Länkar...

Datum: 2011-02-22 Klockan: 09:08:17 Kategori: Allmänt

Länkar till en blogg ja följer. Idag hade LIXY ett inlägg som jag gillade och som väckte en hel del tankar....

Läs inlägget här:

LIXY




Mitt svar på inlägget blev:

Gud så bra skrivet. Riktigt bra. Du har rätt. Egentligen behöver vi ju inga benämningar. vi är ju alla människor. Å som sagt vem utgår från att vit är normalitet på hudfärg och vem bestämmer egentligen vad som är normalt.

Jag har ju barn med funktionsnedsättningar... funktionshinder KAN de vara när människor i hans närhet tror han är avsiktligt envis eller gör "fel", när man gör saker vi "normala" anser vara fel så blir de just ett hinder. De kan oxå bli en förmåga när man har ett specialintresse och outtröttligt kan bidraga med något ja då är de inte något hinder.

Dessa diagnos namn ändras hela tiden och jag vet inte om de alltid handlar om att de låter nedsättande. Idag finns en mängd begrepp inom Autismspektrat för de är just de som de är ett Autismspektrum. De finns lika många individer som alla våra färger....så för att enkelgöra detta kommer alla diagnosnamn försvinna nästa år och alla kommer få diagnos Autism. De med Asperger tycker ju inte om detta då de är normalt begåvade till högt begåvade och känner de väl lite som att man värderar ner dom.

DAMP är något min son hade fått som diagnos för några år sedan. Han har idag något som förkortas DCD och ADHD.... dessa två utgjorde DAMP innan. DCD är en motorsik skada och ja ADHD vet du va de är. Så nu har han två diagnoser istället för en.

Att vi börjar säga DAMP barn är väl för att många inte vet vad detta innebär men ser att de kan vara en stökig individ och då kallar vi alla som råkar störa lite för DAMP unge... liksom många som häver ur sig är du CP om någon inte förstår utan att veta att de med enbart en CP skada inte har några som helst fel på intelektet. De är ju okunskap som skapar dessa saker. Tyvärr.

Å som du säger... vad är de som är kränkande? de är väl egentligen i hur du säger något till någon annan. Och hur den som tar emot de känner de. Om jag säger att du är flata eller homo eller GAY å gör de på ett nedlåtande föraktfullt sätt ja då sårar de ju och blir något fult mer än om ja säger att ja du är flata och gör de med värme.... eller?

Men ett mycket bra inlägg... de väcker funderingar och mycket av de du skriver håller jag helt å fullt med om. Ja bakar fortfarande negerbollar.... å de har de hetat jämt å de står till å med så på mammas recept. för mig är de just en chokladboll en kaka å jag har aldrig flrknippat dom med afrikaner...







Kommentera här 9 st

Kommentarer
Lixy

Kul att du gillade inlägget :)

2011-02-22 @ 09:10:28
Länk: http://lixy.blogg.se/
Linda-Blivande Mamma

Ja så lite så, tummarna hålls tills de domnar bort här idag;)

Ja mötet var givande glad att jag gick!

2011-02-22 @ 09:58:30
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Maria

Ett himla bra inlägg, hon satte pricken över i:et, finns inte så mycket att säga om =)



Hoppas att det gick bra på mötet för er!



Tja, ang min sambo och hur han orkar med allt. Det undrar jag oxå många gånger. Visserligen så lärde vi känna varann ganska bra innan vi bestämde oss för att flytta ihop. Han visste om hela min situation med sjuk son osv. Han var ofta över och hälsade på Thim på lasarettet i Kga och följde honom intensivt och stöttade oss övriga i familjen, trots avståndet.

Han är undersköterska och jobbar inom äldreomsorgen, han älskar att jobba med människor, att hjälpa och finnas till.



Sen har han varit svårt sjuk själv, han har gått igenom en period med cancer som han idag är fri från. Sen har han sin Bechtrews och lever med kronisk smärta på sitt sätt, så han vet vad det innebär att vara kroniskt sjuk.



Jag vet inte var vi hade varit idag utan honom, för jag hade gett upp allt när vi lärde känna varann, jag hade ingen livsgnista kvar, allt var bara svart och tomt. Man var så himla ensam med allt, ingen övrig familj utom mina barn, inget stöd från nån. Man blir snabbt ensam när det händer något tråkigt i familjen, vänner släkt osv drar sej undan...Han kände igen allt det där själv.



Vi är tacksamma för så lite, det kan räcka med en fika på stan, en promenad tillsammans med hunden, det är välmående för oss, att få vara tillsammans en stund och bara rå om varann =)

Vi är sjuka tillsammans med olika diagnoser och stöttar varann så gott vi kan hela tiden, ingen lämnas utanför, förståelsen och stödet finns hela tiden där.



Han säger att jag är hans liv! Jag är det bästa som har hänt honom och det andra får man bara ta ändå, så ser han på det.

Jag funderar inte så mycket längre och känner skuld/dåligt samvete för att han har det som han har det. Han vill ha det och då måste vi försöka att vårda det som finns, ta vara på stunderna. Men jag ska inte sticka under stol med att det emellanåt är piss...



Ha det fint i veckan

kramis

2011-02-22 @ 13:38:51
Länk: http://tidsfrdriv-m.blogspot.com/
i min lilla lilla värld

Kul med bloggtips =)



Magen mår bara fint. Äntligen mår jag som en prinsessa. Detta har jag längtat efter =)

2011-02-22 @ 17:11:47
Länk: http://saratilling.se
Ingmarie

Kunskap,insikt,empati,tolerans och en dos av mänsklig värme....räcker långt!Dessutom är det alldeles gratis....



Kramen från mig

2011-02-22 @ 18:08:51
Länk: http://frujacobsen.blogg.se/
Johanna

Det värmer och höra du skriver du bryr dig, det hjälper :) Men det är bara rida ut denna stormen och hoppas det snart funkar som det skall igen, det är tröttsamt när matlusten inte finns! :)



Imorgon får jag sällskap till maten :)



Nej jag förtsår inte varför man inte kan vara ärlig. Jag träffa ju mathias hela förra året och allt det där, jag hade lätt kunnat berätta dte för honom om det hade krävts, men vara kär i en annan och träffa mig och tro han skall komma över hon den andra, nej tack,



Det känns helt okej idag, jag orkar inte bry mig om det, jag är glad jag fick veta nu och inte när jag var kär och skulle behöva gå runt och må dåligt över det.

2011-02-22 @ 19:07:13
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
soffie

ska kolla in hennes blogg:)

kramen

2011-02-22 @ 19:58:45
Länk: http://soffie69.blogg.se/
LIENE

sv: bra:D och det är bra du sa till, jag vill ju ha saker förklarade för mig.

kram

2011-02-22 @ 20:09:28
Länk: http://lienes.blogg.se/
Johan

Gillar din kommentar där! Att många säger, jag har också hävt ur mig det i min barndom, "är du CP eller?" eller liknande, det är okunskap. Egentligen har man ingen aning om vad det innebär. Du har även helt rätt i det du säger om vad som är kränkande. Det är lite upp till individen i fråga, alla har sina egna teorier och värderingar om vad som är kränkande och nedsättande, men jag t.ex. tycker så klart inte det är ett dugg kränkande om någon säger "titta där!" eller liknande. Det är ju helt naturligt. Samma sak med "se på TV". Men folk i allmänhet har inte den kunskapen om vad som är okej och inte. Pratade så sent som för någon vecka sedan med en gammal bekant som tyckte det kändes lite konstigt att säga "titta där" eller liknande, men för mig är det inte ett dugg konstigt. Man säger ju så.

Det är som sagt troligen ganska individuellt från person till person, vad som är kränkande och inte, därav kanske den osäkerhet som ofta framträder. Vissa ord och uttryck ska man dock så klart vara mer försiktig med än andra.



I frågan om Negerbollar behöver jag egentligen inte upprepa att vi är på samma bana. Det heter ju så, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det är en kaka!

2011-03-06 @ 14:16:13
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: