Svar från Jan Björklund eller hans sekreterare...

Datum: 2011-08-17 Klockan: 19:11:23 Kategori: August/barnen/Autism

Skrev ju ett brev till skolministern.

Detta svar fick jag.

Hej Therese Andersson!

Jan Björklund tackar för dina intressanta synpunkter. Han har bett mig, som medarbetare i den politiska staben, att svara på ditt brev. Jag vill börja med att be om ursäkt för att svaret dröjt.

1. Den nya skollagen innebär att elever med autism inte längre tillhör målgruppen för särskolan, eftersom de inte har någon utvecklingsstörning. En elev som är inskriven i grundskolan kan dock få sin utbildning i grundsärskolan. Undervisningen ska dock utgå från grundskolans kursplaner och eleven har rätt till särskilt stöd om det behövs för att kunna nå kunskapskraven. En förutsättning för att en elev ska vara integrerad är att de huvudmän som berörs är överens om detta och elevens vårdnadshavare medger det.

2. Regeringen har i den nya läroplanen förtydligat att undervisningen ska anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. Det finns olika vägar att nå kunskapsmålen för olika elever.  Om en elev har behov av särskilda stödåtgärder, ska rektor se till att behovet utreds. Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, ansvarar rektor för att ett åtgärdsprogram utarbetas. Av åtgärdsprogrammet ska framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas. Beslut om åtgärdsprogram kan från och med den 1 juli i år överklagas, vilket ökar rättssäkerheten för elever och vårdnadshavare. Genom en tydlig koppling till Barnkonventionen markeras dessutom att barnets bästa ska vara utgångspunkten i all utbildning. Särskilt stöd finns reglerat i skollagen (2010:800), 3 kapitlet, 7-12 paragraferna. Vill du läsa mer finns den nya skollagen här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:800#K3

De pedagogiska konsekvenserna av autism och aspergers syndrom kan man till viss del kompensera genom att skapa förutsägbarhet och tydlighet i lärandesituationerna. Det är därför viktigt att skapa en lärandemiljö som av eleven upplevs som meningsfull, begriplig och hanterbar. För att lyckas med detta kan skolorna få stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Stödet kan ges i form av rådgivning, specialpedagogisk utredning, information och utbildning av både skolpersonal och föräldrar. Myndigheten arbetar också förebyggande genom kommunsamverkan som är en dialog med förvaltningschefer och motsvarande i syfte att få en bild av respektive kommuns struktur, kompetens och kompetensbehov. Inom Specialpedagogiska skolmyndigheten pågår ett antal utvecklingsprojekt som syftar till att möta de behov som framkommit i kontakten med skolorna. Vidare information kan du hitta på myndighetens webbplats: www.spsm.se.

3. Du frågar i ditt brev vad som händer med de elever som har en funktionsnedsättning och inte är behöriga till gymnasiet. De elever som inte är behöriga till gymnasiet får med start i höst fler alternativ att välja bland. Det gamla IV-programmet har i många fall inte fungerat tillfredsställande och lett till att många elever hoppat av, och därför reformeras det i höst. Det finns fem olika typer av introduktionsprogram, så att varje elev ska kunna hitta det som passar bäst utifrån sina förutsättningar:

1. Preparandutbildning
Ger eleven behörighet till ett nationellt program, antingen högskoleförberedande eller yrkesprogram. Utbildningen är anpassad för en elev som är studiemotiverad och snabbt vill bli behörig. Den utformas för en enskild elev och ska pågå i högst ett år.

2. Programinriktat individuellt val
En utbildning som ska leda till antagning på ett nationellt yrkesprogram. Utbildningen är sökbar och står öppen för ungdomar som saknar behörighet till ett yrkesprogram.

3. Yrkesintroduktion
Vänder sig till ungdomar som saknar godkända betyg för behörighet till ett yrkesprogram. Eleverna ska få en yrkesinriktad utbildning som underlättar för dem att etablera sig på arbetsmarknaden eller som leder till studier på ett yrkesprogram.

4. Individuellt alternativ
Förbereder elever till yrkesintroduktion, annan fortsatt utbildning eller till arbetsmarknaden. Utbildningen utformas för enskild elev och vänder sig till ungdomar som saknar behörighet till ett nationellt yrkesprogram.

5. Språkintroduktion ska ge invandrarungdomar som nyligen anlänt till Sverige en utbildning i svenska för att de ska kunna gå vidare till gymnasieskolan eller annan utbildning.

Du kan läsa mer om de olika introduktionsprogrammen i en skrift från Skolverket. Den kan laddas ned här: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.114332!Menu/article/attachment/Intro_program.pdf



Vänliga hälsningar

Linda Nordlund
Departementsledningen

Nåja... men ja vet inte. De låter så bra på papper men de fungerar inte i verkligheten. Kag ska ta med detta till vår rektor. MEN ibland hur många insatser man än sätter in så kommer inte alla nå målet. Det är bara så. Tur min grabb går på en bra skola.


Kommentera här 4 st

Kommentarer
Pernilla

Heej. Jag har nu pratat med min sambo och vi vill gärna att du skapar två fadderbrev till oss :)



Jag mailar dig vad vi vill att det ska stå i dem och vilka färger det ska vara....



Hoppas allt är bra? Kram

2011-08-17 @ 19:58:21
Länk: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Pernilla

Vi vill ha A4 storlek :)

2011-08-17 @ 20:35:01
Länk: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Pernilla

Har mailat tillbaka dig nu....:)

2011-08-18 @ 10:11:22
Länk: http://mammatilltvillingar.blogg.se/
Janeth

Jag tycker att det låter som om rektorerna har stort ansvar. Då får man hoppas att rektorerna sitter på rätt plats och att dom har tid till att ta tills sig allt dom behöver veta för att kunna utreda saker och ting.......när blev rektorerna experter inom alla olika områden?!

Jaja, det låter som sagt ok......men jag vet inte riktigt

Om jag tror på det:(

2011-08-18 @ 11:07:57
Länk: http://[email protected]
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: