Vården...

Datum: 2010-03-20 Klockan: 10:38:10 Kategori: Allmänt

Såg nyheterna igår. Inget ovanligt i och för sig men måste säga att både jag å maken reagerade igår.

Man pratade om sjuka gamla som inte blivit ordentligt skötta. De hade inte fått mediciner... de hade inte fått duscha på över halvår... de hade blivit av med värdesaker i sitt hem.

Många gånger kan jag känna att jo ja... vem vet hur det är men i detta faller så reagerade jag hemskt mycket att vården i dagens samhälle är så illa. Jag jobbar ju själv i vården och även min man...

Det som gjorde mig redigt förbannad var när chefen skulle förklara sig hur det kunde bli såhär. Hon gjorde bort sig så man skämdes å hennes vägnar. Hon skylde på att personalen inte hade någon DEMENSUTBILDNING....

Hrm.... alltså... vad har en demensutbildning med saken att göra när det handlade om MÄNNISKOR och ren BASAL omvårdnad som vem som helt ska klara. Att man ger mediciner och ger personer en dusch är inget du måste ha en DEMENSUTBILDNING till.

Jag är undersköterska.... jag har ingen demensutbildning. Jag möter dementa i mitt yrke varje dag. Jag duschar och ger dom den medicin de ska ha. Jag har aldrig missat en sådan sak.

Att man stjäl läser man heller inte med utbildning. Finns många kleptomaner bland de högutbildade. Att lära sig vad som är mitt och ditt har inte med utbildning att göra utan vett.

Nej jag tycker hon gjorde bort sig rejält den där chefen. Hon skylde ifrån sig på det mest dåligaste sett.... de behövde fler händer... ja det behöver vi med på mitt jobb. Men våra blir skötta oavsett om vi är dåligt med folk för att vi vet vad som ska göras. Vi har arbetsbeskrivning vilket dessa också hade. Dusch skulle genomföras en gång per vecka. Det kan de flesta utföra....

Jag skäms å vårdens vägnar.


***************************************************

Vidare är det debatt kring dödshjälp igen och jag hoppas innerligt att man lyfter denna fråga ordentligt denna gången och hittar en lösning.


Kommentera här 2 st

Kommentarer
Johan

Johan

Jahaa, så demensutbildningen innebär att man lär sig att duscha äldre och att man inte ska sno från dem?

Det är ju sjukt...

Hur kan man ens skylla på något sådant..?

2010-03-23 @ 17:14:16
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: