Böcker....

Datum: 2010-09-16 Klockan: 08:50:11 Kategori: Böcker

Ann Rosman... en ny författare jag börjat läsa och som jag fastnat för. Tycker hon skriver bra och jag är förälskad i karaktärerna.... Senaste boken heter Själakistan och den som kom först heter Fyrmästarens dotter. Rekommenderar båda varmt.

 

 

Själakistan

I författarens andra bok står en liten pojke i centrum. Hans anhöriga har vänt honom ryggen, och än värre hållit honom inlåst. Ann Rosmans berättelse handlar om familjeband och samhällssyn och letar sig ända tillbaka till de bohuslänska häxprocesserna.

En sensommardag nära Carlstens fästning i Marstrand gör en besökande skolklass en hemsk upptäckt. Liket efter en kvinna i medeltida kläder och utan huvud påträffas vid den gamla Offerstenen. Strax därefter får fru Wilson i sin trädgård sitt livs chock när hon får syn på huvudet, högst upp på en spaljé med rosor och luktärter.
När Karin Adler vid Göteborgspolisen blir informerad av kollegan Robert njuter hon av sin sista semesterdag. Hon har separerat från sambon Göran och bor nu ombord på sin båt i Marstrand.
Kvinnan vid Offerstenen visar sig ha tillhört en grupp medeltidslajvare som ägnat sig åt rollspel vid den avsides belägna Sankt Eriks park på Marstrandsön. Att man har att göra med en mycket kyligt kalkylerande gärningsman står klart när den rättsmedicinska undersökningen slår fast att den huvudlösa kroppen inte hör ihop med det påträffade huvudet.
Karin och kollegorna Folke och Robban befarar nu att det kan finnas fler offer, och ganska snart får de via polisen i Trollhättan upplysningar om ännu ett makabert fynd. En kvinnokropp utan huvud, styckad. I närheten av en grupp medeltidslajvare. DNA-prover visar dessutom att de båda kvinnorna med all sannolikhet är systrar ...


Text och bild är lånat från BOKUS.




Vidare vill jag tipsa om en bok som en bloggkompis skrivit. Madelein Larsson Wollnik... Samma djävla ångest.

  Samma djävla ångest
Av Madelein Larsson Wollnik

En dag bestämde jag mig att det fick vara nog. Efter ett liv med ångest, droger, självsvält och misshandel kändes det som om jag missat hela meningen med livet. Nu väntade jag mitt första barn och allting tog sig en helt ny vändning.

Det här är en bok om att vända något som verkar hopplöst till en styrka. En styrka som tagit mig dit jag är idag. Boken speglar mina tankar från barndom upp i vuxen ålder. Den förklarar indirekt vad det kan bli av ett liv som inte får det stöd som det fanns behov av under uppväxten, som ung vuxen samt i ett förhållande som nästan tog livet av mig.

Det här är mina ord, mina erfarenheter och min historia.




Denna bok hittar ni på: www.litenupplaga.se det är även där jag lånat bild och text.

Kokain - Drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman

av Lasse Wierup , Erik De La Requera



Kokain - Drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman

Under 2000-talet har kokainet nått många nya användare i Sverige. Den vita drogen har gått från att vara en exklusiv jet set-markör till massans nya sätt att festa. Sett i ett större perspektiv är kokainet långt mer än enbart en fråga om enskilda svenskar. För att tillgodose "vårt" behov begår människor och organisationer på andra platser i världen de grymmaste handlingar. Colombias regering har i tjugo år, med stöd av USA, utkämpat ett blodigt krig mot drogerna. Trots det har odling och export inte minskat, och i Mexiko pågår ett krig som bara under 2008 krävde 5 700 människoliv.


Även denna text å bild är hämtade från: www.bokus.se 

en tung bok men väldigt intressant. 

 

 

 

 

 

 


Kommentera här 8 st

Kommentarer
Johanna

oh den kokain vill jag med läsa! =)



ja att skriva är bra, när jag och min fd sambo del apå oss, skrev jag massor om det, fel kan tänkas i en öppen blogg så, men jag behövde få ur mig det, det är inget fel att gå in i vägen att må dåligt. det är aldrig fel. jag gjorde saker då jag är mindre stolt över för jag inte våga berätta jag var ledsen och inte orka leva ett vanligt liv. vilket kanske kan te sig ganska naturligt när man var på väg gifta sig, skaffa barn hus och så på 12 sekunder rasar korthuset och så är man singel.



Jag har raderat den bloggen, men ångrar mig lite, för det hade varit intressant och titta tillbaka

2010-09-16 @ 09:21:14
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Johanna

Nej, jag tror det kan vara datorn, men vill ju höra om fler som använder mozilla om det är samma för dem! :)



inget kul och vara rastlös, jag hittar ingen motivation till plugga idag... så det får vara så helt enkelt.... kanske blir bättre imorgon :)



oh nya tapeter låter spännande, me like! :)

2010-09-16 @ 10:57:15
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
cicci

böcker e alltid kul..tack för tipsen!

2010-09-16 @ 11:22:02
Länk: http://cicci79.blogg.se/
Maria

Tack för boktips! Det var en bok där som jag blev nyfiken på...



Måste fråga vad en LO är för något, är det en förkortning?



Ha're gött

2010-09-16 @ 11:28:56
Länk: http://tidsfrdriv-m.blogspot.com/
Mallamousan

Jäklarns va du är duktig och läser mycket!! :)



Fortfarande väldigt förkyld, men tror jag mår lite bättre idag faktiskt, känns inte som hela huvudet är fullt av snor idag, bara halva ungefär! ;) men sov en massa igår och tror det är det som kroppen behöver! :) Bra att du kommit igång med träningen igen!! :)

2010-09-16 @ 11:38:41
Länk: http://mallamousan.blogg.se/
Ellis

Ann Rosman har jag läst, spännande att det kommer en ny bok av henne! =)

Kramar

2010-09-16 @ 12:30:20
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Anonym

Själakistan ska jag nog läsa och den andra där, Samma jävla ångest, låter riktigt, riktigt intressant. Ska föreslå inläsning av den om den inte redan finns... :)



SV: Ja precis, så är det! Synd bara att stor del av mitt sociala nätverkande sker via bloggen... :)



Ja, det är riktigt kul! Bofors fick stryk igår med 5-0 och Färjestad spelar ikväll. :)



Haha ja, lite äckligt är det allt. Fast möss är nog värre än fåglar faktiskt...

Barnens Hjältar

Tack vännen för reklamen <3

2010-09-18 @ 22:17:57
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: