Att synas

Datum: 2010-05-10 Klockan: 19:25:41 Kategori: Allmänt

Idag har jag tillbringat dagen i Örebro på utbildning...

Haft en underbar dag. Det handlade om handledning och vallidering.

Känner att just jag växte flera meter... NJUTA.

Men sedan förundras jag över hur människor är.

När vi ska dricka lite kaffe så möter vi en kille med grön tuppkam. En person i gruppen bakom mig säger genast:

-Ja en sån där skulle inte jag vilja bli vårdad av.

Jag reagerar blixtsnabbt och frågar henne vad hon menar med EN SÅN DÄR... frågar om hon dömmer en kille för hans utseende. Bestämmer att HAN inte kan vårda.

Hennes svar är att en sån som han ser ut såhär för att på något vis vill VISA upp något och bevisa något.

Jag berättar då att just MIN son hade ROSA hår i ett helt år och att jag inte tror att han ville synas. HAN hade den stilen och ville ha just ROSA hår. Visst han syntes men jag tror detta var just hans stil.

Hon skrattar nervöst och säger att JUST min son nog bara hade en FAS.

Jag tror helt enkelt att just MIN son ville vara sig själv... just HAN.

Jag blir trött på enkelspåriga människor som bara dömmer rakt av utan att veta något alls om en person.

Givetvis vet jag att de som idag är gamla säkert skulle bli rädd om killen hade kommit in och skulle just vårda dom men när en yngre människa har den synen tycker jag det är hemskt.



Sonens ROSA period har passerat.... men likt i Bonde söker fru dör en av bönderna sa att han inte ville ha någon tjej med Piercingar och tatueringar utan en VANLIG tjej så är min grabb just vanlig trots ett piercing eller om han har rosa hår.

Jag är stolt över mitt barn... att han vågar vara den han vill vara....




Kommentera här 11 st

Kommentarer
melina

Fin blogg (:

2010-05-10 @ 19:45:30
Länk: http://meelajna.blogg.se/
nath

vilken härlig mamma du e =) Tänk om alla kunde vara så och öppna mot sina barn, tänk va världen skulle bli bättre =)

O söt son :)

2010-05-10 @ 20:05:58
Länk: http://onlynattan.blogg.se/
Hottestgossip

http://hottestgossip.blogg.se/2010/may/gratis-presentkort-1.html#comment



kolla:)

2010-05-10 @ 20:31:17
Länk: http://hottestgossip.blogg.se/
Ellis

En tuppkam gör ju inte människan, jag skulle nog bara tycka att det var coolt med en grön tuppkam men har folk i närheten som säkert skulle reagera likadant, tyvärr.

Hoppas du får en fin vecka!

Kramar

2010-05-10 @ 23:03:09
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Ellis

Hej!

Jag jobbar på en skola med estetisk inriktning, så är van att se lite av varje, reagerar knappt längre! =)

Ha en fin vecka!

Kram

2010-05-11 @ 08:03:55
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Ellis

Du har helt rätt, jag har alltid velat testa att ha grönt hår, men inte hunnit med det ännu, men en dags så ska jag ah grönt hår! =)

Här på skolan har de flesta verkligen en egen stil! =)

Kramar

2010-05-11 @ 08:25:22
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Becca & baby

Det är bra att han är den han vill vara :) Jag hoppas på att min son kommer våga vara sig själv han också!

2010-05-11 @ 11:04:08
Länk: http://grrsexymama.blogg.se/
Johan

Man måste inte alltid vara som alla andra. Man ska vara sig själv. Jag lär ju sticka ut en del jag med. Dels p.g.a. käppen, men så har jag en illröd Ferrarijacka som syns lång väg. Inget fel med det. Inget fel med rosa hår heller. Inte tuppkamm heller. De får ha det om de vill, men jag skulle inte vilja ha det, för det är absolut inte min stil, men bara därför ska man ju inte dömma dem för det och tro att man är t.ex. rasist för att man har snagg, skinnjacka och grova kängor. Man kanske trivs med den stilen. Sen kan kanske just det signalera just rasism, men man vet inte förrän man har lärt känna personen i fråga.

2010-05-11 @ 13:14:10
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Mib

För det första måste jag säga att du har en jättegullig son. Klart man ska vara stolt!

Jag har varit punkare när jag var ungdom. Och tycker fortfarande att det är häftigt och snyggt med folk som törs ha sin egen stil. Jag har också precis som du tatuering just för att jag tycker det är snyggt.

En gång i tiden hade jag en faster som var så väldigt emot att jag hade min tatuering, men när vi pratade igenom det hon och jag så ändrade hon sig och tyckte det var snyggt.

Modet förändras under åren och det får även de gamla acceptera tycker jag. Sen kanske man inte ska ha häng och visa halva rumpan om man jobbar i vården, men vad man har för färg på håret eller kläder osv tycker jag är en sekundär sak. Det viktiga är att ens personlighet är lämplig för jobbet. Att man är öppen och vänlig och snäll och vill lära sig en massa nya saker.

Kram på dig Tess. Bra att du sa ifrån. Själv skulle jag gärna låta en ung kille med t.ex. dreadlocks ta hand om mig på gamla dar...

:-)

2010-05-13 @ 11:21:32
Länk: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Emma

Å så härligt med någon vuxen som vågar stå upp och försvara punken! Jag menar inte att killen i grön tuppkam nödvändigtvis måste vara punkare, men jag är själv det och ser ut på samma sätt ibland.

Jag klär mig och ser ut som JAG vill och det borde andra axeptera.

Jag blir ofta tagen för att vara nazist/rasist bara för att jag använder (en typ av armè) kängor, klär mig svart med mkt nitar, är piercad och har håret på ett visst sätt.

Såklart vet jag att nazister ofta har samma stil, men bara för det borde inte jag bli tagen för att vara en av dom. För det är jag absolut INTE. Det är helt enkelt bara min stil och det är så JAG vill se ut.



Hahaha egentligen är jag världens MEST kramiga och kärleksfulla 16 åriga tjej i världen!

Om folk bara axepterade hur jag såg ut och lärde känna mig innan de dömde mig skulle de veta det:)



Det finns på tok för många som dömmer folk för hur de ser ut. Det har jag själv mkt erfarenhet av.

Folk som stirrar, kallar än en jävla massa skit och pratar till än som om man vore en 5 åring och en mindre värd, det är typ en del av min och många andras vardag.

Bör även tilläggas att många av de som dömmer mig för hur jag ser ut är vuxna mäniskor. Vuxna Mäniskor!

Borde dom inte veta bättre?

Ska inte de vara bra förebilder för barn och ungdommar?



Jag tycker nog att en piercad kramig tonnårspunkare som vågar vara sig själv och inte viker sig för all skit som han/hon får stå ut med för det, är en bättre förebild än de vuxna som dömmer andra för att de trivs med att se ut på ett ovanligare sätt.

Men det är min åsikt.



Tack för att du inte dömmer efter första anblick. Var stolt över det!

Ha det toppen nu och hälsa sonen;)



Kram kram

Emma

Å så härligt med någon vuxen som vågar stå upp och försvara punken! Jag menar inte att killen i grön tuppkam nödvändigtvis måste vara punkare, men jag är själv det och ser ut på samma sätt ibland.

Jag klär mig och ser ut som JAG vill och det borde andra axeptera.

Jag blir ofta tagen för att vara nazist/rasist bara för att jag använder (en typ av armè) kängor, klär mig svart med mkt nitar, är piercad och har håret på ett visst sätt.

Såklart vet jag att nazister ofta har samma stil, men bara för det borde inte jag bli tagen för att vara en av dom. För det är jag absolut INTE. Det är helt enkelt bara min stil och det är så JAG vill se ut.



Hahaha egentligen är jag världens MEST kramiga och kärleksfulla 16 åriga tjej i världen!

Om folk bara axepterade hur jag såg ut och lärde känna mig innan de dömde mig skulle de veta det:)



Det finns på tok för många som dömmer folk för hur de ser ut. Det har jag själv mkt erfarenhet av.

Folk som stirrar, kallar än en jävla massa skit och pratar till än som om man vore en 5 åring och en mindre värd, det är typ en del av min och många andras vardag.

Bör även tilläggas att många av de som dömmer mig för hur jag ser ut är vuxna mäniskor. Vuxna Mäniskor!

Borde dom inte veta bättre?

Ska inte de vara bra förebilder för barn och ungdommar?



Jag tycker nog att en piercad kramig tonnårspunkare som vågar vara sig själv och inte viker sig för all skit som han/hon får stå ut med för det, är en bättre förebild än de vuxna som dömmer andra för att de trivs med att se ut på ett ovanligare sätt.

Men det är min åsikt.



Tack för att du inte dömmer efter första anblick. Var stolt över det!

Ha det toppen nu och hälsa sonen;)



Kram kram

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: