Näringsdryck

Datum: 2011-11-09 Klockan: 16:34:04 Kategori: August/barnen/Autism

Eftersom August äter dåligt samt har sina ideer kring mat som kommer av hans Autism har vi börjat med näringsdrycker.
Den ska inte ersätta ett mål mat utan den ska vara ett tillskott. En varje dag är tanken. Nu testar jag lite olika smaker så han får chansen att hitta något som fungerar.
Jag har ju aldrig trott på tvång kring mat. Tvång och press kring mat skapar problem i slutänden. Jag vill att mina barn ska smaka på maten. Inte säga något är äckligt innan man smakat. Men tycker man inte om tvingar jag inte att äta.
Men jag lagar inte olika rätter. Det finns alltid något man kan äta i en måltid. Något passar alltid.
Nu har August allt mer börjar kunna känna smaker som är annorlunda och att det inte smakar som han är van. Skolmaten har tidigare inte barit något problem alls.
Detta är ganska klassiskt vid Autism. Vidare äter han ju Concerta för sin ADHD och det är ingen hemlighet att matlusten faktiskt kan påverkas ganska rejält.
Men man måste äta. August är väldigt mager och har varit hela tiden. Men vi inser ju att han behöver mera energi. Bränsle. Han äter i regel bra. Men nu ansåg läkaren att ett tillskott vore på sin plats. Inte i form av vitaminpiller. Utan i näringsdryck. Många tar ju annars extra vitaminer. Jag tycker nog att det är bättre att äta grönsaker och frukt i sin dagliga kost vilket han gör. Jag tror inte man tar upp vitaminerna i pillerform om behovet tillfredställs på annat vis genom kosten. Jag tror på det som är naturligt så långt det går.
Därför ser vi till att äta just naturliga saker hemma. Inte light produkter och inte fettsnålt. Det ska inte vara mssa konstigheter. Man ska äta med förnuft anser jag.
Men vi undviker massa sötsaker och godis och läsk. Här är det fredag och lördag som gäller. Att bli speedad på massa sött för att man är smal och mager och KAN äta är inte okej.
Mat oftare får man ta till. Mellanmål som är bra och en näringsdryck om dagen.
Detta är ju för att vi också ser att han inte orkar riktigt. Han blir trött. Hans ADHD tar ju enromt med energi så han behöver ju fylla på med lite extra. August har givetvis att brås på. Jag var mager som ett snöre som barn och en bra bit in i vuxenlivet och hans pappa likaså så visst. Men pga medicinering och att hans matlust varierar så får vi prova detta.

Kommentera här 7 st

Kommentarer
viktoria

Jag brukar frysa in mina och äta lite som glass. Tänkte om han har svårt att få i sig dem :)

Lycka till, kram!

2011-11-09 @ 16:39:59
Länk: http://enlivsblandning.blogg.se/
Mezza

hejhej



inte ofta jag skriver kanske, men jag läser o förljer på bloglovin :)



Jo, det är ju ofta aptiten som tar stryk med concerta och liknande mediciner. har själv gått ner 16 kg vilket är 2 kg för mycket (enligt mig. Är inte mager eller så men vill ha sund vikt o kropp och därför helst gå upp ett par kg nu) och idag hos psykologen tog jag faktiskt upp just detta. Näringsdrycker.

Ska träffa en ssk på fredag o snacka vidare om det o se vad jag kan få.

Bra att ta mellan målen som du säger. Lite extra energi. mättar inte heller på samma sätt som tex en macka o sånt. Lättare orka de vanliga målen när man kan dricka nåt sånt här.

Man tröttnar lätt på kalori-rik mat och vill käka sånt kroppen mår bra av ju... men kan va svårt om man hela tiden måste se till att det blir mkt kalorier.



En fråga...

Vet inte om du vet... August är ju barn... och det är väl annorlunda med sånt då kanske.. Men vet du om Näringsdrycker räknas till sånt som kan gå på typ högkostnadskortet på apoteket eller så?

Hade näringsdrycker på frikort typ för herrans massa år sen (11 år sen?) pga anorexin men det var ju läääänge sen + att anledningen ju numera inte är anorexi utan att upprätthålla bra vikt trots läkemedel som gör det svårt.



försökt hitta info om det på nätet men blir inte klok på nåt.

Hur gör ni? Vet du mer?



Kram



2011-11-09 @ 18:22:41
Länk: http://mezzasblogg.blogspot.com
viktoria

Precis :) Håller tummarna att ni hittar någon ni gillar & som är okej att få i sig.

Jag har varit sjuk i ätstörningar i flertal år och har väldigt låg vikt. Näringsdryckerna för mig är, precis som du också skriver, ett tilägg utöver mat.. Vissa stunder har jag svårt att få i mig mat och då blir det automatiskt fler näringsdrycker..Ganska bra att det finns även om det inte ska ersätta mat!



kram!



2011-11-09 @ 19:40:01
Länk: http://enlivsblandning.blogg.se/
mezza

Hej. jo sen starten med concerta är det -16kg. hade att ta av.. låg på bmi övervikt. numera på bra 21-22.

Men det var över ett år sen jag började med concertan så det har inte gått vansinnigt fort. ville ju ner i vikt och det minskade även vissa av mina smärtor. men har ändå tänkt på att äta och inte glömma maten som många gör. men nu vill jag ju inte ner mer. nu ligger jag bra. lite upp vore bäst enligt mig själv.



har nåt minne av det där med ca150kr per uttag. vanligtvis kostar ett paket med tre drycker nästan 90 spänn annars.



Kram o tack för svaret.

2011-11-09 @ 19:43:09
Länk: http://mezzasblogg.blogspot.com
Jessica - En flicka som är stark

åh vad smal och liten han är. Jag hoppas verkligen att detta ska ordna upp sig nu!!

2011-11-09 @ 21:11:47
Länk: http://jessi91.spotlife.se
Mallamousan

Sötaste, finaste, goaste, underbaraste ungen!!

2011-11-10 @ 07:42:52
Länk: http://mallamousan.blogg.se/
Emelie - Mamman som älskar vitt

sv. Okej! Lugnt det :) Förstod det att de va du näru skrivit om njurstenen :)

2011-11-10 @ 08:41:50
Länk: http://njutensmula.se
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: