Ouppfostrade barn

Datum: 2012-05-10 Klockan: 19:59:49 Kategori: August/barnen/Autism

Det är skillnad på fostrade barn och okoncentrerade barn.

Okoncentrerade i detta fall är nog barn med någon form av funktionsnedsättning.

Det första som står är en mening en människa skrev på FB.

Kan någon för mig förklara hur man ser skillnad? Eller VET skillnad?

Har vi inte alla hört att bara vi lär oss fostra barnen bättre, vi hade strängare regler och straff ska ni se.

Jag tror efter att ha fått kunskap och själv provat lärt mig att straff och regler inte alltid är det rätta eller uppfostran.

Självklart ska barn ha regler och fostras. Givetvis. Men alla måste kunna förstå varför, syftet.

Inte kommer man bli duktigare eller sköta sig mer av regler man inte förstår eller ens vet varför vi får? Eller har vi sett historiskt sett att ju mer vi agade barn förr blev de både duktiga och hederliga medborgare i samhället.

Kommunikation är något bra. Att se bakom de där vi ser som ett sk problemskapande beteende. Vem äger problemet?

Det som är rätt för en är fel för någon annan.

Men självklart ser och vet alla skillnaden på uppfostrade barn och de där andra som har "riktiga" och "godkända" problem. Eller?

Det finns många kommentarer jag fått genom åren ang både mig själv och mina barn. Även från såna som kan genom utbildning. Jag har fått höra allt från hur bortskämd jag var till att vara ouppfostrad. Även mina barn.

Jag har försökt massa olika vägar med mina barn. Alla i all mening att göra det man tror är rätt. För att de ska lära sig.

Jag har lärt mig mycket på vägen. Straff och hårda regler har inte gett något bra.

Ibland har även jag sagt men herregud självklart detta får du ge dig med. Se till att osv. Men så hör man någon säga nått annat eller man tänker till och så inser man att oj ja just. Å istället för att vi fått ännu mer problem har det lätt gått att lösa de.

Så alla som sagt ouppfostrad unge om någon och som sedan hade någon form av diagnos sedan hur kunde de göra de? Hur kunde de inte se skillnad? Därför att så enkelt är de inte.

Och självklart är inte en diagnos eller så en ursäkt att bete sig hur man vill och regler behövs. Men vi måste lära oss se med nya ögon.




Kommentera här 0 st

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: