Utvecklingstörning

Datum: 2012-01-10 Klockan: 20:04:14 Kategori: August/barnen/Autism

Jag fick hem min sons journal från Logopeden som jag efterfrågat då läraren som jobbar med honom ville se vad som står i journalen om hans svårigheter. ( Inlärning av att läsa och språket osv ) I remissförfrågan har BVC sköterskan skrivit UTVECKLINSTÖRD POJKE som inte kan räkna och inte kan färger osv osv.
Här är min son fyra år och inte utredd. Han är sen men ingen har hittills hittat några som helst FEL på honom. Idag har han ju diagnos Autism samt ADHD men han är inte utvecklingstörd.
Jag ringer upp hans gamla BVC och vill se resten av journalen. Hade väl sån tur att det var just den sköterskan som skrivit detta som svarar. Detta är ju några år sedan. Han var ju fyra och är nio idag. Jag berättade att jag blivit rejält upprörd över detta eftersom han inte är utredd överhuvudtaget vid tillfället och att han inte ens idag har denna diagnos trots två sådana utredningar. Han har Autism och ADHD. Hon menar då att detta är ju en tolkningsfråga av ordet. Utvecklingstörning ÄR en diagnos. Jag hade inte reagerat om hon skrivit pojke med utvecklingsförsening eller sen i utv. Men nej de var en tolkningsfråga.
Nu har jag varit i kontakt med vår skolsköterska så jag får läsa resten av journalen och jag VET att jag kan få detta korrigerat. Detta är ju helt fel. En BVC sköterska ställer ju heller aldrig diagnos eller ska yttra sig över vad hon tror eller inte för hon har inte den kompetensen överhuvudtaget. Det krävs ju flertalet utredningar för detta.
Saken är ju nu.... hur går man tillväga för att få detta korrigerat? Och hur får man fram till denna sköterska att detta INTE är en tolkningsfråga om ett ord utan en felskrivning av henne. Ska jag ringa och prata med hennes chef? Ja det gör jag nog hur som helst men hur kan man veta att detta inte händer någon annan?
Jag sa till henne att jag blev hemskt upprörd över detta och att jag inte vill att mitt barn ska behöva ha mer i sin journal än han redan har. Massa diagnoser lite hit och dit som kanske inte är så kul att dras med om man inte har dessa. Då menar jag inte jag att det är något fel att ha en utvecklingstörning men rätt ska ju vara rätt. Har någon här egen erfarenhet ang detta skriv gärna var man vänder sig och hur jag gör.




Mitt barn ska inte ha med med sig mer i bagaget än han behöver för att en sköterska inte vet hur hon ska uttrycka sig i en journal. Det rä ganska illa när man inte har mer kunskap än så. Att man inte vet som BVS sköterska att utvecklingstörning är en diagnos och inte ett ord man bara slänger sig med.

Ja är förbannad... ledsen. Å de gick nog fram.

Kommentera här 6 st

Kommentarer
Becca & baby

Usch, jag är inte imponerad av BVC alls. Här fick jag höra i många månader att jag skulle amma mindre och mata mer, fast än det var när maten introducerades som Isacs vikt började krångla. Tycker dom är lite för trångsynta :S



Här har vi pappers-journaler fortfarande så jag har dock ingen aning om hur man får det korrigerat :/



Lycka till! Kram.

2012-01-10 @ 20:59:37
Länk: http://grrsexymama.blogg.se/
AnnaPanna

Jag är inte förvånad!! Dagens sk. vård är under all kritik!! Det slarvas hela tiden. BRA ATT DU RINGDE!! Du ska inte ge dig där, kontakta chefen!! Sen tycker jag du kan skriva ett upprört mail till sjk direktören oxå. Ja om det nu finns en sådan? Det brukar ju alltid finnas en som basar över hela konkarongen!!



Du får kräva att det ska korrigeras!! Det är verkligen inte en tolkningsfråga, hon har uttryckt sig krasst och klumpig och FEL!!



2012-01-11 @ 09:20:08
Länk: http://annapannis.blogg.se/
Kashaya

Vad tråkigt sådan där.=( Hoppas du får det rättat i journalen.



Sv. Vad skönt att du förhoppningsvis är på bättringsvägen iallafall

2012-01-11 @ 12:06:19
Länk: http://kashaysblogg.blogspot.com
Linda-Mamma till Alfred

Åhhhhh jösses ja Du har verkligen varit med om mkt o nu detta till råga på allt..gaaah...stackare där men är fortfarande helt imponerad av dig att du verkligen kämpar vidare!

2012-01-11 @ 17:19:05
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Johanna

Man kan aldrig säga någon är utvecklingsstörd om man inte fått den diagnosen vilket han inte fått.... då kan man enbart skriva lite sen i utvecklingen--

2012-01-11 @ 17:58:56
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Barnens Hjältar

Inkompetenta skitstövlar. Helt sanslöst måste jag säga. Jag hade med blivit vansinnig!

2012-01-15 @ 21:17:14
Länk: http://madelein.se
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: