Känsel

Datum: 2010-09-04 Klockan: 08:59:39 Kategori: August/barnen/Autism

Människor med Autism har en helt annan känsel än vi andra. Hur detta fungerar vet jag inte om man vet och jag har ingen aning om HUR detta är möjligt men att det är just möjligt det vet jag med säkerhet.

Många tycker det gör ont att duscha. De känner VARJE enskild stråle, klippa naglar är hemskt som att kamma håret eller att bli berörd på kroppen.

August har ju visat rejäla prov på detta redan som liten då han skrek rakt ut i duschen. Bada har alltid gått lättare. När han var liten förstod jag inte varför utan trodde han inte ville. SÅ som barn kan vara. När han själv fick sitta med duschmunstycket gick det så mycket enklare. Han kunde väl ha det på ett sådant sätt så han helt enkelt inte alls tyckte det gjorde så förfärligt ont.

Beröring har aldrig varit hans starka sida heller utan alltid på hand vilkor. Alltid. Idag har han ju lärt sig att njuta av en lättare massage. Han har lyxen att få taktil massage på skolan en gång per vecka. Något som jag ser som suveränt att man satsar på hos dessa barn. Det var hemskt svårt i början. Han tyckte inte tjejen som gör detta TAR på honom som mamma. Mamma vet hur det fungerar bästa. Inte för lätt men inte för hårt. På HANS sätt.

Häromkvällen såg jag detta än mer tydligt. Hur beröring verkligen känns. Just hur känslig just han är.

Skulle säga godnatt... han låg där i sängen. Jag böjde mig ner för att krama och så ANDANDES jag lite på honom... drog ett djupt andetag och blåste ut just då. Ja ni vet av välbehag.

August krängde under mig och skrattade och säger:

-Mamma de killar ju.

Ja det kittlades. Något så kompiöst så killade det. Så vi lekte med luft över hans kropp en stund och jag lovar... han skrattade så han tjöt och deklarerade att guuuud va det kittlade honom.

Luft över kroppen. Att lätt röra med nästan över hans bröst gav inte alls samma effekt. Det var luften som kittlade mest.

Känseln är otroligt utvecklad hos honom. Liksom andra sinnen. Det finns inget som han inte kan lukta sig till. DÅLIG lukt känner han på mils avstånd.



Igår när August ställde sig på vågen kunde vi konstatera att han gått upp. GLAD. Han är ju såå smal min lille kille.


Kommentera här 4 st

Kommentarer
Georg Hendrix

hehehe, det var inte så jag menade. Jag försökte få fram att tjejer (om de vill vara sexiga) ska ha byxor som gör att rumpans form verkligen syns. Jag har sett snygga rumpor i spandex, mjukisbyxor och jeans... det gäller mest att hitta det som passar bäst för ens rumpa. Formen ska visas!



Jag vet att tjejer, ofta, föredrar det motsatta på killar.. men det gäller INTE för tjejerna själva.



Tjejer som går i "baggyjeans" eller sånt som inte visar rumpan.. som gör att rumpan ser okvinnlig ut går bort (om man vill vara snygg).

2010-09-04 @ 15:32:24
Länk: http://georg.blogg.se/
anne

Intressant är kanske inte ordet, men det ger insikt i hur otroligt olika vi människor är, alla av oss.



Jag antar att det är bra att han ökar i vikt. Tycker han det själv också?

2010-09-04 @ 20:56:55
Länk: http://annnne.blogg.se/
Johan

Väldigt intressant det där tycker jag... :)

2010-09-06 @ 09:21:31
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Mia

Bloggtips från Johanna och ett jag direkt fastnade för, dina texter om August är intressanta att läsa, hur insiktsfullt du försöker hjälpa, bara vara med honom och att sen ta tag i det inre egna. En blogg jag definitvt ska följa, för min egna skull också faktiskt.



Lever sedan 2003 med bonusbarn, ena med Autism utan tal men i övrigt rörlig och inte vid första anblicken en som inte skulle vara som andra, den andra med Aspbergers syndrom och där i stället den sociala kopplingen som ibland varit inte svår men märklig att ta sig in i, nu är "barnen" snart 16 respektive 21 (i följden jag skrev om dem). En spännande och lärorik tid tillsammans med dem har jag definitivt haft och hoppas på många fler dagar ihop!



Hoppas din fredag blir underbar, varma tankar till dig!

2010-09-10 @ 08:51:06
Länk: http://fredthevov.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: