Autism

Datum: 2010-09-10 Klockan: 09:25:41 Kategori: August/barnen/Autism

Igår kom sorgen. Den slog till som ett knytnävslag rakt i magen. In kommer August gråtandes. Hjärtskärande. Som mamma trodde jag att han nu ramlat och slagit sig rejält.

Väl inne så är det sorgen efter Isak, vår hund som pga sjukdom fick flyga upp till "hundhimlen" förra veckan. Nu förstod han. Nu begrep han att nu kommer han verkligen inte alls hem något mer.

Hysteriskt gråtande så nära han orkade sitta hos mig i soffan hulkade han fram sin sorg. Så som den är. SAKNADEN. Saknade efter en kär familjemedlem. Förtvivlan.

Som i ett slag torkar han sedan sina tårar och berättar att han älskar låten Teddybjörnen Fredriksson och att han tycker den är så bra så att han nästan svimmar. LER. Det svänger fort... han knallar iväg och bestämmer sig för att städa sitt rum. Hugger tag i dammsugaren bara för att stanna och fråga sig varför de inte hade dammsugare under medeltiden.

Väl i sitt rum fejjandes med städning och planer på att rita lite och namnge sina gosedjur åker tomtedräckten fram.

Det är egentligen bara under de varmaste sommarmånaderna som August lämnat detta med Tomten. Men nu har det sedan några dagar inte funnits mycket annat än just Tomten. Han sov i alla sina tomtekläder i natt inklusive ett par jeans under upptäckte jag denna morgon.

Fixeringar. Saker att stanna i. Saker att fundera omkring.

August.

Ett annorlunda barn men ett barn som ger oss så mycket. Mycket mer än någon kan tro. Älskade unge.


Kommentera här 12 st

Kommentarer
Mia

Full fart :-D Känner verkligen igen svängningarna, men med en kille utan tal blir det mycket att lära sig på ljudandet och hur det låter (glatt, lesset, sorgset, fundersamt osv) man lär sig att veta till slut.



Är glad för att jag fått lära känna denna för mig nya och speciella värld, göra den till min och forma oss tillsammans (man växer med uppgiften helt klart) och absolut är det svårt att förklara för vissa ibland, de vill liksom inte veta verkar det som utan frågar för syns skull.



Nu ska jag lägga till i bloglovin så jag inget missar ;-)

2010-09-10 @ 10:56:21
Länk: http://fredthevov.blogg.se/
mamma mindy

God eftermiddag vännen..Beklagar att hunden er fick lämna er :) Han har det bra hos min dotter och mina hundar som har det bra i himlen :)

Ja barn tar det så olika,vissa kan det ta längre tid att förstår...gulligt av honom att säga varför man inte hade damsugare för...hihi,,Tycker han verkar så otrolig underbar son som värmer gott för er :) Alla olika med på utsidan är man lika eller hur man brukar säga.Ha en härlig helg..kram kram

2010-09-10 @ 13:40:39
Länk: http://blondis81.blogg.se/
Johanna

Sitter här med tårar i ögonen, jag kan tänka mig känslan inom honom när han inser er hund isak inte kommer hem något mer. Men "skönt" det vänder snabbt på det sättet, även om han kanske mått bra av och få sörja lite!



oh vad kul det finns någon som verkligen klickar in på bloggarna och kommenterar! Då gör det nytta och jag vill ju andra skall se vilka underbara bloggar det finns :)

2010-09-10 @ 15:07:44
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Johanna

skönt att han för det mesta är glad. Det måste underlätt för er och för honom. hur märker han själv av sina svängningar? eller det är inget han störs av?



Ja, kommentarer är kul, det är det som får en vilja blogga vidare, så kul de tittar in hos dig, din blogg är värd och läsas :)



tråkigt med Daniels luftrör, men låter som ni får en mysig fredags kväll. själv skall jag på avskedsmiddag/fest . kram

2010-09-10 @ 16:20:38
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
mamma mindy

God kväll vännen.Hoppas att du får en mysig helg med familjen.kram kram

2010-09-10 @ 17:00:12
Länk: http://blondis81.blogg.se/
Pernilla

Beklagar att eran hund gått bort....

2010-09-10 @ 17:51:40
Länk: http://candygirl84.webblogg.se/
Pysselfröken

Stackars liten! Usch så sorgligt. Jag är ingen fena på Cuttlebug. Jag har en Epic six. Hoppas att det löser sig med plattorna. Jo, tack jag mår fint. Vi har det väldigt stressigt på jobbet så jag känner mig trött men inget värre. Nu ska jag pyssla iordning ett DT-projekt. Trevlig helg. Kram

2010-09-10 @ 18:41:43
Länk: http://pysselfrkensblogg.blogspot.com/
soffie

va fin han är din goa son måste va knepigt för han då han fattar vad som hänt goa unge,

kram

2010-09-11 @ 01:12:56
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Georg Hendrix

Bra att han verkar få behålla sin "oskyldighet" längre än andra barn iaf. Dagens generation (inkl. gamlingar som mig?) tvingas ju växa upp så snabbt.. på ett annat sätt än tidigare. Förut kanske man var tvungen att börja jobba tidigt.. men dom utsätts för så mycket. Sådana saker som att "tro på tomten" förlorar många barn säkert redan när de är 3-4-5 år.. hur kul är det? Låt barnen ha kvar lite fantasti. Varför "tvinga" dem lära sig saker de ändå inte behöver kunna förrän de är 20 + ?

2010-09-11 @ 10:52:50
Länk: http://georg.blogg.se/
Alexandra

Saknad är en tung känsla, speciellt saknaden och sorgen efter någon man förlorat.

Det är viktigt att försöka minnas det fina. Men det är svårt, mitt i sorgen.



Svar: Tack! Din kommentar var minst lika fin som min text.



Vitt var ett opraktiskt val av färg från min sida, då skulle livet vara väldigt färglöst..



Du verkar vara enormt stark. Som vågar möta det mörka- för det ljusa.



Hoppas att du får en fin helg!



2010-09-11 @ 11:31:24
Länk: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Ellis

Det svängde verkligen snabbt, men han fick ju gråta ut i alla fall!

Hoppas du har haft en fin helg!

Kramar

2010-09-12 @ 21:05:25
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Mia

Hej igen!



Nu är helgen sista dagarna med bonus-sonen över för denna omgång, vi har umgåtts mycket som vi brukar göra när han är hemma, åkt bil en del vilket han gillar massor, han va duktigt med på Ikea trots mycket folk (blivit bättre med det med åren).



Han och jag fnulade på altanen igår då pappa hans byggde staket runt huset (lite anpassning, han känner trygghet med ramarna som staketet innebär. Toppen-väder även om solen inte sken jättemycket, men det va åtminstone inte kallt.



På skola och boende är det mycket pecs och med åren också träna att göra annat som att duka av, sätta in i maskin, torka sig själv å sånt viktigt, allt kommer inte automatiskt men det blir en bättring helt klart. Vi vill på hemmaveckan också köra mer bilder, även om det funkar super-bra med att visa, ljuda osv. Sen har vi mycket i rutin hemma som han förstår och mår bra av. Vi tar det också mer lugnt än på skolan o boendet, myser i lagom takt med lagom mycket på gång per dag.



Stor kram hoppas det känns bättre i själen o att vännerna förstår att uppskatta sina vänner bättre, dvs dig (säkert gör flera precis så här inte bara mot dig o då blir de dubbelt ensamma den dan andra kommer på dem).

2010-09-13 @ 14:45:53
Länk: http://fredthevov.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: