Autismens vägar, läsa, skriva och räkna.

Datum: 2012-04-12 Klockan: 10:33:09 Kategori: August/barnen/Autism

Ibland är det svårt att hitta sätt i lärandet. Hitta vägar där barnet förstår och får sakerna att falla på plats. Där de kommer ihåg.
August har ju stora svårigheter i inlärningen. Det går framåt. Men det tar tid och vi har provat oss fram. Fokus har legat på självkänsla. Att känna att man alltid duger och att allt man kan är bra. Att det får ta sin tid har vi varit eniga om hela tiden men skolans värld är inte riktigt sådan. Där finns inga sådana möjligheter eller val att göra. Alla ska vara lika och nå samma mål på samma tid.
Man måste skriva åtgärdsplaner och man måste göra allt man kan för att nå dessa mål. Att vi är olika eller har funktionsnedsättningar tar inte skolan hänsyn till alls. Man behöver inte ens ha ett funktionshinder för att komma ikläm i skolan. För som ni alla vet är vi inte lika starka i alla ämnen. Men hur mycket man än sliter i ett ämne så når man kanske inte fram till målet och blir därmed utan betyg. Jag tycker det är fel. Orättvist. När jag själv gick i skolan fick man i alla fall ett betyg om än lågt. Man fick något att räkna. Men inte längre.
Där August går är man i alla fall vettig. Man ställer inte högre krav än att barnen kan nå dom även om det bryter mot skollagen. Vad ska man göra? Man kan ju inte trolla fram förmågor man inte besitter. Man kan inte ställa krav som knäcker ett barn för det är ju då vi får problem.
August har bara åtgärdsprogram i svenska och matte. Det är små små mål vi sätter upp. Nationella prov i Svenska har vi helt hoppat över. Varför ska man lägga fram ett prov där man ska läsa och följa instruktioner när man inte kan läsa? vad är meningen? Vi kan redan bara fylla i namn och visa att resultatet är noll. Inte uppnått. Vi vet redan. Vi måste inte skriva det under näsan på August att nu får du ett prov, gör detta. Där får han alltså sedan sitta och bara känna att han inte kan.
När jag var på utvecklingsamtal så visade i alla fall August vad duktig han blivit att räkna. Han är nu säker på sifrorna 1-6. Han vet värdet av siffran och vad den står för. Att tre är tre saker och att en trea ser ut som den gör. Inte bara är en siffra med ett namn. Många kan ramsräkna och OJ va duktiga vi tycker barnet är men att sedan kunna visa att det här är tre och att det står för tre kamrater det är inte så självklart att man vet. Det är sådant August lär sig. Tränar på och har blivit så duktig. Vi jobbar ju i vardagen med detta hela tiden.
Ett exempel är när vi ska duka. Han får räkna efter hur många som ska äta. Här varierar det ständigt med antal personer. Sedan ska han kunna hämta en siffra som sitter på kylskåpet med rätt symbol. Först räkan vi är fem som ska äta. Detta är siffran fem och sedan kunna räkna alla saker som ska fram och duka. Det är jättebra träning och man för det på ett naturligt sätt.
Men så visade de alltså hur han räknar. Han kan alltså räkna plus och "ta bort" som de säger istället för minus. Med ett kort med olika tal, siffror mellan ett och fem så räknar han sedan genom att använda sig av fem enkronor. Står det 2+3= så plockar han två kronor och två kronor till och räknar ihop och kan skriva dit siffran 4 som svar. Är det minus och det står 3-1 tar han tre kronor och sedan tar han bort en krona och kan skriva dit svaret som är två. Gissa om jag var både stolt och imponerad och jättechockad va duktig han är!!!
När det gäller bokstäverna ser jag också att intresset är större och större. Igår ville han skriva sitt efternamn på sitt DS. Han visste att det börjar på S. Att sedan ta bokstav för bokstav. de han kan när jag säger skriver han direkt. Sedan ljudar vi alltid bokstaven. Att höra är viktigt. Sedan så när han inte kan bokstaven så hjälper förstärkningen av tecknet för bokstaven. Han kunde inte bokstaven N men när jag ljudar nnnn och visar tecknet för bokstaven ja då säger han -JAHA och letar fram N på tangentbordet. Så att förstärka med tecken är ju jätteeffektivt.
När han var hos mormor sist ja då visade han även där vad duktig han är att räkna. Att få visa det man kan stärker honom enormt och han är så DUKTIG!!

Kommentera här 1 st

Kommentarer
Sofie Persson

Hej vad duktig din kille är! Jag håller med man måste börja med självkänsla och självförtroende innan man kan gå vidare, innan dess är det liksom ingen ide. De här barnen är ofta så knäckta ändå.

Vart hittar man bokstäverna med tecken symbolen på? Jag har var sak för sig men inte tillsammans! Det var ju smart!

2012-04-12 @ 20:12:44
Länk: http://kajakpaddlaren.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: