Detta med kompisar...

Datum: 2010-08-01 Klockan: 20:11:04 Kategori: August/barnen/Autism

.... De är inte enkelt detta med kompisar vid Autism.

Som ni vet har man ju stora problem med det sociala samspelet. Detta kan te sig på väldigt olika vis. Min son är väldigt social som de flesta skulle kalla de, han vill gärna ha kompisar. Leka. Men sällan som någon vill leka med honom.

Han har svårt att veta HUR man leker. Vilka oskrivna regler som finns. Hur man samspelar i leken. Det går lätt överstyr och vidare lär sig snart de andra barnen hur de ska få August att göra saker som helt enkelt inte är passande vilket leder till att föräldrarna förbjuder barnen att fortsätta leka.

När han har kompisar handlar det ofta om yngre barn som inte har lika stora krav på leken. Eller med barn som tycker om att utnyttja.

Detta är svårt.

Han är ofta ledsen över detta och jag som mamma lider. Likväl som andra föräldrar lider med sina barn som isolerar sig. Men de barnen har ändå många gånger valt att inte delta. Några som jag har pratat med säger själva att de inte har något behov av kamrater. De vill inte. Å då blir de ju självvalt. Sedan finns givetvis de som vill men inte klarar de heller.

Idag kom han hem med tårar i ögonen och säger att pojken han leker med alltid är elak mot honom utan att han kan förklara vad som händer. Hur han är elak och dum som August själv säger.

Jag försöker förklara att om en kompis är elak behöver man inte leka tillsammans. Han svarar ju då att han vill ju leka så han väljer att leka. Säger vidare att De andra barnens kompisar inte är elaka och undrar varför.

Hur förklarar man? Jo som det är, att de är riktiga kompisar. För riktiga kompisar är inte elaka. De är snälla mot varann.

Han har svårt att förstå och jag vet att han kommer fortsätta leka med samma barn. Jag hoppas så att han lär sig säga ifrån eller att de en dag kommer fungera. Jag vill ju inte säga att han inte får gå till kompisen... smatidigt som jag vill då jag inte anser att det verkar hundra procent okej.

Många skulle säkert säga att jag ska prata med föräldrarna men tyvärr undviker mamman i familjen mig och alla andra runt om. Så det är väldigt svårt. Och han far ju inte illa på ett handgripligt sätt. Ibland fungerar det ju och de gångerna är han ju så lycklig. Ska jag förbjuda leken för att missunna honom de gånger det fungerar?





August å jag på badet uppe i Lindvallen.... jag blir så ful på bild säger han... å detta är något som blir allt vanligare då kameran kommer fram. Mamman får le för oss båda.


Kommentera här 4 st

Kommentarer
soffie

härlig bild på er två även att han gömmer sig:)

va jobbigt det måste va för er,funkar det bättre om kompisarna är hemma och leker hos er?

hoppas ni hittar nån lösning på problemet,

kram

2010-08-01 @ 20:55:41
Länk: http://soffie69.blogg.se/
;amma Melissa

Skriver mitt svar till dig här istället... jag tar inte bort dina kommentarer, men de publiceras inte förrän jag har loggat in och godkänt dem eftersom jag har valt att moderera min blogg, så ibland är jag inte inne på en hel dag och då kan jag inte hellert godkänna dem så då ser du dem inte heller och uppfattar de som "borta". Hoppas du förstår vad jag menar.

2010-08-01 @ 21:59:57
Länk: http://mammamelissa.com
Monica R

usch.. det här ÄR riktigt svårt..



kram Monica R

2010-08-01 @ 22:27:48
Länk: http://mitttvatusentiomedfoton.blogg.se/
Johan

Nej, det är inte lätt det där. Jag kan tänka mig att det blir ännu tydligare, eller vad man ska säga, om man har t.ex. en synskada som jag. För min del märks det tydligast i form av osäkerhet hos andra, vilket leder till att ingen pratar med mig. Man vill ju inte göra bort sig på något sätt... Jag klarar mig i vilket fall, det är deras ensak även om det är lite tråkigt ibland, men jag är så oändligt glad för de få vänner jag faktiskt har och som sagt, kvalitet är mycket bättre än kvantitet! :)

2010-08-03 @ 01:44:05
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: