Söndag

Datum: 2012-02-26 Klockan: 16:57:30 Kategori: Djuren

Ska väl inte skriva något om hund.
Tankar?
Jag har fått lite struktur på tankar och mår väl lite mer okej. Som jag sagt innan så är de mer psykiskt jobbigt när man mått fysiskt skit så länge. Många har så svårt att förstå eller sätta sig in i detta. Man ska inte begära detta heller. Men man blir ledsen när andra får de att låta som om man bara "gör" sig dålig. Som att man gör de för att man ska få sympati eller rent av få uppmärksamhet.
Som om jag tycker det är skoj att be om hjälp och  må dåligt.
Att skaffa hund var inte heller något som många ansåg var en bra idee alls. Varför har folk alltid så mycket åsikter om andras förehavanden? Allt från barnuppfostran till val av märke på skor eller diskmaskin har man rätt att säga sin åsikt om fast man i nästa andetag givetvis gör klart att alla får tycka va de vill. Men om man då inte har samma åsikt är man negativ eller så har man ju fel för alla andra är ju experter. Ingen såg min tanke kring detta med hund. Det var till och med så att jag valde fel ras. Hur kan man säga så? Rasen kräver mycket. Kräver inte alla djur mycket? Alla raser? Som om jag inte hade läst på eller tagit reda på. Jag har till och med vana av hund och hur visste man hur lite eller mycket jag visste och kunde?
Jag skulle inte köpa hund för att jag mådde dåligt. Det liv jag lever kräver mycket av mig. Så jag skulle tänka på att jag nu skulle få mindre EGEN tid. För det första är jag inte ute efter egen tid. Jag vill vara med mina barn. Jag behöver inte barnlediga helger och veckor. Jag skaffade barn och de är mina alla timmar alla dagar. Att ha en hund kan vara en ventil för något eget. Att ta hunden och gå ut är avkoppling. Jag går ju inte ut annars på en nyttig promenad. Hunden är också något som ger familjen något gemensamt. Något som för oss samman. Att redan ha massa extra jobb i en familj har inte alla och givetvis blir inte arbetsbördan om vi ska kalla den sådan mindre men jag ser saker positivt. Vad kan detta GE mig, oss....
Vi har haft helt underbara dagar med vår nya familjemedlem. Alla, HELA familjen på SJU personer har engagerat sig i vår valp. Vi vill göra saker tillsammans. Det måste inte vara utlandsresor och dyra saker. Jag tycker det är härligt att ta en promenad, men inte ensam. Men med en hund så är de annat. Sällskap. Men alla ni som vet kan genast berätta för mig att barn tröttnar så detta är ju vår smekmånad. Men att det skulle kunna finnas medlemmar i en familj som tar ansvar för djur och har intresse det är ju inte möjligt självklart.
Att "jobba" med en hund är ju inget som jag ser som värre eller svårare än att slåss med myndigheter och skolor ang mina barn. De som inte har DE jobbet med sina barn ja de vet inte hur kämpigt de kan vara. Hur påläst man behöver vara. När jag i veckan pratade med en politiker i en skolnämd, som alltså har ett uppdrag för skolan och är med och tar beslut om skolan och inte vet något. Som alltså vet mindre än jag då är de skrämmande. Att han på mina frågor om skolan ber mig vända mig till Försäkringskassan för når inte mitt barn målen så kan de hjälpa till med förtidspension. Ja sant...Barnet är som sagt nio år.  Så att säga att jag inte klarar av att fosta en hund gör mig ledsen... Det finns allt för många idag som jobbar med barn och är utbildade för detta som inte kan möta barn som behöver stöd och hjälp. Allt för många människor som inte kan bemöta andra människor överhuvudtaget. Det finns också allt för många som vet allt tror de och utan att "känna" mig kan säga att jag behöver ta reda på mera för att klara av att vara hundägare till den här rasen.
Vem har sagt att det inte är avkoppling att ha en hund som kräver min uppmärksamhet och behöver jobba? Å jag säger att ALLA hundar behöver jobba på ett eller annat vis. Men alla hundar behöver även vila. Det behöver jag också och vad vila för mig är det vet väl jag bäst själv?

Kommentera här 4 st

Kommentarer
Melissa - Livet i ett Fängelse!

att ha hund ger så mycket mer än vad de tar. Man får tillbaka i tusenfallt, Utan hundarna i mitt liv så hade jag aldrig varit där jag är, de är egentligen dom jag har att tacka så mycket för :)

Kom att påminna mig om ett inlägg jag la upp för länge sen :)

http://lavali.blogg.se/2006/december/better-than-me.html#



svar:

Håller med dig i de du skriver, finns de nyktra "perfekta" föräldrarna som inte bryr sig alls om sina barn. Det gör att jag älskar mina föräldrar bara mer, blir så ledsen när alla dessa fördomsfulla personer dömer mina föräldrar enbart på deras drickande men det utan att ens veta hur bra dom är som egentliga personer. Jag kan bara ta vara på erfarenheten de gav mig och hoppas jag blir hälften så bra.



vi är 5 syskon sammanlagt, men bara jag och min lillasyster som har kontakt med mamma, hon är helt nykter idag, hon fick sig en tankeställare när hennes syster dog av alkoholism.

Pappa är periodare, han har sina bra och dåliga dagar men han dricker aldrig när han har sällskap eller hälsar på någon, så himla starkt att jag beundrar han varje gång för det.

2012-02-27 @ 01:59:04
Länk: http://HTTP://LAVALI.BLOGG.SE
Melissa - Livet i ett Fängelse!

svar:

haha nej nej alltså ber dom inte om min åsikt så säger jag inget heller såklart. Min vän älskar harembyxor tex och de är de fulaste jag vet men hon har aldrig bett mig om min åsikt och jag har aldrig sagt det heller :)

jag och mina vänner har en bra relation så sätt. De vet att jag begär att dom är raka och ärliga och jag är detsamma till dom.,



Jag kan inte läsa mellan raderna och stå och förfina saker och ting gör mig bara totalt galen. Säg som de är rakt ut och få de överstökat med. Men de som känner mig vet att jag säger som de är, rakt av, inga krångligheter och jag begär samma sak tillbaka.

Jag står alltid för de jag sagt, även om jag inte ens minns den alla gånger. Men just det som är bra med sanningen, även om jag inte minns vad jag sagt så vet jag att om jag alltid är ärlig så menar jag alltid vad jag säger så även om jag glömt vad jag sagt så kan jag fortfarande stå för det för jag menade det just då jag sa det.



Mina föräldrar hade samma syn, de stod inte gapade och skrek utan de avr rak på sak, sa jag nått opassande ja då fick jag veta de sen punkt slut. En gång smällde jag i dörren och pappa sa att gör du en gång till så har du ingen dörr, sagt och gjort jag sket såklart i de och han lossnade dörren och bar bort den haha, gud vad arg jag var men ändå hade inga höga röster höjts och han stod för vad han sa.

2012-02-27 @ 02:09:51
Länk: http://HTTP://LAVALI.BLOGG.SE
Mallamousan

Lillgrisen va söt han är då!! :)

2012-02-27 @ 11:56:46
Länk: http://mallamousan.blogg.se/
Mia

GRATTIS till er nya familjemedlem, så härligt med en liten valp även om det innebär massor, som en bäbis på nytt men en fyrbent ;-D



Ja människor har då alltid åsikter om andras liv, kanske vill de byta eftersom deras verkar så fattiga - annars hade de väl trevligare saker att säga än att komma med omen o bara dåligt att säga.



Man klarar av att vara hundägare till vilken ras som helst, följer man sitt egna sunda förnuft och ber dem om råd som kan ge dem (dvs inte alla besserwissers i världen utan de som kanske provat att läsa på), men först att ni i familjen tar er tid och pratar ihop er, ni är viktigast för hunden i alla lägen inte dem som har taskiga vibbar ;-)



Sen funkar det suveränt med hund o Autism om man hjälper dem båda på rätt väg, oftast förstår de varandra bättre än vad vi tror (har vi märkt hemma hos oss i alla fall).



Bamsekram o så lite nosgnugg till er underbara fyrbente vän ♥

2012-02-27 @ 14:34:26
Länk: http://fredthevov.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: