Struktur

Datum: 2012-04-30 Klockan: 12:46:58 Kategori: Kropp å själ/ADHD

Jag inser att det inte bara är barnen som behöver struktur.
Jag behöver detta. Jag behöver en ballans. Jag behöver strategier. Jag behöver verkligen lära mig nya metoder i mötet med mina barn i vissa situtationer.
Att ha tonåringar kan göra att man både får gråa hår eller ett och annat utbrott. Dessa situationer tar så förbannat på krafterna både för en annan och barnen och det ger inte ett skit.
Så nu ni håller jag på att lära mig.
SVÅRT.
Man ska aldrig gå ner på dagisnivå eller gå igång. LUGN.
Det där vet jag väl. På mitt jobb när jag hamnar i situationer där jag skulle kunna expodera eller hamna i sandlådan kan jag oftast ta på mig yrkesrollen. Jag kan lugnt bekräfta och möta. Där är jag skitbra på detta efter år med situationer som gjort att jag provat massa vägar och lärt mig på vägen. Jag har även sett hur andra gör. Ibland har jag sett ett nytt bra sätt, eller ett sätt som jag känner att fy för fasen sådär gör ju jag med och det är inte okej. Eller så som den här personer bemöter leder till mera problem så så ska man inte göra.
Det är aldrig enkelt, det är svårt. Det krävs träning. Erfarenheter.
Man ska hitta knappen STOPP och backa.
På jobbet har jag hittat den. I situationer med människor i övrigt är det inte säkert att jag hittar den lika fort eller lika bra. För vi har ju olika roller.
Jobb där är jag väldigt trygg och säker i mig själv. Då talar vi enbart om mitt yrkesutförande. Detta är inte inräknat mig som arbetskamrat. Där har jag två olika roller.
Sedan är jag tex alltid lillasyster. Det sätter mig ofta i en ställning jag inte vill ha och som jag har svårt att parera. Jag har roller mot vänner som är totalt olika utifrån vår resa ihop eller nästan som vilken ställning man får.
Livet är så och nu är det detta att vara tonårsmamma. Det är inte så lätt jämt. Tonårsmamma med barn med särskilda behov ska vi kanske tillägga. Jag är medveten om detta och jag är inte en sådan mamma som ljuger och säger att nej men det är aldrig några problem med mina barn. Nej se mina barn de är så duktiga och kan allt och gör aldrig fel. Nej säger man så är jag ganska övertygad om att man har stora problem om inte annat med sig själv.
Men jag har tre goa barn som jag inte vill byta bort självklart inte. MEN det är tufft ibland.
Samtidigt brottas jag då med mig. Att hitta någon form av struktur som gör att jag fyller på med energi och inte bara blir av med den. Att jag kan begränsa. Att jag styr upp så saker blir gjorda. Nu sitter jag och har skjutit på saker i flera dagar. Anledningen till att jag nu inte ens tar mig före handlar om att jag inte satt igång med planen som ska hålla. Jag har dessutom en sak som jag redan från start på morgonen känner är så jobbigt att det drar med sig hela dagen.
Matlagningen. Det tar så mycket energi från mig och jag har så svårt. Men jag har Oskar hemma och han ska få igång mig. Men nu har ju han givetvis fastnat i sitt. Så vi får se. Men jag ska ta tag i ett par saker innan jag faktiskt innan klockan har blivit för mycket även tagit chansen till lite vila.
August är dessutom så uppvarvad så jag känner att jag nästan får ett sammanbrott enbart av detta. Jag förstår varför. Men som sagt det tar för mycket energi från mig.
Det jag vill göra blir inte gjort eftersom jag inte ens tar mig dit jag ska för att kunna. Besvikelsen blir så stor då. Men jag hoppas det snart ska gå bättre.

Kommentera här 1 st

Kommentarer
Anonym

Oj du.... vad jag känner igen mig!

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: