Vinbär

Datum: 2011-07-11 Klockan: 16:00:00 Kategori: Allmänt

Plockade vinbär igår när jag va in till min bästa vän Mattias. Så blev det att göra lite vinbärsgele. Enkelt å gott.












Jag har alltid grejjat med saft och sylt. Men så har det blitt mindre och mindre. Men gele gör jag varje år. Lätt och fort går de. Man behöver ju inte rensa bären utqan bara plicka som de är. Det går snabbt.

Hade en go stund med Matti igår. Vi pratade.... var iväg och fikade och August fick chansen att åka åkgräsklippare och mjag lovar ungen sken som en sol. LYCKA...



Jag är glad att jag har Mattias. Han finns alltid där. En riktigt go vän. Som jag känt länge.

Väl hemma igår blev de lite gräddiga kantareller...


Kommentera här 5 st

Kommentarer
EKO Lisa

Åh, vad mysigt att göra egen gelé!

2011-07-11 @ 16:46:13
Länk: http://itisart.blogg.se/lisa
sandra

åhh vad gott! jag älskar vinbärsgelé! Men bara hemmagjord! Dock gör ja inte de själv då jag fått för mej att de är svårt, samt att vi inte har så mycket vinbär... Farmor gjorde alltid massor när jag var liten och jag fick alltid en egen burk :D



SV:

Man kan sätta gladpack (plastfolie) eller olja in formen innan man häller i betongen.. o tänk på att skaka dom lite lätt så att de inte blir luftbubblor :D

2011-07-11 @ 17:13:30
Länk: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Sandra

jag har inte heller gjort nåt mer betonggrejer.. Betongen tog slut sen har ja inte köpt ny.. kanske ska göra de nu när ja är sjukskriven...

2011-07-11 @ 17:45:52
Länk: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Tess

Vad gott! Både med bären och kantarellerna! Jag har inte gillat svamp överhuvudtaget tidigare, men ifjol började kantarellen "smyga" sig på mig så nu gillar jag iaf den :-)



Svar: Jo, jag förstår inte varför folk skaffar barn om allt de är ute efter är en kopia av sig själva eller att barnen blir det de själva drömt om, men inte haft möjlighet till. Gäller det att man drömmer om att barnen blir lyckliga så är det en annan sak, men nu menar jag när de har ett exakt mål.

2011-07-12 @ 11:24:30
Länk: http://highlandertess.blogg.se/
Janeth

Vinbärs gelé är det svärmor som gör här hemma. Passar toppen till alla älg rätter som ska göras under året när sambon har haft tur på jakten!



Egentligen är jag inte glad för älg, men jag är glad för min sambo & då får man liksom älgen på köpet ;D



Ha det gott vännen!

2011-07-12 @ 11:56:53
Länk: http://[email protected]
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: