August

Datum: 2010-11-12 Klockan: 09:00:18 Kategori: August/barnen/Autism

Det är mycket runt August nu.

Det är alltid mycket runt August om man ska vara helt ärlig.

Igår var han så duktig och frågade själv i affären om det fått någon pepparkaksdeg. Jag sa att jag inte hade någon lust med pepparkaksbak men då sa han att detta gör han själv.

Väl hemma plockade han fram allt man behöver och satte igång. Kan säga att han klarade detta helt utmärkt själv och mamma lämnades enbart till att grädda kakorna.

       
Bilder: August i full färd med att baka pepparkakor.


Jag är så imponerad av honom och jag ser att träning HAR gett färdigheter. Att ta till vara på det han VILL och vidare låta honom göra. Om och om igen tills det är säkert och man i stort sett bara behöver ÖVERVAKA. Inte begränsa utan öppna upp. Det var ett stort steg att våga fråga på affären. STOLT mamma.

Annars har han plockat fram BRIO tågbanan och bygger för fullt i sitt rum. Något som gett oss andra problem då han inte vill avsluta utan bygga och köra tågen på en slingrande framväxande bana. Bygga är en styrka hos sonen. Han e grym.

Igår var jag även till BUP och där hade vi några timmars prat om tydliggörande. Nu har ju jag kommit en lång bit på väg när de gäller detta men tog tillfället i akt och träna på Boarmaker programmet.


Bild: August bilder som vi jobbar med.

Vidare har jag fixat så vi ska få komma till Datateket där August kan få möjlighet att hitta program som stimulerar läsning och räkning. Det är så tursamt så hon skulle ordna en grupp här i stan så vi slipper åka till Karlstad. Vidare har de börjat med nya program på skolan så han slipper pennan. Det är uthållighets prgram samt program där man lär sig skriva och läsa på datorn. Jag är glad att de har lyssnat på vad jag vill och jag hoppas detta ska underlätta. Man jobbar hemskt mycket med att bygga upp August självkänsla så han känner att han KAN och är duktig.

Jag ringde även upp skolpsykologen för en undran om när han kommer igång med begåvningstesterna. Tyvärr blir det inte alls på denna sida av året så han servar alla skolor i stan. Januari lovade han nu och jag hoppa innerligt att så blir fallet.

Jag känner mig glad att det går framåt och att jag blir hörd på. Att man faktiskt sätter August i centrum och att det ska rulla på. Men det är en kamp att komma hit och det är alltid samtal och möten som behövs för att vi ska komma framåt.


Bild: Min August.

I allt detta är de grymt viktigt att inte glömma sig själv. Min kroppe säger ifrån. SÅ idag ska jag unna mig en hel timmes skön massage innan de bär av till helgjobb.


Kommentera här 15 st

Kommentarer
Mia

Åhhhh va härligt du skriver, trots det jobb det medför med barn med speciella behov så är du så lyhörd och öppen i allt (härligt o jag blir alldeles varm i kroppen). Tänk sån tur att August just var menad för dig o de dina, den hjälp han får och det stöd du ger i livets allt - gillar öppenheten och att våga ge ansvaret samt att han ju verkligen vill o vågar själv (inte det allra vanligaste med en autist, gudskelov är också de olika och med rätt hjälp från början kanske också mer framåt ..).



Önskar ofta att Jonathan hade talet så han inte behövde känna sån frustration när vi inte förstår och pex-bilderna inte räcker till samt att annan och mer träning satts in mycket, mycket tidigare i hans liv. Nåja, vi kör på för varje ny dag lär vi oss nytt och han med, inte gråta över spilld mjölk.



Precis som du kände i kroppen kände även jag när jag gått in i väggen, också länge efter jag trodde att jag kommit ut på andra sidan (är nog inte där än och tror att jag orkar som förut, men det gör man inte). Det jag lärt mig nu är att jag är en ny Mia, en som tyvärr fick lida av prestationskraven den gamla haggan la över mig o ändå saknar jag hennes driv och framåtanda o lust/ork/tid - ja hon som bollade med alla bollar samtidigt o nu sitter jag här o vågar knappt bolla med en i taget ;-D



Våra kroppar säger ifrån, vi lyssnar ofta väldigt dåligt på dem - din kanske säger dig just det, att ta det lugnt och bara vara :-D



Förstår dig med huset, nu med facit på hand kunde vi ha bott kvar i vårt gamla, yngsta dottern bodde med oss i exakt 4 månader sen flyttade hon hem till sin mamma ... och med detta faktum hade vi fått annan plats :-D men vi är glada och ser en mening med detta huset o det som gjorde att vi flyttade hit, bättre för hundarna, många o trevliga grannar, mindre stört område mm mm



Inte så soliga hälsningar, men varma som jag hoppas räcker länge länge över jobbhelgen!

2010-11-12 @ 09:35:37
Länk: http://fredthevov.blogg.se/
cicci

Du är väl värd en massage, önskar dig oxå en underbar helg!

Jätte kul att se dom fina bilderna på din lille kille & att det går åt rätt håll med allt.



kram till dig!

2010-11-12 @ 09:39:49
Länk: http://cicci79.blogg.se/
Susanne

Duktig han var! Inte roligt att ha värk i kroppen inte någon influensa på gång? Skönt med massage, jag har ju min massagestol att sitta i det är toppen. Nej dom vet inte vad dom ska göra på vårdcentralen så nu har dom skickat remiss till sjukhuset och se om dom kan få bukt på det. Men jag har blivet mycket bättre därför ska jag jobba annars hade det inte gått, sen har psyket blivet det bästa när jag gått hemma. Nej nu ska jag kolla thkakorna. Men ha det bra. Kram Susanne

2010-11-12 @ 09:51:51
Länk: http://vejers.blogg.se/
lucke

Tjenare, planer för kvällen? :)

2010-11-12 @ 13:56:26
Länk: http://modegrabben.blogg.se/
Johanna

nu blev jag jätte sugen på pepparkakor. får nog med ta och baka lite sånt och lussekatter... :) kan behövas mitt i uppsats skrivandet.



Förstår du blir stolt över honom. låter som byggandet är något man skall bygga vidare på hos honom eftersom han gillar det så mycket. Man skall ju ta tillvara på sånt som de gillar, men det vet du såklart redan :)

2010-11-12 @ 14:27:17
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Liw

Hittade hit via en annan blogg vilket jag är glad över. Vad kul det är att läsa att din son gör sådana framsteg och att du känner att det händersaker kring honom som kommer hjälpa er i er vardag. Jag jobbar med ungdomar med funktionsnedsättning och det är stor skillnad mellan de som får adekvat hjälp och stöd och de som faller mellan stolarna. Hoppas ni slipper vänta så länge på "utredning".

Trevlig helg!

2010-11-12 @ 17:08:40
Länk: http://liwetochvardagen.se
Eva

Åh, det låter ju som en jättebra idé - att gå och ta massage så där. Hoppas du får en riktigt skön stund! :-)



Sv: Ja du, det här med terapi är intressantare än jag trodde, eftersom det faktiskt leder till så mycket insikter. Man tror att det inte ska finnas något där, men det gör det :-) Fast allt handlar ju om att hitta en bra terapeut och det gjorde jag! Just att hon är klärvoyant var liksom det som gjorde att hon kunde hjälpa mig. Hon kunde göra det som inget medium lyckats med och då har jag ändå träffat två av landets främsta medium!



Spännande det du berättade om mentalsjukhuset, kan mycket väl vara så som du tror.

2010-11-12 @ 17:15:13
Länk: http://detspokar.blogg.se/
Johan

Det låter jättebra det där! Att fråga i affärer har jag alltid haft svårt för, ja, att fråga över huvud taget. Har alltid varit lite sådär blyg, men det börjar väl sakta men säkert släppa...



Briojärnväg, ojoj, vilka minnen! De hade, vet inte om de har kvar den, en sådan järnväg inne på Sagoland i Linköping när jag var liten. En ganska stor järnväg som barnen kunde leka med. Det tyckte jag var jättekul! :)



SV: Ja, klart det är bra träning, men likväl känns det riktigt surt.

Vad kul! Hur gamla är de? :)

Det kanske du har sagt, men minns inte :)



Ja, det får du gärna göra om du hittar den! :)



Okej :) Var ska du ha dem då? :)



Nja, jag tyckte som sagt det lät roligare än vad det i själva verket var...



Ja, det får vi verkligen hoppas! :)



Ha en bra kväll! :)

2010-11-12 @ 18:24:12
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Linda

Åh vad ni pysslar o har er,mysisar där!

Jag är en riktig torris så jag smörjer oxå för att må bra i huden..=)Alltid bra att fråga en erfaren kvinna finns många olika teorier att det skall man göra & äta o inte...hehe..

2010-11-12 @ 19:48:48
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Lena

Hej på dig!

Vill bara säga att jag tycker du verkar vara helt fantastisk som mamma!! Jag är verkligen imponerad av dig och ditt jobb med August! Men jag hoppas att du inte glömmer bort dig själv mitt i allt! Skulle gärna träffa dig någon dag, promenad eller en fika kanske, nu när det är slut på svampsäsongen.. ;) Ja inte nog med att du är duktig så är du ju förbaskat trevlig också!! Kram!

Matilda

Åh, pepparkaksbakning! :)

2010-11-12 @ 22:47:46
Länk: http://matildasodergren.blogg.se/
soffie

jag tycker din august är så himls duktig ,kram

2010-11-13 @ 01:55:15
Länk: http://soffie69.blogg.se/
carro

snart är det iaf december och julmys :D

2010-11-13 @ 14:52:46
Länk: http://lovelyc.blogg.se/
Alexandra

Åh, vilket leende som växte fram på mina läppar! Glädje, lycka, vad duktig han är!!



Vad duktig du är som tar hand om dig själv!!



DU är helt fantastisk

2010-11-14 @ 19:00:40
Länk: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Ellis

Vad bra han var på pepparkaksbak! =)

Härligt att det börjar gå framåt med skolan också, så skönt det måste vara!

Hoppas du fick en bra massage!

Kram Elenor

2010-11-14 @ 19:02:29
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: