Diagnos ADHD

Datum: 2012-08-28 Klockan: 10:51:00 Kategori: Allmänt

-Passa dig för att få en diagnos.
 
-Det är ju en stämpel för livet att få en diagnos.
 
-Det är mode med diagnoser idag.
 
-Varför måste man ha en diagnos? Ska man inte accepteras ändå?
 
Orden haglar.... Jag har fått diagnos ADHD och jag är glad över detta. Varför ska jag ha en diagnos? Jag behöver en diagnos för att förstå mig själv och få den hjälp jag har rätt till. Jag behöver den för att kunna få ordning på mitt liv.
 
Jag har problem i mitt liv som helt enkelt gör mitt liv svårt att leva. Om jag hade haft alla dessa egenheter och saker i livet och det inte ställde till problem hade jag inte behövt den hjälp diagnosen i sig ger mig.
 
Vem är tex alkoholist eller har tvångsbeteenden? När är det ett problem? Jo när det inskränker ditt vardagliga liv. När det i vardagen blir ett problem. 
 
Mina symtom har inskränkt på min vardag och genom en diagnos har nya möjligheter öppnats. Jag har inte en stämpel i pannan och jag är inte rädd för diagnosen. Jag är inte någon som skäms utan kan stolt säga att jag har stykar i detta och att jag växer.
 
Just nu behöver jag en del hjälp i vardagen. Jag har idag startat en resa där jag kommer lära mig strukturera även mitt egna liv inte bara barnens. Jag måste få fram allt som är problem i ljuset och få till alla verktyg som jag i tanken kan och vet men inte kan få ordning på. Jag får inte till det i praktiken och mitt liv blir för mycket kaos.
 
Jag har nu en del papper om fakta kring min diagnos som jag egentligen redan kan, samt att jag helt enkelt ska lära mig att säga NEJ och att jag inte tackar JA till saker utan att tänka till innan. Jag ska alltid ha tid att känna efter om jag orkar och kan. Samtidigt ska jag komma över min tröskel där jag helt enkelt ofta tror mig inte kunna så jag helt enkelt vågar.... att jag även ska ändra synen på mig själv. Acceptera och inte ha förutfattade tankar om mig själv som helt enkelt är egna tankar om mig själv som jag inte har några grunder för.
 
Detta är en process som kommer ta tid. Jag har inte tålamod och jag är duktig på att helt enkelt hoppa av. Jag har bestämt att detta ska få ta sin tid och att jag inte ska hoppa av för att det inte ger resultat nu direkt. Jag måste ta detta nu för min egen skull.
 
En del i detta just nu är att använda almanackan. Jag använder den redan men jag måste strukturera mera och helt enkelt använda mer påminnelser om saker så jag slipper röra ihop saker och glömma eller vara ute i sista minuten.... Jag har redan några punkter som ska föras in och även att jag kanske rent av har påminnelser i min mobil om småsaker som jag behöver ha hjälp att minnas bättre.
 
Igår sa jag i alla fall JA... som vanligt utan att tänka. Jag sa även NEJ nu räcker det. Nejet borde varit mer NEJ och utan ursäkter. JAet var helt rätt och är något jag vet att jag brinner för och som jag ska jobba hårt för. Självklart handlar nej om något som tyvärr gjorde ont för någon men var nödvändigt för mig sedan var jaet så rätt som det kunde bli.... åter ett år med lärlingselev..... YES.
 
En resa. Jag har valt att dela denna resa.....

Kommentera här 2 st

Kommentarer
mariellejohnsson

Kanske låter knäppt, men grattis till att ha fått namn på svårigheterna. Jag kan tänka att det känns som ett slags erkännande. Så är det alla fall för mig när det gäller min bipolärdiagnos. Det är ett erkännande att jag har rätt att ha mina svårigheter. Låter förstås konstigt det med, men man slipper sopa dom under mattan och göra som strutsen. Eller spela teater, som jag har gjort i så många många år.
Samtidigt gör det mig ledsen. Fast kanske din diagnos är lite lättare att ta in. Å andra sidan har jag nog ADHD också.... Jag tror psyk tror det alla fall. De vill göra en utredning. Jag har sagt nej, jag orkar inte och vet ändå redan svaret. Det kommer att visa att jag har ADD. Så vad ska jag med en krånglig och lång utredning till....
Jaja, nejnej, man kan inte utreda sig själv så jag borde säga ja. Och när jag läser ditt inlägg så tänker jag att.... en dag säger jag nog ja. Fast inte nu.
Många många kramar!

2012-08-28 @ 19:42:38
Länk: http://mariellejohnsson.wordpress.com
ejmis

Min erfarenhet är att en diagnos är bra, ett sätt att förstå och att hitta hjälpmedel.
Almanackan kan jag inte leva utan!! Kom ihåg att även markera in EGENTID!! Kram!

2012-08-29 @ 03:03:31
Länk: http://ejmis.blogg.se
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: