Att få må bra

Datum: 2010-03-13 Klockan: 11:13:29 Kategori: Kropp å själ/ADHD

Att få må bra.

Det är en önskan som jag tror vi alla strävar efter.

Jag strävar varje dag men under en lång period har det varit omöjligt för mig att kunna må bra.

När man är på den nedersta botten så tar man sig inte upp ensam. Jag har varit väldigt ensam. De som står mig närmast har inte orkat och de har inte vetat HUR de ska kunna hjälpa mig upp.

Ett steg var att söka hjälp. Ett annat steg är att ha viljan samt att jag helt enkelt fick inse att det bara var JAG som kunde ändra min situation. JAG och ingen annan. Jag fick ta beslutet att såhär ville jag inte ha det. Sedan ta den hjälp jag fick och steg för steg beta av sakerna som tog mig uppåt.



Det har varit en tung väg. Det ahr varit hemskt tungt och jag har nästan gett upp. Kände att livet inte var värt något längre när man varje dag vaknade med ångest och en stir växande klumt i magen och kände hur sorgen och ondska tog över livet.

Men genom olika saker som gjorde att jag fick några stötande vänner och flera verktyg att ta mig upp har jag idag nått så långt att de bra dagarna är fler än de dåliga. Jag har fortfarande många stunder varje dag som inte är bra men jag försöker lägga fokus på det som är bra. Jag har fått tänka om. Jag har försökt hitta nya kanaler som ger mig andrum och ro.



Många saker i mitt liv kommer alltid vara tunga. Jag kommer aldrig bli kvitt vissa moment och det vill jag inte heller. Men vissa saker har jag som många andra med vanliga familjer inte har och aldrig kommer få. Vi med barn med funktionshinder vihar inte bara jobbiga perioder som många andra... vi har en konstant period som vi tar oss igenom varje dag... som vi måste ordna med. Fixa. Lösa... ordna. Men jag gör det med glädje för mitt barn behöver mig men för att jag ska orka måste jag finna ett lugn. En ballans.

Jag tror äntligen så pass mycket har ramlat rätt i vardagen som gör att jag kan orka lite lite mera. Fixa det som måste fixas.

Jag har haft tur.

Jag fokuserar på det lilla postitiva som finns och plötsligt blir de stunderna längre och fler.

Hitta det lilla i tillvaron som ger vila och ro. Sök det som är bra och välj bort allt det som gör att du förlorar energi.




Kommentera här 1 st

Kommentarer
alex

svar:

Det låter som bra och realistiska mål!

Jag har lagt ner 8-12 timmar på bloggen per dag nu i någon vecka ;)

Man måste få mycket kommentarer, svara på dem och skriva ännu flera, men samtidigt inte spamma :P

2010-03-13 @ 11:55:23
Länk: http://stockholmshetaste.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: