Hästar och August

Datum: 2011-10-20 Klockan: 08:54:09 Kategori: August/barnen/Autism

När jag var liten växte jag upp med en hästtokig syster. Hon var väl nästan alltid i stallet. Hon cyklade och gick dit i snöstorm om så krävdes.
Hemma lekte hon med såna hästar i plast och byggde hagar av pennor.
Bild: Min syster till häst. Detta är min systerdotters lillasysters häst Curre.
Givetvis var jag nyfiken på hästar när jag själv blev lite äldre och började så smått på ridskolan. Jag tig mig dit själv. Jag minns även att man inte lärde sig speciellt mycket. Man red runt runt mest på hästar som visste precis vad de skulle göra. Jag vet aldrig att jag fick lära mig tränsa eller sadla eller ens ta hand om hästen.
En sommar lät ändå mina föräldrar mig hyra häst. Jag hade då en kompis som bodde på landet och hade hästar. Där var jag och en tjej till HELA sommaren med varsin hyrd häst.
Jag vet inte att mina förldrar la någon som helst energi på denna sommar mer än att de hade någon överrenskommelse med kompisens föräldrar. Vi hade en kanonskoj sommar givetvis men där och då insåg jag ju också va lite jag kunde om hästar. Va lite jag lärt mig.
Bild: August sitter i sina nya ridkläder och väntar på att få rida han med. Vi är med min syster och rider. En förmån. Inget som är självklart.
Hästintresset har alltså inte följt med mig. Det stannade där den där sommaren. Men vi hade en toppensommar men hästar och hundvalpar och nätter med fniss.
När August började vara hos Malou kom så hästarna in i hans liv. Hästar blev en stor del i August liv. De tillbringade hela första året jättemycket i stallet. August utvecklades enormt.
Jag var kanske med en eller två gånger och var väl mest rädd. En stor hingst som var lite väl full av energi. Malou som är liten och späd vid sidan av en för mig galen häst och där på ryggen satt min August.
Men jag litade på Malou och jag såg glädjen.
Bild: August ger Acke en puss på kinden. Första hästen August lärde känna.
Att bara vara med sådär i ett stall och rida lärde August mycket. Bland annat att just sköta hästen och givetvis att våga sitta på. Men om man ska LÄRA sig rida krävs allt lite mera. Så jag beslöt mig här i sommras att nu var de dax för ridskolan om han nu ville fortsätta. Givetvis ville han och vi anmälde oss till ridskolan och det blev en grupp för funktionshindrade.
Han var med ett antal gånger men sedan ansåg vi att August som hade en del förkunskapet inte heller passade i denna grupp så nu rider han i en vanlig ridgrupp. Fixar hästen själv och rider helt självständigt.
Bild: August rider på Curre. en fin solig eftermiddag. Ja mamman som inte själv rider kommer ut. Inga fel att sitta ute i solen medan August rider.
Vad gör jag? Jo jag sitter med de gånger jag är ledig på läktaren. Ser glädjen i mitt barn. Jag har ju haft otrolig hjälp där i stallet av Malou och av personalen. Jag är ju inte van hästar. Det är inte mitt intresse. Det är sonens intresse.
Syrran rider igen sedan några år tillbaka. Hjälper till med två hästar. August har givetvis fått vara med där. Men jag förtydligar. Har man tänkt sig lära sig rida så är de ju trots allt ridskolan som ger detta. Kunskaperna. Basen. Vad man sedan vill göra av sin ridning spelar ju inte någon roll alls. Man måste inte komma någon stanns. Det handlar inte om att börja tävla osv. Det handlar om att få baskunskaperna och ha chansen att vara bland djuren.
August får rida så länge han själv tycker om att hålla på. Så länge han vill till stallet så blir det stall. Är dagen fin idag så kanske vi följer med syrran och tittar när hon rider.
Jag är inte hästintresserad. Men jag kan erkänna att jag var stolt över mig själv i måndags när vi var med August på ridlektion. Att just jag klarade av att få av tränset. Få på den där grimman även om jag stod där länge å väl å funderade. Jag fick av sadeln och vi borstade och gjorde ordning hästen. Att stå där nära denna stora varma kropp som lite lätt buffar på en. som litar så till fullo på en och att känna att man klarar av det är en enormt känsla. Hovarna fixade jag med med lite pepp från både August och ridfröken.
Bild: August på hästryggen. Lycka.
Men man måste inte detta som förälder. Man kan bara låta barnen ha sina intressen. För att DE vill. Låta som växa i sina drömmar. få prova på. Man måste inte vara så närvarande. Ibland räcker det med att tillåta och köra dom.
Men givetvis har jag stått i ishallen å frusit när Albin spelat bandy och givetvis kommer jag stå där i ridhuset i vinter å se lyckan i mitt barn. Se vilken utveckling han har. Jag kommer aldrig säga att man inte får prova på. Jag kommer heller aldrig någonsin förlita mig på att andra ska ställa upp i sina stall med hästar. Det är en för mån vi haft att få följa med min syster och att Malou haft sina kontakter. Att jag har arbetskamrat med hästar och att August fått rida där. Men jag kommer aldrig ta detta för något självklart. Ridskolan är toppen och jag vet att mitt barn får lära sig rätt från början.
Bild: August i en trav med Curre.

Ett intresse varar inte livet ut alla gånger. Men det man fått prova på ger en ändå något. Jag vill vara tillåtande. Jag hoppas aldrig mina barn säger att de inte fått prova för att mina gränser varit mot dom. Ibland har pengarna styrt men för övrigt hoppas jag att de fått möjligheterna.

Kommentera här 9 st

Kommentarer
Barnens Hjältar

Han ser ut att trivas på hästryggen helt klart!

2011-10-20 @ 10:03:22
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Jessica

Ja hästar är roliga att ha, kostar dock = ) men fina djur... = ) Ja livet är svårt i bland!

2011-10-20 @ 10:43:49
Länk: http://bonusfamily.blogg.se/
Pernilla

Härliga bilder och fin häst =)

2011-10-20 @ 11:19:46
Länk: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Tess

Mysigt! :-)



Svar: Är piercad i naveln.

2011-10-20 @ 19:21:43
Länk: http://highlandertess.blogg.se/
Anonym

otroligt vackra bilder,

2011-10-20 @ 21:24:06
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Ninni

Sv: Ja jag har ADHD och just går jag inte på några mediciner eftersom att jag först måste göra ett EKG 24-timmars test då min puls blev för hög.



Nej jag har ingen metod precis utan måste bara anstränga mig sjukt mycket eller vara jävligt intresserad och motiverad till att lyssna. Men inte ens då funkar det alltid tyvärr.

2011-10-21 @ 08:20:39
Länk: http://ninjapuff.se
Susanne

Hade också ett stort intresse av hästar. Härliga bilder. kram

2011-10-21 @ 08:34:11
Länk: http://vejers.blogg.se/
Mallamousan

FInaste killen!! :) <3

2011-10-21 @ 09:46:57
Länk: http://mallamousan.blogg.se/
Anonym

ja han är så duktig....o det är så kul att han tycker om det så mycket .o hästen är ett klokt djur o läser av august så de blir ett bra par en stol moster

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: