Autismen

Datum: 2010-01-19 Klockan: 10:40:51 Kategori: August/barnen/Autism

Igår hade August en bra dag. Dels i skolan men även hemma på eftermiddagen. Just nu har han dock fastnat i att ALLA har en hund. Ja det kan bli en hel del prat om detta och det är lite mer än vad man som vanligt kanske gör. Han har även mycket tankar om hur saker och ting luktar. Inte alls särskilt ofta som vi andra känner något men hans luktsinne är välutvecklat det må jag säga.

När vi kom hem samlade han is utanför vår dörr och la i en burk som nu står tinad på fönsterbrädan. Det ska vara så. LER.

Sedan tränade vi lite. Han har ett dataprogram som heter VITAL och som gör att datorn både läser upp det som står och skrivs samt gör att tangentbordet ljudar bokstäverna. Detta använd lite på några skolor och barnen lär sig läsa mycket snabbare. August har stora svårigheter kring bokstäver ännu så det är bra att öva lite extra. Vi använder oss av klossar och så skriver han på datorn.


Bild: August jobbar. Han kan vissa bokstäver bra som de i hans namn samt A coh O. R tror jag fastnade ordentligt igår med.
   

Bilder: Klossar i trä samt dataskärmen med programmet uppe.

VITAL har jag köpt för egna pengar och är inget som vi kunde få som hjälpmedel.

August är ju en otrolig ordningsmänniska som viker sina kläder i en speciell ordning och sedan lägger ihop det för att sedan skjuta under sin säng. På sängen har han väldigt många gosedjur och dessa radas också upp i speciella rader. Liksom allt annat han leker med. Han kan rada saker i timmar.


Bild: Allt på min bänk igår fick plockas bort så alla bilar kunde radas i olika formationer.

Bild:Detta är alltså August sätt att leka med bilar. Inte så mycket köra med dom som att rada.

Vi har även fått en TIMSTOCK nu. Ett tidshjälpmedel och den accepterar han och får mycket lättare att avsluta när tiden är ute. Man ställer alltså tiden. Små dioder för minuter släcks undan för undan ner och när alla slocknat så ljuder en signal och man får avbryta det man gör. Har fungerat bra och han hämtar den redan själv.


Bild: Timstock. en liten avlång dosa med fyra prickar i olika färg som betyder olika längd på tiden. En rad diaoder som släcks vartefter tiden går. Denna är på 20 minuter som vår. Varje lampa är en minut. Röd 20 minuter Gul 15 grön 10 samt blå fem.

Idag är August iväg med skolan på pulkautflykt. Och igår var han med Malou och åkte pulka och pysslade med Frida.

***********************************************

Sitter å slappar lite lite innan jobbet. Vi har storhandlat på morgonen. Vi har varit helt luspanka och levt på pant och kuponger och det vi haft i frysen så nu var det skönt att få fylla upp igen. Tror vi har allt nu. För ett tag för det går åt i denna storfamilj.

Har precis kommit ur en skön dusch sedan maken hjälpt mig vaxa ben och mus. Så nu känner man sig fräsch.

Annar pluggar vi grammatik och de svenska ordklasserna Oskar och jag och myser i största allmänhet. Han och jag hade väldigt fin och go tid igår. Spelade WII...

Nu ska jag börja lyssna på en bok och vila lite på spikmattan.

Ha en underbar dag och hörrni skriv gärna en rad.


( En liten förtydligande. Jag har väldigt beskrivande bild texter ibland detta är inte för att ajg inte tror att ni ser vad bilden visar utan för att beskriva för de läsare jag har som är synskadade. Vill att även dom ska SE mina bilder. )


Kommentera här 13 st

Kommentarer
ingrid

Men jösses varför ska du inte få hjälpmedel till han via landstinget som det här VITAL? Det finns ett annat liknande det som heter Word reader plus och det har man rätt att få som hjälpmedel. Har du fått betala mycket för programmet och använder de det här i skolan för honom också?

Kram.

2010-01-19 @ 11:06:46
Länk: http://incans.blogspot.com
m i a

Hejsan!

hittade hit från coping, har själv haft bloggen reflextion.blogg.se innan men bytt till wordpress nu, gillade din blogg, både designen och innehållet. Har en 12 årig dotter med Asperger Syndrom.



Ville bara ge ett tips, du vet säkert men jag tipsar ifall att du ej vet. Du kan söka bidrag till hjälpmedel via flera olika fonder och stiftelser. Som till detta dataprogram, en handdator om ni ej får via HAB.



Vi har fått bidrag via:

Lions Barnfond

Röda korset

Kyrkan - Diakonessa

Stiftelse i Stockholm, fast vi bor i Norrbotten

Majblomman



Jag har flertalet man kan söka hos om du vill ha, man kan söka för precis allt!

//m i a

2010-01-19 @ 12:04:07
Länk: http://filosoferar.wordpress.se
mina

God middag gumman..

Så gulligt av din son som är så noga med allt..Man måste vara extra duktig på något & han är orgnnsam & det är posetivt..när han blir äldre & ska flytta till sitt eget kommer han alltid ha städat i hemmet...oftast brukar killar vara så slarviga..hihihi---

Klossar med bokstäver är jätte bra att lära ut på..Själva hade jag jätte svårt att lära mig skriva & stava & har änd lita problem med det..men det finns så mycket hjälpmedel som man kna ta hjälp av..Ha en skön dag.kram kram

2010-01-19 @ 12:07:23
Länk: http://blondis81.blogg.se/
jglanz

ja verkligen. lute annorlunda från andra kriminalare :)

2010-01-19 @ 12:24:13
Länk: http://jglanz.blogg.se/
Henke "Hoppelajnen"

sv: tack! :)



det är bara draken som är gjord i thailand, resten i sverige...

2010-01-19 @ 13:11:11
Länk: http://hoppelajnen.se
marie

Jag måste bara säga att jag beundrar dej. Vilken kraft du har, en riktig kämpe!



Så skönt med dagar där allt går bra...det lever man på ett tag!

Konstigt värre att VITAL inte räknas som hjälpmede tycker jag.



Må så gott! Kram

2010-01-19 @ 14:45:25
Länk: http://mariekjerulf.blogg.se/
Sandra

Hej där

Ni har fullt upp ser jag.

Själv orkar jag inget =)

Jag känner igen det där med pengar. Väntar spänt på morgondagens barnbidrag.

Det är inte kul att vara utan pengar. Att tala om för barnen att man inte kan köpa vad det nu är de vill ha denna dag.

Det ska bli underbart att handla hem imorgon.



Det var modigt av dig att vaxa musen. Detb måste göra skitont hi hi.

Jag har en epilator (förmodligen inte mycket snällare det men det går) fniss..........



Ha det gott och hälsa.

Kram på dig

2010-01-19 @ 14:54:42
Länk: http://urrensning.blogg.se/
Malle - Hockeyfru

skönt att ni fått pyssla om er själva också:) kram på dig

2010-01-19 @ 16:19:10
Länk: http://mysunshinestory.blogg.se/
Johan

Den där timstocken verkar väldigt smart! :)



Lite dåligt att man inte får Vital som hjälpmedel måste jag säga...



Har du fått frågor om varför du skriver bildbeskrivningar eller? :)



SV: Ja, det lär nog ha varit riktigt kul! :)



Gick det bra för dig då? :)

2010-01-19 @ 17:52:00
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
soffie

men vilket bra hjälpmedel och va bra att han har tagit den till sig,va fin han är,

Du skriver så bra!

gokväll

2010-01-19 @ 22:05:27
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Susanne

Godmorgon!!! Mycket jobb du har men det är bra att du ställer upp på honom . Ha en bra dag. Kram Susanne

2010-01-20 @ 07:16:31
Länk: http://vejers.blogg.se/
Eva

Det blir inte så mycket bloggande numera för min del, men jag kikar in och läser lite om hur ni har det och lämnar en hälsning :-)

Kram,

Eva

2010-01-20 @ 09:54:26
Länk: http://detspokar.blogg.se/
Hanna

SV; Ja, super gott :D Speciellt med lite honung på ;D

2010-01-20 @ 10:22:55
Länk: http://hannanas.webblogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: