Fredrik igen....

Datum: 2012-02-11 Klockan: 16:44:57 Kategori: Allmänt

Jag såg ett program en dag. Där pratade några människor om vad vår stadsminister säger och vad vi hör. Det han sa menade han inte för det han sa hade han typ inte sagt.
Jag och maken fattade noll. De visade ett klipp där han stod i Riksdagen och sa något. Å nej vi förstod inte va han pratade om. Givetvis sa vi, hur ska vi förstå? Det var ju några meningar tagna ur ett sammanhang.
Men så idag hittade maken denna bild.... å nu förstår jag ju bättre va de menade faktiskt.
JO.... Alltså när jag såg programmet fattade vi ju inte va de menade.... å nu menar jag att när maken hittade denna bilden så måste de varit SÅ de menade.... eller? Nej ja är alltså ironisk...
Jag veeeet.... men jag förstår ändå varför vi måste, eller hur han menar. För jag lyssnade på vad han sa. Varför tror så många att det alltid finns någon baktanke EGENTLIGEN. Jo ofta så lovar våra politiker saker de inte håller. Men de gäller ju inte enbart Freddan....
Saken är väl ändå den att vi har ju levt jäkligt bra i Sverige... Vi får ganska mycket för skatten vi betalar. Många glömmer de. Många glömmer att vi samtidigt gnäller för höga skatter. Men vi har mycket bra saker i de där, skolan är gratis. JA den ÄR gratis, jag blir ofta halshuggen för den åsikten. Men så vitt jag vet betalar vi INGEN avgift per termin. Skolan kostar i många länder. Jo säger ni... skolan kostade mig... JAA i lån för att man ska kunna betala mat och hyra.... men SKOLAN kostar inte. Bor du hemma och har snälla föräldrar så kostar de inte. eller en partner med en lön ni kan leva på under studietiden. Skolböcker kostar MEN de går att låna... Men oavsett vi KAN ju låna om vi ska studera.... de kan man inte överallt heller. Vi har ju ändå CSN.
Vidare får vi för en LITEN peng sjukvård. Nej fy för fan TREHUNDRA för att gå till akuten... ja jisses... tur du inte bor i USA där är de nog LITE dyrare än så OM du inte har en försäkring. Å opereras för 150 kr.... Å många som sitter på akuten kan säkert vänta till måndag. Ja hör ofta att va på akuten, har ju varit förkyld en vecka eller ont i ett knä tre veckor... ja då kan man i regel vänta en dag till. Ligga på sjukhus med vård och mat och dropp och mediciner kostar REJÄLT å vi betalar 80 kr dygnet.
Vi har ju fått svåra ekonomiska tider..... å många har hamnat rejält i kläm. De vet jag. Reglerna i sjukförsäkringen har blitt förbannat stel. De är inte bra. Men många har innan varit sjukpensionärer från tidig ålder, en del sjuka i åratal och ändå kan de både bygga ut huset och hjälpa kompisen eller jobba svart. De är såna som förstör för de som verligen inte utnyttjar systemet. De som verkligen är sjuka....
Vi kan inte leva i ett bidragsland... fler måste jobba. Många glömmer att de flesta gånger Sverige å länder hamnat i ekonomisk kris har de röda suttit i makten. Man har lånat pengar å stadsskulden växte. Sverige var ett av de länder som klarade sig bäst ur krisen... å de va ändå Freddan som styrde då.... men de ser ingen. Sedan måste han ju lyssna å se fler sidor av saker. Att en del INTE kan komma ut i jobb. Att en del faktiskt är så sjuka så de är orimligt.
Jag har själv suttit i skiten så ja ja vet.... skulle börja jobba efter längre sjukskrivning. Jag hade varit hemma för TRE olika saker,,, men nu på måndag då va ja tvungen att börja arbetsträna. Jag sa att jag ska jobba som vanligt.... för ja jag skulle ju de men frågade ändå... så du menar att om jag bryter benet imorgon så måste jag jobba på måndag? Ja sa man, arbetsträna de måste du.... okej... rimligt med ett brutet ben i vården. Men jo sådana var reglerna... så visst de är sjukt dumt.
Men vi som sköter oss vi straffas för att andra missköter saker...
Men vi måste ändå se att saker förändras och att vi nog levt över våra tillgångar. Sen kan man ju tycka att Freddan å gänget också kan dra in nått för välfärden med. Sänka sin höga lön osv... helt klart. Men de är inte Moderater och alliansen som satte oss i en ekonomisk kris. De gjorde de röda INNAN å ja hela Europa hamnade i kris... Se i Grekland... INGEN verkar vilja offra nått för att vända skiten. Nej någon annan ska fixa de bara, men så fungerar de ju inte. Man kan inte låna sig ur all skit för att fortsätta leva i en lyx.
Vi har många 50- talister.... å de kommer bli MÅNGA pensionärer när de går.... å de kommer bli kris. Vi kommer troligen inte ha folk till jobben då.... så kanske måste en del jobba längre... de som kan. JAG vill inte.... men de som vill.
Man måste kunna se från fler håll.... å jag vet att de finns brister i skiten. Jag har skrivit ett och annat mail till skolminsitern tex ang skolan. Nya skollagen som är lika för alla. Nu verkar Björklund ändå tänkt till lite och lagt ett förslag.... som jag faktiskt köper. Lägger in en länk... men jag skriver inget om de nu... för nu ska jag stänga av problemlösarhjärnan för att rädda världen och förstå allt samt analysera de mesta och ta lördagkväll....
http://www.folkpartiet.se/Jan-Bjorklund/Nyhetsbrev/?nid=183885

Kommentera här 1 st

Kommentarer
Maria

Enda anledningen till att jag inte litar på Reinfeldt när det gäller pensionen och höjningen är att den möjligheten finns redan idag. Du kan idag jobba längre än 75 om det är så också. Möjlighet = frivilligt, precis som vi redan har det idag.

Men men vi får väl se, det visar sej i slutändan vad han egentligen menade med möjlighet...

// Maria

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: