Pepparkaksgubbe...

Datum: 2012-12-10 Klockan: 15:22:03 Kategori: Allmänt

Var är vårt samhälle på väg?
 
Hur fasen kan en pepparkaksgubbe kränka någon?
 
Hur kan man få för sig att en pepparkaka är något man klär ut sig till i Luciatåget för att kränka någon med annan hudfärg?
 
Vem fasen är de som sitter och synar och hittar på allt jävla dumt som dyker upp HELA tiden nu.
 
Vi ska respektera de flyktingar som kommer. De måste få bygga moskeer och de måste få be och ha slöjor och burka men vi får inte ha en pepparkake gubbe i vårt luciatåg eller vara i kyrkan vid en skolavslutning.
 
Snart får vi nog inte klä oss i bruna kläder, men då ska inte de med mörk hudfärg få ha vitt... eller kan vi ha rött eller kränker vi indianerna då eftersom man säger att de har ett rött skinn? 
 
Får vi visa barnprogram som det jag såg häromdagen om Jesus och hans födelse? 
 
Vi blir inte kränkta vi som firar våra högtider eller som gillar Tintin??? Det är inte kränkande att jag ska bli kallad rasist om jag vill vara en pepparkaksgumma?
 
Nu får vi väl ta å sätta ner foten..... inte slutar de med böneutrop när jag tex kommit till Turkiet av hänsyn till oss kristna svenskar?
 
Jag är inte för Sverigedemokraterna men jag förstår att deras parti växer för många är redigt förbannade över alla jäkla påhopp.... får vi ÄTA pepparkakor? Eller äter vi upp någon folkgrupp då?
 
 

Kommentera här 5 st

Kommentarer
Pammis

Fel fel fel!!!!! Det är INTE INVANDRARNA som sagt att vi inte får vara utklädda till pepparkakasgubbar!!! Det är någon Svennebanan som TROR att invandrarna blir ledsna då. Men det är ju inte riktigt sanningen, eller hur!

Svar: Nej jag vet att det inte är invandrare som kommer med allt sånt här utan det är någon annan som sitter och får för sig att någon kan bli kränkt.... de är inte klokt hur det blitt. Och jag skriver inte någonstans att det är invandrare som säger detta utan jag undrar vem som gör de....
tess701

2012-12-11 @ 01:07:06
Länk: http://ekonomisktoberoende.blogg.se/
Pammis

Jag blir så vansinnigt upprörd för det är så många som tror att det är invandare som får för sig såna här saker. Vi måste tänka på att Sverige inte varit i krig på många hundra år vilket gör att det är svårt för oss att relatera till dem som kommer hit. Men anstränger vi oss lite så inser ju vi också att de måste få fortsätta hålla på sina traditioner även fast de flyttat hit, på samma sätt som vi måste få göra det om vi skulle behöva fly. När 1/3 av svenskarna flyttade till USA, skulle de då slutat med sina traditioner bara för att de flyttat och då fick "stå sitt kast"!? Det finns ju för bövelen till och med ett tv program om amerikaner som åker hit, leker svenskar och de säger att "jag är en svensk" fast deras förfäder flyttade till USA för kanske 150 år sedan.
Sen är det faktiskt så att det står i någon fin lag att i Svenska skolor så ska det inte någon specifik religion präglas utan det ska vara en skola för alla. Så är det inte och har inte varit. Men i sådana fall borde vi sluta med luciatåg och inte pepparkaksgubbar. Det var där det blev fel egentligen!

URS vad upprörd jag blir över den här debatten som är nu!
Jimmy Åkesson är en god talare men det var också Hitler, det är ingen som sagt något annat, men ser inte Svensken att det här kan bli farligt?
Vem ska räknas som svensk och inte. Är jag Svensk, som är född i Sverige och uppväxt hos min Svenska mamma, men har en pappa som är född i utlandet men har bott här i över 40år?
Om inte jag är Svensk, är mina barn det?

Du skriver inte rakt ut att det är invadrare, men i din sista mening så kan man tydligt se att du drar paralleller dit och det är då jag tycker att det blir farligt!



Svar: Min sista mening är inte att dra några paraleller....Jag förstår helt enkelt varför Sverigedemokraterna ökar..... för folk tycker att vi svenskar inte ska ha några traditioner som är svenska för då är vi rasister... när man inte ens får ha med en pepparkaka som är just en kaka i tåget så har det gått för långt. Ska vi ta bort Lucia med? Lucia är ett italienskt helgon så det har inget med vår relion att göra.
Men det är ju någon som sitter och hittar på att folk blir kränkta över både de ena och det andra.... och det är inte klokt för jag tror inte heller det är invandrare som säger de här sakerna.

Såg en intervju med Åkesson..... där fråga de honom vem som är svensk. Och ja han sa liksom jag att det vet man ju själv om man känner sig svensk eller inte. Det kan ju inte jag avgöra vem som är eller vilka som är och bör känna sig som svenskar. Känner du dig svensk så är du ju svensk. Jag har lekt med kompisar sedan barnsben med en pappa från annat land och svensk mamma och jag har aldrig sett dom som annat än svenska. Mina syskonbarn har en finsk pappa och jaaaa jag tycker både han å barnen är som ja svenska eller vad man nu vill....

Men det är dessa debater som gör folk förbannade och vips fick Sverigedemokraterna en röst till... och DET är farligt. Vi kan inte sitta och tolka in saker i allt vi gör.

Så nej varje människa oavsett land och hudfärg så har jag inte något emot dom men när man drar paralellen till en pepparkaksgubbe ja så blir jag mörkrädd.
tess701

2012-12-11 @ 15:35:31
Länk: http://ekonomisktoberoende.blogg.se
björn janson

Hej,allt bra med mig hoppas det är det samma hos er,har haft en lång bloggpaus det har varit facebook för hela slanten,håller med om ditt inlägg och själv åt jag brunsås idag och undrar vad bruna bönor ska få för nytt namn,ha de gott.

n

2012-12-11 @ 19:54:32
Länk: http://bjornesmagazin.blogg.se
Eleonore- jultävlingar!

Tycker som ovanstående att det är vi svenskar som är så rädda för vad utländka ska tycka, det är vi själva som tar bort våra traditionen vilket jag tycker är otroligt tråkigt! Vi får skärpa oss, att ta bort pepparkaksvisan är ju ett tecken på att vi gått för långt!

2012-12-13 @ 09:53:17
Länk: http://fikamed.wordpress.com
mariellejohnsson

Ja tänk att det är knepigt att man plötsligt blir rasist för att man tycker att det ska finnas pepparkaksgubbar i luciatågen. Och tänk att denna grej ska bli så stor så man nästan blir osams. Jag tycker det är helt sanslöst!
Och jag är INTE sverigedemokrat men jag känner några som är det och det är just såna här saker som spär på det och till och med får ungar att resonera och bli förbannade över detta.
Men men det går väl inte att resonera om, för en del har ju bestämt sig för att pepparkaksgubbar är rasistiskt.
Väldigt konstigt egentligen.... borde det inte vara ett tecken på mångfald istället??
Kram på dej Tess!

2012-12-15 @ 12:07:03
Länk: http://mariellejohnsson.wordpress.com
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: