August sommar

Datum: 2011-07-14 Klockan: 10:29:19 Kategori: August/barnen/Autism

Ja kan bara säga att saker har varit ganska tuffa. August mår inte så bra att vara helt utan rutiner som han får med skolan. Hans funktionsnedsättningar syns allt mera. Vi har rutiner hemma. Men de skilljer sig från skolvardagen. Det går aldrig komma ifrån.


Bild: August på stranden.

Men han har också mognat i mycket. Han ber om hjälp. Framförallt ber han om hjälp att minnas. Men han blir så frustrerad när han inte kommer ihåg och när han inte får fram det han vill. På något vis tror han att vi runt om vet hur han menar och kan få fram det. När han inte får detta så får han svårt att vara stilla. Han gråter. Blir arg. Frustrationen lyser lång väg. Vi gör allt för att hjälpa till.

Han vill fortfarande ha koll. Han frågar sina tusen frågor. Han vill vara med. Han hjälper till. Han sliter alltid när han hjälper till. Rejält. Så duktig.

Han är väldigt förtjust i lego nu. Inte att leka så mycket utan att bygga. Nu kan han följa en ritning och sitta i timmar och bygga ihop det han köpt. Sprara sina pengar och köper. Jag önskar att jag hade mera pengar så jag kunde köpa honom något att sitta med i dagar. Jag funderar och kommer nog att satsa lite. Detta är något han mår gott av. Utvecklas.


Bild: August senaste bygge. en långstadare.

August sitter även vid datorn och kan med vår hjälp hitta bokstäver för att kunna söka på internet. Märker att flera bokstäver sitter. Så glad. Han lånar även ljudböcker på biblioteket och jag önskade att de hade större utbud. Han har alltid lyssnat på musik när han ska sova och det har i regel varit samma skiva i ett halvår. Men nu byter han och lyssnar på sagor och berättelser. Lassemaja är det som gäller just nu. Lånar med istt eget lånekort och gör detta på egen hand. Han vågar fråga. Han vågar ställa sina frågor när han undrar något till främmande människor. Vi peppar... ledsagar.

I husbygget deltar han och jag är överlycklig att vi har Martin. Och att även våra elektriker har stått ut med hans frågor.


Bild: August uppe vid bygget.

Till veckan blir det läkabesök. Ett besök jag befarar kommer bli rejält jobbigt. Jag vet hur undersökningen innan denna remis gick var. Det tog timmar. Timmar innan undersökningen gick att genomföra.

Sedan börjar jag jobba. Fritids har stängt så jag hoppas att han ska kunna vara hos mormor eller helst sin pappa. Jag vet i stort sätt redan hur det kommer bli. Mera kaos.

Men vi har följt August. Vi har varit hemma mesta tiden. Vi har hittills ändå haft en rejält bra sommar. Mest varit här hemma men vi har varit tillsammans. Det är väl ändå de viktigaste. Inte så mycket på stranden som alla andra. Men vi har gjort en lyckad och bra resa hela stora familjen till Rhodos och vi har besökt Tomteland. Njutit av varann här hemma och försökt anspassa oss för mindra kaos. Glass har vi ätit i skärgården och August har gjort saker med Malou.

Jag har inte så stora krav på tillvaron. Närheten till varann har blitt de viktigaste.


Bild: August på Degernässimmet.

Men jag kan säga att denna sommar har August Autism synts mera än tidigare. Vi har helt klart kunnat se svårigheterna. Men vi har också sett alla framsteg. Det är de vi ska fokusera på.




Kommentera här 15 st

Kommentarer
Linda-Mamma till Alfred

Åh August är ju så duktig hoppas det blir bättre snart..frågar man får man inget veta;)

Ja videokameran skall fram när det första skall testas;)Ja jisses redan så stor, det går undan!Ibland hinner man inte med;)

2011-07-14 @ 11:12:38
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Linda-Mamma till Alfred

Hej där...ja det skall jag o lägga ut på bloggen.hihi..

Kan tänka det han kämpar på o ni med för den delen...duktiga ni!!

Nej dom har inte kommit får dom nog nästa vecka, jag hojtar till när jag fått dem så kan du sätta in pengar då;)

2011-07-14 @ 11:22:17
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Janeth

Framstegen som ni ser är ju ett tecken på att det no gör fungerar. Erfarenheten jag har, är att ju äldre man blir, desto mera märker man av autismen?



Sen vill jag tipsa!! För vi köper en hel del lego på tradera. Där kan man fynda nytt i kartong =)



Ha nu en finfin dag!

2011-07-14 @ 11:50:14
Länk: http://[email protected]
Ingmarie

Precis så vill jag beskriva en lyckad sommar!Att få vara tillsammans

skulle en del ge vad som helst för att få vara,men just det går ju inte att köpa för pengar.

Hoppas innerligt att undersökningen går bra.



Allt gott till dig o familjen!



Kramen Ingmarie

2011-07-14 @ 12:02:03
Länk: http://frujacobsen.blogg.se/
Annelie L

Jag tycker det låter som ni har hunnit med en hel massa, mer en många andra, så du kan med all säkerhet vara nöjd med er semester. Skönt att ni ser framstegen och inte bara ser det som förvärras...framstegen är ju så viktiga. Om ert bibliotek inte har så stort utbud av ljudböcker och sagor så kan ni med all säkerhet be dem ta hem....så gör vi här på vår bibba, dom lånar från ett större bibliotek och det är aldrig några problem.

Kram till dig // Annelei

2011-07-14 @ 13:27:48
Länk: http://zikoria.blogspot.com
Tess

Absolut! Fokusera på framstegen! Vad kul att han gillar att bygga lego! Jag minns att det var en sådan koncentrationsgrej som gjorde att man kopplade bort omgivningen ibland när man byggde :-) Sedan när man byggt färdigt och ser projektet i det färdigbyggda stadiet så blir man lite så där speciellt glad också. Som du kanske märker så var jag lite tokig i lego som barn :-)



Svar: Japp, jag är Buzzador. Väntar just nu på ett paket med intensivbalsam som jag ska få testa :-)

2011-07-14 @ 14:02:00
Länk: http://highlandertess.blogg.se/
Barnens Hjältar

Tycker det låter ganska hoppfullt ändå :-)

Ha en fin dag!

2011-07-14 @ 14:54:48
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Jessica - En flicka som är stark

Låter tufft för er! Skönt att ni mitt i detta kaos även kunnat se framsteg. Han verkar vara en riktigt fin kille. Roligt att han har hittat något han mår bra att göra, som att bygga lego. Grym långtradare han gjort!! Hoppas att läkarbesöket går bra trots sist.. Vad är det för undersökning?? Ta hand om er!

2011-07-14 @ 16:13:05
Länk: http://jessi91.spotlife.se
Helene

Det är ju det som är det viktigaste...

Att bara vara tillsammans !!

Och fokusera på det bra...

Ha det gott.

Kram Helene.

2011-07-14 @ 17:45:50
Länk: http://helenesdagbok.blogg.se/
Barnens Hjältar

Ah Ok, är det concertan du höjt?

2011-07-14 @ 20:20:21
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Mamma Z

blir så glad av att läsa ditt inlägg, fast det studom kan vara tufft för er..men som denna tacksamhet och kärlek till er fina kille lyser igenom..att den finns där..för de små framstegen och för tillförsikten inför framtiden..vilken toppenmamma du är!!



Han är jättefin er August! Sitter här på jobbet och ler när jag läser (jo, har det lugnt ikväll på mitt sjukhus..)



STOR KRAM

2011-07-14 @ 20:34:58
Länk: http://www.meusohana.wordpress.com
Anonym

tur han har dej som mamma som finns för han som stöd,han är minsann en duktig kille,kram till er å va fina bilder,

2011-07-14 @ 21:16:54
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Sandra

SV

jodå, hjärtat hänger med, men de får sina flippar... :(

Är de dina riktiga eller har du akryl eller gelé?

Ja hundar tar ju så enormt mycket tid... Men de är de värt :D

2011-07-14 @ 21:31:12
Länk: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Yasmine

Hej, dagens låt vinnaren finns ute på bloggen, kom in och kika i fall om det var du som vann, om inte?

Då kan du alltid försöka igen, för nu har en ny tävling redan börjat i samma inlägg som vinnaren står i :)

2011-07-14 @ 23:58:36
Länk: http://ladyyasmine.blogg.se/
EKO Lisa

Tycker du verkar ha en underbart fin son! Också kul att höra att ni ser framsteg:)

2011-07-15 @ 00:13:39
Länk: http://itisart.blogg.se/lisa
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: