Läsandet

Datum: 2011-05-12 Klockan: 08:05:05 Kategori: August/barnen/Autism

August går nu i andra klass. Året är snart slut.

August har stora problem med sin läsning. Han kommer inte igång. Sedan ett tag läser han tillsammans med bilder. Ett sätt som många barn lärt sig läsa. Man lär sig koppla och känna igen ordet från en bild. Detta gör att August KAN läsa och inte tappar vare sig modet eller tron om sig själv. Han är väldigt dålig på att tro på sig själv.





Jag tror denna metod kallas Karlstadmodellen. Den har varit lyckosam för många barn med speciella behov. Vet att barn med Down Syndrom lärt sig läsa med metoden. Sidorna tar August lärare fram och sedan har de gjort en bok av detta. Han är stolt när han KAN. Att känna att man faktiskt lyckas trots att man har svårt är så viktigt.



I höst ska August byta skolform, om det finns plats och allt faller på plats. Idag går han i en specialenhet för barn med Autismspekrumsdiagnoser. Men de barnen klarar en vanlig skolgång som är anpassad till mindre grupper osv. August behöver en mer specifik undevisning. Därför kommer man i höst starta upp en ny grupp som jobbar som särskolan MEN som följer den vanliga läropalnen. August har ingen utvecklingstörning så på särskolan med en indviduell läroplan får han inte gå. Vilket jag tror han skulle behöva. Här får han dock samma undervisning som på särkolan. HUR han ska uppnå målen i skolan förstår jag inte alls men jag stannar i att han kanske kommer ikapp. Att det lossnar bara han får ännu mera anpassning. Vi måste vara här och nu. Man orkar inte annars.

August har det anpassat i skolan. Liten grupp med barn. Egna små arbetsplatser. Ja August har till och med ett eget litet rum där han jobbar. Han har alltid en lärare med sig. Han har egen dator och allt är som sagt anpassat just till honom. Han har bildstöd så han vet vad som ska göras under hela dagen. Han jobbar i korta pass. Men hans lärare har inte samma kunskap som de på särskolan. Därför kommer han flytta. Man måste från kommunens sida hitta nya lösningar när skolan återigen görs om.




(Bild: Vi jobbar med bildstöd. Jag använder Boardmaker som jag fått via HAB som ett hjälpmedel. Med detta gör vi planering för dagen och även HUR man gör vissa saker så man inte glömmer. )

 
( Dessa scheman och bildstöd gör att August klarar fler saker på egen hand. Detta gör att man växer och klarar av saker på ett bättre sätt, det slipper bli så många fel. Misslyckanden är inte bra för självkänslan i längden.)


(Bild: August uppe vid Brovallen, ska se brorsan spela boll. Han vill ine vara med på bild..)

Det är så viktigt att se möjligheterna. Inte se hindren. Nästan allt går att hitta vägar till så det fungerar. August har en funktionsnedsättning inte ett funktionshinder. Ett hinder blir det när inte vi runt om kan anpassa miljön. Det är så viktigt att stärka barnen. August kan så många saker. Man måste uppmuntra och visa att det mesta går.

Häromdagen hade de fritidhemmets dag. August deltog. Bland 150 barn. Jag är en stolt mamma som har ett barn med Autism som klarar detta efter år av social träning. Kanske var det bra att vi inte visste varför August var kaos när han var liten och vi åkte på utflykter. Vi hade kanske avstått om vi vetat. Isolerat oss. Inte gett honom den träning han idag har. August har kommit långt därför att vi aldrig sett några hinder. Det har varit tufft många gånger och idag förstår jag inte att vi orkade. Men vi har två barn till. De ska inte behöva lida för att vi inte KAN göra saker.

Det som står på tur är en resa till Rhodos. Något stort och nytt. Alla sju ska resa iväg om en månad. Härligt. Augst måste förberedas och han deltar i all planering. Detta kommer gå bra.












Kommentera här 9 st

Kommentarer
i min lilla lilla värld

Shit va härligt med resa =)



Ja, jag vet allt det där, men har man en gång varit sjuk så blir man nog aldrig helt frisk tyvärr

2011-05-12 @ 08:41:21
Länk: http://saratilling.se
i min lilla lilla värld

Shit va härligt med resa =)



Ja, jag vet allt det där, men har man en gång varit sjuk så blir man nog aldrig helt frisk tyvärr

2011-05-12 @ 08:41:27
Länk: http://saratilling.se
JENNY

Nej det har jag inte, jag är väldigt smal över midjan, och speciellt när man ser den från sidan..

2011-05-12 @ 08:49:58
Länk: http://jennyjanssons.com
Emma

Hej. Tusen tack ja det är lite ovanligt men varför hon har det för vi hittade en sida på internet där man kunde skriva in föräldrarnas namn för att få fram det mest passande namnet på barnetoch det blev youlanda. Gillade inte det så så lekte jag med ord och valde att ha kvar you och sedan sätta lina bakom och resultatet blev Youlina

2011-05-12 @ 09:05:10
Länk: http://youlinasmamma.bloggplatsen.se
Emma

Ja jag tror det men jag ska inte säga:)

Marie

Hejsan Tess,



Vilken fin blogg ni har :-)



Jag undrar om ni gillar att resa och skulle kunna tänka er att publicera en artikel skriven av Expedia.se med en länk till deras hotellboknings sajt på er blogg?



Alla artiklar handlar om resor och om ni skulle kunna tänka er att publicera en artikel hör av er till mig via mail så kan jag skicka en till er.



Ha en fin dag, Mvh Marie

Johan

Eget rum hade jag på gymnasiet, men det tog dem bort, för att göra ett förråd där. Ändå fanns det hur många smårum som helst att göra förråd av, men just mitt skulle de ha bort. Det var den där jävla Peo som bestämde det... :)



Minns inte om jag svarade på din kommentar, tror inte det, så här svarar jag istället :)



SV: Ja, det är superbra! Tror som sagt det kommer underlätta väldigt mycket för oss synskadade att bli mer självständiga. Dock lär det väl troligtvis dröja ett tag tills det kommer hit. Storstäderna är väl först.



Ja, jag kan tänka mig att det kan vara i de banorna och jag har tänkt på det jag med, men skönt när någon kan utveckla det lite mer eller vad man ska säga :)



Hoppas du har det bra!

2011-05-12 @ 13:13:13
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Sandra

SV: Gidkväll fina! Jag fick inte igång mitt internet imorse :(



Åhhh vilka underbara loppis grejer! Love it! Jag vill ha baljan som finns i den serien som du köpte vattenösaren med.. Mamma har flera, funderar på att knycka en ;)

Vi ska åka runt på loppisar på lördag :D Jag verkligen lääängtar!



Den där buzzkrämen du fick är verkligen SUPERBRA! Jag älskar den!



Min svägerskas son har autism/ adhd. Han använder också bilder. Men de är för att han ska veta vad som händer när. Superbra!

Jag är så glad att de finns såna hjälpmedel som finns nu. Förut var de helt annat...

2011-05-12 @ 20:18:05
Länk: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Tess

Verkligen ett bra sätt att lära sig att läsa! Att se det man läser. Man blir såklart peppad av att klara saker så när något funkar ska man absolut köra med det :-)



Härligt med resa! Blir en resa här också snart, fast kortare. Till Ullared..hehe :-)

2011-05-12 @ 22:43:37
Länk: http://highlandertess.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: