Goaste unge

Datum: 2012-05-03 Klockan: 21:43:10 Kategori: Kropp å själ/ADHD

Ibland känner man att man behövde delas i tre.

Eller fler delar ändå.

Men om jag enbart tänker mina barn skulle jag behöva finnas i tre.

För att vara lika delar med dom. Ha lika mycket tid där tiden verkligen är kvalité och där jag är helt närvarande. Där jag helt har fokus. Fokus närvaro enbart på EN. Det är svårt och jag tänker inte gå in på det då det tar för mycket tid.

Just nu försöker jag både finnas för alla tre, Självklart men med både handlar det om mig som är den andra delen.

Jag har just nu svårt med stora delar i livet och det påverkar oss alla. Målet är en ballans där jag fungerar och mår bra. Det är omöjligt att fixa vara mamma på de sätt jag vill om jag själv är kaos. För att fixa mammarollen med tid och fokus måste man må gott själv. Allt går givetvis även om man mår skit men inte hur länge som helst. Tro mig. Jag vet av egen erfarenhet. Måste man går de ju. Å visst måste man. Men till slut tar det stopp. Vad vi betalar stoppet med? Ja det är ju sk utbrändhet. Eller frånvaro från arbete. Eller att vi blir rejält sjuka på ett eller annat sätt som till slut leder till mer problem. Så säg aldrig att vi klarar saker även om vi mår skit i längden om vi inte står på må gott ben själva. Mig får ni aldrig å tro på annat. Min erfarenhet är ganska lång nu. Å jag har erfarenhet. Egen. Sett andra även om de menar och tror annat kan jag rada upp massa exempel på hur tok de känns å höra förklaringarna som jag inte köper.

Idag gav Malou mig en möjlighet. Hon gav mig även bra idéer. Sedan gav hon mig möjlighet att bryta och starta om. En viss mage bidrog också. Hon är klok. Klokare än jag trots erfarenhet och högre ålder. Hon har nämligen förstått saker tidigare än många andra. Hon vet hur man använder verktyg och har massa verktyg hon lånar ut.

Så efter att ha tackat ja efter att jag ärligt sänt ut ett SOS till denna Mallamousan kunde jag landa. Fylla på med mat och slutföra tvätten och sedan med full fokus ha all energi och tid med Albin. Hon fattar det där med att må gott för att kunna funka. Hon hjälper mig att kunna lägga om fokus. Jag ser inte att tacka ja till hjälp som ett nederlag. Att behöva ha hjälp med August är inget nederlag. Just nu ger hon det jag inte orkar just nu. Det är något bra. Att vi är fler som kan ge barnen olika saker är toppen. Bara bra. Jag är tacksam istället. Varför måste allt för många se hjälp som nederlag? Knäck på självkänslan? Tycker de är starkt att be om hjälp. Vara just ynklig och erkänna. De e tufft nu.

Jag och Albin har haft en bra kväll. Vi har tränat matte. Albin har till och med i detta sammanhang lärt mig. Fast han tror han inte kan det momentet så var de ju han som lärde mamma. Så han kan!!!! Duktiga unge. Vi har även letat strategier för när de blir som minnesförlust under ett prov.

Sen har vi gjort några andra saker som kostade mig hundra kronor och sett lite teve.

Nu ska mamma sova. Lägga mig i alla fall. Läsa. Ladda för imorgon. Några planer finns uppskrivna. Jag ska hålla mig till planen och värdera. Dag idag har inte blivit i ballans. Men förstår att begränsningarna måste till för att något som ger positiv energi kan sluta med att ge dålig då den blir i för stor dos. Detta gör att resten av dagen faller. Allt blir negativ energi.

Men dagen avslutades bra. Tack Malou för att du alltid är så klok. Tack för möjligheterna du ger oss!!

Tack Nina för att du alltid är mitt bollplank och som så ofta påminner om det självklara. De där vi två vet och kan men sällan får till utan en å annan spark där bak.

Att skriva är terapi för mig. Så jag skriver inte för att vika ut mig. Men kan det hjälpa någon bjuder jag på livet. Annars för min del ser jag det från en ny vinkel. Saker landar.




Kommentera här 2 st

Kommentarer
Susanne

Ja man skulle vilja delas sig många gånger om ibland. Ha en jätte bra fredag. Kram

2012-05-04 @ 08:43:20
Länk: http://vejers.blogg.se/
Mallamousan

Jag hjälper gärna till när jag kan! <3

Strukturera och njut av helgen! :)

2012-05-04 @ 12:47:29
Länk: http://mallamousan.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: