Funktionshinder

Datum: 2012-09-13 Klockan: 07:40:22 Kategori: Allmänt

Mitt barn har Autism och ADHD. Många säger funktionshinder medan jag säger funktionsnedsättning. Ett hinder blir de först när inte saker är anpassade så han fungerar som andra. Visst kan det vara ett hinder ibland men oftast är det mer en tillgång.
 
Jag har inte valt att se mitt barns svårigheter som något hinder. Jag har valt att se möjligheter att överbygga hindren och se hans styrkor. Om jag hade valt att se svårigheterna som hinder hade vi inte varit där vi är idag.
 
Han har fortfarande så mycket som han behöver lära sig och som han inte klarar och behöver vår hjälp med men tänk om jag hade valt att isolera oss och gjort allt åt honom, ja då hade han inte kunnat allt han kan.
 
Hade jag lysnnat på andra som ansåg att det är övergrepp att utsätta honom för krav eller utmana honom hade vi inte sett någon utveckling. 
 
Jag vet andra som inte gör något för att hjälpa barnen på traven utan tillrättalägger så mycket så att man inte kan komma att se en utveckling, där man väljer att se svårigheterna som just hinder och bygger livet kring detta.
 
Vi har aldrig avstått något pga August. Vi har förberett och hjälpt honom under resans gång istället. Vi har aldrig tackat nej eller jobbat för att han inte ska ha några krav eller sätta små mål. Vi har låtit honom växa. 
 
Igår och några fler dagar senaste tiden har vår kille fixat nudlar till sig själv. Han börjar kunna fixa små enkla saker i köket. Han tycker om att fixa med sådant och självklart under vår översyn har han fått göra just detta. Självklart var det dax för en mobil också som har fungerat toppen som det hjälpmedel som det var tänkt. Vår kille har växt massor och jag tänker fortsätta låta honom växa.
 
Hans diagnoser är inget hinder i sig utan stora fördelar. Han har även sista tiden börjat få kompisar och det har fungerat att leka. 
 
Min kamp runt August har gett resultat så tänk om jag bara hade låtit honom vara här hemma och inte låtit honom träffa andra på ett naturligt sätt så hade vi aldrig varit där vi är idag. Jag kommer aldrig låta hans Autism bli något annat än en styrka.
 
.

Kommentera här 2 st

Kommentarer
Jazzy

Jo, det gäller ju att fokusera på de rätta sakerna & det verkar du vara väldigt duktig på! :)

2012-09-13 @ 09:28:41
Länk: http://jazzyjazzy.blogg.se
Maria

Om du visste hur mycket jag beundrar dej för det jobb du gör. Jag är helt inne på din linje i det du berättar. Du skriver så bra att ingen annan hade kunnat skriva det bättre!
Jag har sett andra sidor, där man använder diagnosen som en "ursäkt" i stället för att låta saker och ting bli så fel som det bara kan bli. Att när barnet gör något som inte är ok, så skyller man på att "min unge har adhd" t ex, i stället för att ta ansvar för det som skedde och hjälpa barnet rätt.
Man måste skaffa sej verktygen och vara lyhörd för att göra det, dessvärre så är det många som inte orkar/vill och man har gjort det barnet en björntjänst som kommer att få en chock när h*n kommer upp i vuxen livet, eller hamna väldigt snett.
Så himla klokt och bra skrivet av dej!

Svar: TACK Maria.... ja man gör inte barnen en tjänst genom att skylla på en diagnos. Diagnosen är ett bra att ha för att förstå beteenden och att kunna hjälpa och lotsa rätt i livet. Det är ingen stämpel eller ursäkt utan som Mia Skäringer sa en slags karta på hur livet kan vara.....
tess701

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: