Jonas Moström/Mari Jungstedt

Datum: 2010-07-04 Klockan: 12:50:22 Kategori: Böcker

Det har kommit en ny bok i serien om Johan Axberg... Mirakelmannen. Sträckläst denna... rekommenderas...



Första dagen på sin påtvingade tjänstledighet blir kriminalkommissarie Johan Axberg kontaktad av en barndomsvän, Mattias Molin, som han inte haft kontakt med sedan han flyttade från den lilla byn Bråsjö i Medelpad vid elva års ålder.
Mattias vädjar till Johan att han ska besöka honom. Han har något viktigt att berätta om olyckan då en annan barndomsvän, den så kallade mirakelmannen Chris Wirén, drunknade under en fisketur. Wirén var chef för Symfonikliniken ett hälsocenter som ger alternativ vård till obotligt sjuka personer för skyhöga belopp. Wirén skapade sig ett världsrykte när han botade en Hollywoodstjärna från skelettcancer trots att alla läkare sa att det var omöjligt. Nu vallfärdar rika personer från jordens alla hörn till Symfoniklinken för att bli friska från sjukdomar som läkarvetenskapen inte klarar av.
Efter viss tvekan beslutar sig Johan Axberg att återvända. När han kommer fram hittar han Mattias brutalt ihjälslagen i köket. Förtvivlad och chockad beslutar han sig för att hitta mördaren och samtidigt ta reda på sanningen bakom mirakelmannens död.

Mirakelmannen är den femte romanen i serien om Johan Axberg, Sofia Waltin och de andra kriminalpoliserna i Sundsvall.
Jonas Moström är författare och läkare. Han debuterade 2004 med thrillern Dödens pendel. Uppföljaren Svart cirkel kom år 2006 och blev hans stora genombrott med över 50 000 sålda exemplar. 2009 utkom han med den kritikerrosade boken Rymd utan stjärnor.


Text och bild är lånade från Bokus.

Mari Jungsteds senaste rekommenderar jag också...

 

När Jenny, en helt vanlig gotländsk gymnasietjej, upptäcks av en modellagentur förändras hennes tillvaro i ett slag. Hon anses snart vara en av de hetaste stjärnorna och slungas in i en värld fylld av kändisfester och glamour. Medan Jenny njuter av sitt nya, spännande liv i Stockholm befinner sig den några år yngre Agnes på sjukhuset till följd av svåra ätstörningar. Också hon har drömt om ett liv i rampljuset, nu är hon på väg att tyna bort.

Vid Agnes sida vakar hennes orolige far. Dottern är hans allt sedan Agnes mamma och bror omkom i en tragisk bilolycka några år tidigare. Nu plågas Agnes svårt av den oro hon orsakar sin pappa. Och ingenting blir bättre av att hans nya hustru envisas med att följa med till sjukhuset, bara för att otåligt sitta och vänta på att få ta honom med sig därifrån.

Men tragedin väntar också den framgångsrika Jenny. Under en påkostad modefotografering på den karga, ensliga halvön Furillen på nordöstra Gotland utsätts hennes nyblivne pojkvän, modefotografen Markus, för ett mordförsök. Han hittas på en enslig plats, blodig och brutalt misshandlad men vid liv. Kommer han att kunna berätta något som leder kommissarie Anders Knutas till gärningsmannen, innan det är för sent?

Jenny och Agnes är länge helt ovetande om att deras liv är inflätade i varandra. Men det finns någon som håller ögonen på dem. Någon som planerar att ingripa i deras öden och försöka skipa en egen rättvisa.

I Mari Jungstedts åttonde kriminalroman, Den farliga leken, står Anders Knutas inför en gåta vars lösning är mer komplicerad och oväntad än han någonsin kunnat ana.

Boken är Maris åttonde i serien om Knutas.
 

 

 

 


Kommentera här 8 st

Kommentarer
fru vargavinter

att gå upp i vikt känns ju aldrig särskilt kul, och när det beror på mediciner är det ju lite "orättvist", fast bra att mediciner finns förstås. vad är IBS? tänkte att jag frågar istället för att googla. :)



trivs du med dig själv? sånt går ju upp och ned förstås. kläder gör mycket har jag märkt. konstigt egentligen. jag har kläder som jag alltid känner mig fin i. sen finns kläder som jag känner mig ful i! det är väl märkligt. jag byter ju varken kropp eller psyke mellan brallorna...

2010-07-04 @ 13:22:59
Länk: http://fruvargavinter.wordpress.com
mamma mindy

God eftermiddag..Så skoj att läsa..Har de senaste veckorna läs ut en massa böcker...så mysigt när man får tid för det..kram

2010-07-04 @ 14:44:36
Länk: http://blondis81.blogg.se/
josefine

sv på kommentar; haha, jaså ? :) Du är en av de som inte gillar fotboll? ;)

2010-07-04 @ 15:01:41
Länk: http://tthisisourlife.blogg.se/
Ellis

Boken lät spännande, har inte läst något av Moström förut men Mari Jungstedts böcker har jag läst! =)

Hoppas du har haft en fin helg!

Kram Elenor

2010-07-04 @ 18:50:46
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
soffie

Tack för boktips:)

Jag håller på med Ljungsteds bok just nu den är verkligen bra,

gokväll

2010-07-04 @ 19:10:57
Länk: http://soffie69.blogg.se/
mamma mindy

God kväll kära blogg läsare. NU har jag låst upp bloggen igen...Får se hur länge jag har den öppen...men annrs kör jag med samma lösen...:)

Tackar för grattis hälsningarna till oss.Ha en mysig kväll.kram kram

2010-07-04 @ 20:33:30
Länk: http://blondis81.blogg.se/
Pernilla

Tack, jag har köpt dem på HM!!

2010-07-04 @ 21:59:00
Länk: http://candygirl84.webblogg.se/
Linda

Vad roligt att du bokbloggar:)

2010-07-04 @ 23:02:44
Länk: http://wondergirl-bloggen.zoomin.se
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: