Ny dag positiv förväntan

Datum: 2012-04-24 Klockan: 08:54:53 Kategori: Kropp å själ/ADHD

Varje dag är faktiskt just en ny dag.

Att tänka att den nya dagen är just ny och att man tror sig veta att den kommer att vara en ny chans att starta om.

Jag måste stänga ute det som varit. Den natt som var. Dagen innan och dagarna som gått. Inte tänka att hur kommer det bli idag? Kommer jag må bra? Klarar jag dagen?

Med det positiva tänkandet utgår jag från att det kommer gå bra. Vara bättre. Kommer fungera.

Om jag inte gjorde de skulle jag aldrig orka upp. Aldrig göra det jag ändå gör.

Att starta dagen med att det går inte och känna efter hur kroppen känns så vore det förödande.

Jag duger.
Jag kan.
Jag är pigg och full av energi och positiva tankar.
Jag lyckas.

Mia Törnblom säger just det i sina böcker om självkänsla. Ljug om du måste. Men tänk positiva saker om dig själv. Skriv ner dom.

En människa som tänker positivt om sig själv når dit. Att känna sig nöjd. Jag vill vara just nöjd. Nöjd med det som är. Med det som faktiskt är jag. Jag vill inte vara någon jag inte är eller kan vara. För då är ju jag någon jag inte känner.

Att jag inte passar andra det är ju inte mitt problem. Anpassa sig och ta hänsyn måste man. Förändra måste man också. Stanna upp och tänka till. Ta lärdom. Lyssna in andra. Självklart inte köra över andra för att alltid få som man själv vill. Givetvis måste man ändra sig och lära om. Det är ju en del av livet. Att utvecklas och växa som människa.

Det är inte det jag menar. För jag menar jag. Vem jag är. Att jag inte kan ändra allt. Inte för att passa alla. För alla ÄR olika och det måste vi få vara. Om jag skulle vara som alla andra skulle jag finnas i många former.

Men har jag en åsikt måste jag stå upp för den. Men även om jag har den måste jag ändå ge vika ibland. Självklart. Men åsikten får jag behålla. Om jag fortfarande står för just den eller kunna säga att jag hade fel. Jag har tänkt om och lärt något nytt.

Förändras gör vi. Erfarenheten vi får ger något. Alltid. Ibland hade vi gärna varit den där erfarenheten fattigare. Där och då. Att det som inte tar död på oss härdar oss vet jag väl inte men nog får vi en lärdom. Om den alltid är positiv vet jag inte men tror att det faktiskt beror på hur vi väljer att se på erfarenheten.

Det är en ny dag. Tankar som är negativa och tunga kommer. Självklart. Jag är ingen maskin. Men när de kommer så försöker jag ta tag i tanken vända den till en positiv tanke och släppa iväg den. Det är inte lätt. Jag måste träna. Jag tränar och övar på mycket. Påminner mig eller blir påmind.

Det är okej med det jag orkar. Okej att vara trött. Accepterar att just nu är livet inställt på några få saker. Det är bra ändå. Jag duger. Jag kan och är lycklig för att jag ändå har drivkraften att vilja leva.


Kommentera här 1 st

Kommentarer
Linda

Klart du duger precis som du är!

2012-04-24 @ 18:57:34
Länk: http://tjock-till-smal.bloggplatsen.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: