Att läsa

Datum: 2012-01-22 Klockan: 16:17:06 Kategori: August/barnen/Autism

Man har alltid fått lära sig att det är viktigt att läsa för sina barn. Att prata och lyssna och läsa utvecklar ju språket.

Vi har läst och har köpt och haft massor med böcker. Jag har aldrig pratat sk bäbisspråk med mina barn utan pratat normalt. Har de sagt ett ord "fel" har jag aldrig påpekat detta utan bara sagt det rätta efter.  Tex:

-Jag tappar AMBULANSEN mamma, sa Oskar när han skulle åka skidor och ramlade.

Jag svarade:

-Ja Oskar du tappar BALLANSEN.

Oskar var sen med språket och hade många konstiga ord för saker. Han var dock enormt duktig som alltid försökte göra sig förståd tex på dagis utan att ta till sätt som många barn utan språk gör. Bits eller slåss. Han försökte om och om igen och till slut försökte han visa vad han menade.

Jag har läst, barnens pappa har läst för de två stora. Deras pappa tyckte det var svårt i början men tyckte han blev en bättre läsare. Att han med barnen accepterades fast han tyckte det var svårt många gånger.


August har vi aldrig fått läsa för. Han har aldrig velat. De har inte gått.

Så på biblioteket häromdagen frågar August mig vad vi läste för honom som liten. Detta ledde till att jag ikväll skrivit ett brev till August ena lärare.


Behöver ha lite hjälp av dig. Hoppas de ska gå bra? Ler. 
Jo August berättade för mig tidigare i veckan att fröken på skolan undrar vilka böcker jag och pappa läste för mig när jag var liten. Jag svarade August att vi inte fick läsa böcker för honom. Ja han har frågat varför också och jag har förklarat att han aldrig ville. Inte hemma och inte på dagis. Vi försökte verkligen. Med alla möjliga böcker men han har aldrig velat. Han har sagt NEJ jag ville inte. Har inte suttit stilla eller blivit arg. När han blivit större har det heller inte gått. Även om jag då gick tillbaka till enkla böcker som MAX osv så NEJ. 
Så jag sa till honom att han får berätta att han inte ville lyssna på en bok. Att vi aldrig har fått läsa och att han alltid istället har lyssnat på sagor när han skulle sova. Han ville vara ensam när han skulle somna. Så då lyssnade han på sagor och ALLTID på samma. Han hade tre skivor med sagor om Karlsson på taket och sedan byttes detta ut mot skivor med Svingelskogen. Han kan inte ta med dessa att visa då han helt enkelt har lyssnat sönder dom. 
Så kom han åter en dag och sa att fröken lyssnar inte på mig. Jag har sagt att jag inte ville lyssna på någon bok och kan inte visa vad vi läste. Så då lovade jag att jag skulle skriva och berätta detta. Att August inte ville och att han lyssnade på dessa två. De gjorde han tills han var sex. Samma. HELA tiden. OM och om igen. Då gick han över till sånger från Bolibompa. Han lyssnar fortfarande på skivor när han ska sova men växlar mellan olika skivor. Vi lånar på biblioteket eller så lyssnar han om det han har. 
Så ni får helt enkelt tro honom. Det är såhär det varit. Jag har inte fått klart för mig vem som frågat. Men du kanske vet? I svenska? Hos C? Men va snäll och stötta honom i detta för han var ledsen över att han faktiskt hade frågat mig och när han berättat känt att det inte räckte. Att de han sa inte var så. Om det togs emot så vet ju inte jag men han trodde de. Det var hans upplevelse. 

Jag har nog läst två gånger för honom. Detta var nog ett år sedan. Då läste vi nog en bok med Pettson och sedan några kapitel i någon av Astrid Lindgrens böcker. Sedan har han aldrig velat. Tittar ensam i böcker gör han. Men frågar man vill han inte att vi läser.


Det är svårt sånt här. Nu vet ju inte jag om man inte trott honom eller att han inte förstått eller förmedlat rätt. Men det är ofta sånt här som blir och jag är så glad att han är som Oskar. Att han inte ger upp utan berättar så vi kan hjälpa honom tillrätta. Att vi finns och förmedlar eller rättar till. Det är så svårt med att veta hur han uppfattar saker och om det blitt rätt. Så då måste man finnas som ett led i hans utveckling så att han känner sig hörd på.

Sådant här sker hela tiden i barns liv med npf. Att vi som föräldrar får hjälpa till och liksom tolka eller vad jag ska säga. Kolla av och hjälpa tillrätta. Det tar tid. Man känner sig ledsen över att det är så mycket utöver. Att det inte bara rullar på för honom. Att det dagligen är en form av kamp.

Samtidigt känner jag.... jaha... tror de inte att vi försökt. Eller att han inte säger som det är för att han helt enkelt inte frågat? Sedan känner jag att fy va hemsk mamma jag är. Jag har inte läst för mitt barn. Jag låg inte hos honom när han skulle sova. Han ville inte. Jag respekterade honom. Jag tvingade mig aldrig på och vi undvek utbrott. Respekt.

Men nu hoppas jag vi kommer tillrätta och jag vet att han lyssnat på böcker och det får vara toppen. Va bra att det finns alternativ till sagornas värld.

Nu blir de milkshake med MASSOR av energi och kalorier till min prins. Maten är ju ett annat kapitel just nu.



Kommentera här 14 st

Kommentarer
marie

Din son är lycklig för att han har en mamma som dej!!

KRAM

2012-01-22 @ 17:44:29
Länk: http://mariekjerulf.blogg.se/
Sandra- Med Bebis I Magen

SV

Den kommer från hedlandet, en lågprisbutik här. Super söt :D

2012-01-22 @ 18:09:19
Länk: http://frusandrasjoberg.blogg.se/
Johanna

Har inte din mail, så du får skicka ett mail och be om lösen :)



okej, jag älskar zlatan...

2012-01-22 @ 18:09:21
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
[photo] by natty.

Hej!

Nu har jag en design tävling i min blogg. Alltså så tävlar jag ut en välgjord design by me. Vad man behöver göra står i inlägget. Lycka till!



Du kanske är nöjd med din design? Då kan du kanske tipsa någon av dina vänner/läsare om min tävling. Då gör mig & andra en tjänst ;)

2012-01-22 @ 18:20:39
Länk: http://bynatty.blogg.se/
nathalie

hej sötnos! härlig blogg du har :)

jag undrar om du vill vara med i tävlingen på min blogg? du kan vinna iphoneskal, har du inte en egen ihpone så tävla till en vän eller sälj.♥



du hittar den i kategorin till vänster och sen tävlingar!

om du inte vill va med kolla gärna min blogg också.



kram och ha en fin kväll!

2012-01-22 @ 19:19:45
Länk: http://naxo.blogg.se/
n e j j a - you can try byt never stop me

fin blogg!

allt bra?

kram :)

2012-01-22 @ 19:47:23
Länk: http://neaka.blogg.se/
[photo] by natty.

Sv; Nä de är inte allt något för alla lixom, alla har olika smak och stil. :)

2012-01-22 @ 20:01:20
Länk: http://bynatty.blogg.se/
Fnulan

Tillbaka igen??? Läser ditt inlägg sen, ska iväg och jobba en stund nu!

PUSS

2012-01-22 @ 20:16:53
Länk: http://fnulan.se
AnnaPanna

MMM Milshakes!! Guuud så gott! Nu vet jag vad jag ska fixa ihop när jag kommer hem ikväll!! HEJ, 680 kalorier!! ;D HIhi

2012-01-23 @ 11:37:08
Länk: http://annapannis.blogg.se/
Linda-Mamma till Alfred

Så lite så snart dyker nog boken upp hoppas du får den i veckan;)Det är du värd o mer därtill!

Milkshake ååå mumsigt!Kul att läsa framstegen med ordet Anna med!

2012-01-23 @ 12:00:57
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
HANNA

2012-01-23 @ 17:36:29
Länk: http://hannalovisasol.se
Siri Skywalker

Tråkigt att du lämnade mondoblog! Men jag klandrar dig inte. Det är mycket yta där. Tråkigt när ett inlägg om någon silikontuttar promotas och uppmärksammas mer än ett starkt och viktigt.

Förstår dig absolut, funderar på att göra detsamma!

Men jag kommer fortsätta att läsa , oavsett vilken portal du skriver på, så mondoblog gav dig åtminstone en ny läsare ;)

Kram!

2012-01-24 @ 23:43:59
Länk: http://www.mondoblog.se/barbiespussy
Linda-Mamma till Alfred

Duktiga du(referear till inlägget ovan som jag inte kan kommentera). Bara för att du är så duktig så har jag ngt åt dig i min blogg;)

Yes bloggboken är skickad nu så du bör få den i veckan, vad kul!!!

2012-01-25 @ 10:37:15
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Linda

Av någon konstig anledning kan jag inte kommentera ditt sista inlägg så jag kommenterar här istället där jag kunde kommentera. De där böckerna verkar intressanta, och nog nyttiga att läsa oavsett vad man sysslar med. Tänker nog låna dem på bibban också, och läsa.

2012-01-25 @ 11:40:38
Länk: http://tjock-till-smal.bloggplatsen.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: