Insnöad

Datum: 2011-04-14 Klockan: 09:05:43 Kategori: August/barnen/Autism

Att vara insnöad. Att känna en lust inför ett visst ämne. En historia eller ämne. Saker som tar upp tid.

Sonen har ju sina specialintressen. Fast tyvärr är de mest saker som jag tror skapar ett sorts lugn för honom. Han fastnar. Sitter mer ofta med snören och trådrullar och lindar och trasslar upp. Stor koncentration. Man märker knappt av honom alls.

Mer och mer ser jag också sådant som stör. Som kräver detta lugn.

Igår åt vi faktiskt ute. Pizza. Något som både jag och maken ångrade. Inte för att August mådde dåligt utan för att båda kände att vi mådde hemskt efter. Så länge sedan vi åt något åt det hållet så kroppen sa NEJ rejält. August beter sig störande. Pratar oavbrutet och ganska högt.

-Prata med SMÅ bokstäver.

Ännu ett uttryck som slår tillbaka. Vaddå SMÅ bokstäver? Hur då? Alla våra uttryck som inte har någon reson alls. Ett barn med en osynlig funktionsnedsättning. Ett barn som verkar mer eller mindre ouppfostrad. Vi? Ja vi är vana. Skruvar på sig... ålar på stolen och trycker sig mot örat.

-Mamma, ( pekar på kyldisken lite snett bakom ) den där låter och jag får så ont i mina öron.

Man har lust att skynda och svara att dumma dig inte nu, den hörs knappt. Men som tur är så vet ju vi. Att vissa ljud stör. Gör ont. Vi ser sådant mer och mer. Märker. Förstår. Lär oss.

Man inser att livet ändå måste anpassas en hel del. Jag förstår och känner själv att det är bra att gräva ner sig i något. Ett ämne. För att känna någon form av lugn. Så jag snöar in. Försvinner bort lite i historien.

Psykvården. Mentalsjukhusen. Ser alla dessa bilder på nedlagda sjukhus. Förstörelsen. Vilket enormt slöseri på så fina byggnader. Käser. Lär mig. Kommer till insikter. Känner igen. Återupplever.

Tittar ut och ser den blå himlen. Underbara syn. Underbara vår. Njuta. Jag nu njuter jag.








Kommentera här 7 st

Kommentarer
Helene

Njut av DIN DAG idag !!

Tänker på dig.

Kram Helene.

2011-04-14 @ 10:30:04
Länk: http://helenesdagbok.blogg.se/
Jenny

Hej!

Ja, den togs bort! :( Dom jag hade gått min domän av, hade gått i konkurs, så jag fick göra ett nytt domän namn! :(

Lite irriterande.

2011-04-14 @ 14:24:06
Länk: http://jennyjanssons.com
Barnens Hjältar

Tack :-)

Ja, man är helt salig i denna lilla skrutta ..

Jag mejlar snart namn och så för nu har vi bestämt alla mellannamn med. Hoppas du haft en fin dag!

2011-04-14 @ 19:56:10
Länk: http://barnenshjaltar.blogg.se/
i min lilla lilla värld

Alla dessa missförstånd. Måste vara otroligt jobbigt att förklara precis ALLT!

2011-04-14 @ 22:21:33
Länk: http://saratilling.se
Anonym

Ja visst är det härligt att våren äntligen är här=)



prata med små bokstäver..har aldrig funderat över det innan men precis som du skriver... hur ska man prata med små bokstäver?!



Hoppas du/ni får en förtjusande helg!



kram

2011-04-15 @ 11:19:09
Länk: http://cicci79.blogg.se/
marie

Underbar bild!! Blå himmel skänker ro och lugn...så fridfullt.

Hoppas ni har en skön helg!

Kram



2011-04-16 @ 09:19:10
Länk: http://mariekjerulf.blogg.se/
Johan

Det där med "prata med små bokstäver" minns jag så väl från ett avsnitt av Bröderna fluff. De var på ett bibliotek och en bibliotekarie sa åt dem att prata med mindre bokstäver. "lilla A, lilla B" osv. lät det då. :)



Det där med ljud som stör, hur kan det komma sig, är hörseln utvecklad på ett annat sätt, eller hur funkar det? Intressant tycker jag!

2011-04-18 @ 18:48:41
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: