En kropp

Datum: 2012-04-14 Klockan: 18:19:52 Kategori: Kropp å själ/ADHD

En kropp. Jag har en kropp. Är jag då en människa? Om jag är en människa finns jag då?

Jag finns. Jag har en kropp. Den du ser tycks vara jag.

Men vem är jag?

Ja vem är man?

Svaret kommer variera.

Jag är jag. För mig.

Jag är en dotter. Jag är lillasyster. Jag är moster. Mamma. Jag är någons fru. Jag är djurägare och djurälskare. Jag har en yrkesroll och är arbetskamrat. Jag är vän till några.

Jag kan skriva mera.

Jag är även någon med känslor. Tankar. Jag har en historia. Ett bagage. Upplevelser och erfarenheter. Kunskaper.

Jag kan känna och se, tolka uppfatta och höra.

Känslan är min. Den kan aldrig vara fel. Den är min egen. Jag kan inte bli någon annan. Ingen som inte är jag.

Jag finns.

Jag har massa egenskaper. Jag är envis. Jag hörs och syns. Jag pratar. Jag kan en hel del. Jag är lättlärd. Jag är ifrågasättande. Jag står för min åsikt och vågar säga vad jag tycker. Kan respektera. Lyssna. Förstå och känna empati. Jag vill andra gott och försöker finnas om jag kan.

Jag brinner för saker. Slåss för det jag tror på. Ger mig sällan.

Men energin tryter. Ensamheten växer. Att fylla på är svårt. Kampen är tung. Återhämtning finns inte. När? Hur? Tid finns inte. Om den finns kan jag inte. Högvarv. Impulsivitet. Att sätta stopp. Slappna av.

Acceptera. Jag tillhör inte. Jag är en människa. En kropp. Visst finns jag. Men vem behöver mig?

Jo man behövs. Man gör nytta. Finns till. Självklart. Klart man vill.

Men ska man bara ge?

Varför ger man mer än får tillbaka? Varför tar många illa vid sig om jag säger så? Självklart är inte alla så. Jag har hittat de som finns. Förstår. Som förstår att ge och ta. När vi kan. Orkar. Att detta att finnas är ömsesidigt men att vi kan respektera när man inte kan. Inte för att vi inte vill eller bryr oss om utan för att vi lever. Har saker i livet som tar.

Kommentarer som kan lyfta medan andra kan gör oss illa.

Att behövas utan att behöva ge. Att vara önskad utan ett form av pris. Att vara älskad för den vi är.

Ibland kan jag känna att jag har ett värde. Är älskad. Det gör att jag lever. Finns.




Kommentera här 3 st

Kommentarer
Linda

Lilla vän, visst är du önskad. Och ingen är så värdefull som du. Eller alla är det. Visar inte din familj och dina barn dig dagligen hur värdefull du är. Hur värd du är att älskas! Omge dig med folk som ger dig engergi, som får dig att skratta och må bra. Gör sådant du mår bra av! De människor som ger dig skuldkänslor och mindervärdeskomplex, umgås inte med dem. Du är värd allt, även när du inte orkar. Även när du inte mår bra.

Kram på dig gumman!

2012-04-15 @ 01:15:03
Länk: http://tjock-till-smal.bloggplatsen.se/
mariellejohnsson

Väldigt fint och tänkvärt skrivet. Känner igen tankarna och att se dem i skrift av dig gav mig nån form av ahakänsla.

Massor av kramar!

2012-04-15 @ 16:03:56
Länk: http://mariellejohnsson.wordpress.com
Sofie Persson

Hej vännen skickar en bamse kram till dig för att du är den du är och gör det du gör för alla andra <3

2012-04-15 @ 20:49:27
Länk: http://kajakpaddlaren.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: