli tufft. Inte för att han måste kunna allt för MIN skull men för sin egen skull, för att klara livet senare när jag inte längre finns där.

Sedan vet jag att det jobb jag lagt ner kommer att vara ett stöd. Det jag lärt honom genom år av kamp kommer vara något som gör att det kommer vara lite lite lättare. Att jag har gjort som jag gjort. Att jag har kämpat som jag gjort.

Men all ångest och allt sådant man själv fått genom all denna kamp utan att få det stöd man så väl själv skulle ha behövt det är smällar man får ta i ett samhälle som inte lämnar plats åt oss med barn som har det tufft på olika sätt.

Man får inte bli sjukskriven för att man har en tuff hemsituation eller pga sina barn. Eller jo man får men det är svårt att få igenom. Personalen på försäkringskassan är programmerade efter statens strikta regler och för att klara detta måste man bli hård och kall. De har säkert extra betalt för alla avslag de gör. LER. Ja man kan undra. Ett bonussystem? Hur många har jag klämt åt idag?

Nej jag vet jag är hård och elak men jag lider så med alla som kämpar.

Vi som kämpar.

Å jag är så innerligt TRÖTT på alla som inte förstår. Som säger de förstår. De som inte begriper att man inte önskar sina barn detta. Men att man älskar dom lika högt i alla fall. Jag önskar inte att min son var någon annan eller på något annat vis. Detta är ju just AUGUST... men jag önskar att han slapp alla svårigheter och alltid får och kommer få den hjälp han behöver. Att han ska växa upp och klara det mesta de flesta andra faktiskt gör.

**************************

Enligt Daniel hade August skjortan på sig när han kom hem. När han frågade om han var med på kort idag ryckte han bara på axlarna och svarade JAAAA... Men om han hade en glad min på kortet som han själv ansåg att man borde ha det får vi se när fotona kommer.


Kommentera här 5 st

Kommentarer
Barnens Hjältar

Vet precis vad du menar, man är ledsen för deras skull, inte sin egen. Det är en stor skillnad. Som tur är så går det bra för det mesta och de är glada hela högen :-)

2010-08-30 @ 22:04:21
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Maria

Du är väldigt duktig på att skriva och förklara! Jag förstår dina tankar och din oro precis, jag hade inte kunnat sagt det bättre själv!



Om det hade varit lättare att få hjälp så hade man ju haft så mycket mer energi över till annat, allra helst om man har fler barn. Jag vet att Ninni och Niklas många gånger fått stå åt sidan och det har gnagt i mej, men vad gör man? Man är ju inte mer än människa och gör så gott det går...



Obekräftade rykten har sagt mej ang Fk att förr fick de en bonus för alla de kunde förtidspensionera. Idag får de en bonus för alla de kan ge avslag och det skulle inte förvåna mej att det är så. Bonusen skulle vara på 1000 kr/person!

Undrar vilka och hur man får jobb där? Undrar vilka kriterier du fylla osv...Jag skulle vilja vara en fluga på väggen när de har sina anställningsintervjuer...



Nej man ska nog inte lägga så mycket energi att tänka på något man inte fattar ändå :/



Idag skiner solen här, det blir nog en höstpromenad med dogen innan lassis kallar igen!



Har ni fint hos er?



Kram Maria

Bella

Gud, så fint du skriver. Börjar nästan gråta!

2010-08-31 @ 17:21:01
Länk: http://bellastyckotank.blogg.se/
Ellis

Hoppas det har gått bra för August idag, låt ju positivt att han hade skjortan på när han kom hem i alla fall.

Jag ska ha en lugn kväll och kurera mig, varit helt slut idag på jobbet men med två sjuka så går det inte att vara hemma.

Kramar

2010-08-31 @ 17:55:18
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Johan

Man får kämpa mer, det är helt klart, det tar på krafterna stundtals, men det går. Men ibland kan man bli tokig på folk som bestämmer, de som inte fattar vad och när man behöver något. De tror att de vet, jo tjena, det är ju inte du som anser dig behöva det. Individen i fråga vet oftast själv vad han/hon behöver, så är det. Sedan kan det hända att det inte finns resurser till exakt det man behöver, men i största möjliga mån ska man få det man behöver, om inte så ska man i alla fall få det så bra det bara går.



SV: Hm, jag tror inte jag hade något under skjortan. En skjorta kommer jag ihåg, en brun och vitrutig har jag för mig det var, en långärmad...



Ja, det hoppas jag verkligen! :)

2010-09-01 @ 13:38:21
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: