Livets vändningar

Datum: 2011-11-07 Klockan: 14:13:00 Kategori: sjukhus/sjukdom

Jag upptäckte en sak igår. en sak som jag först inte alls gjorde mig sådär orolig.
Tänkte att imorgon ringer jag om en tid så fixar det sig.
Dagen gick och barnen och jag åkte på Tintin. Bio. Bio när den är som allra bäst.
en bit in i filmen med vissa saker i salongen som jag inte kan begripa mig på ( En vuxen karl sitter och pratar i sin mobil mitt i filmen, halvstora ungar som inte kan sitta stilla knappt två timmar utan ränner fram och tillbaka och ska på toa... samt någon som sitter och dunkar i golvet med fötterna.... ja jag retar ihjäl mig. Var är hänsynen till andra? Man är INTE hemma. ) känner jag att det börjar göra ont över njurarna.
Det funkar genom filmen. Filmen är bara KANON. Barnen rycks med. Jag med. Jag är ju ändå uppväxt med Tintin.
Så när vi åker hem känner jag än mer att nej detta är inte som det ska. Jag har banne mig fått ett njurstensanfall. 17 år sedan.
Väl hemma bävar man för samtalet till 1177.
-Men det måste du ju förstå att du måste åka in till akutmottagningen direkt för ett urinprov nu när du har så hemskt ont, säger kvinnan på andra sidan tråden.
Att jag har hemskt ont har jag inte sagt även om så är fallet och att jag måste förstå något vet jag inte heller.
Vi väljer att åka till Karlstad. Min erfarenhet av karlskoga akutmottagning skulle kunna leda till en sk skandalbok. Om Karlstad har jag liten erfarenhet så jag vågar chansa.
De flesta i väntrummet ser allt annat än dåliga ut. En sitter till och med kvar sex timmar senare när jag får åka hem. Varför åker man in till akuten om man inte måste? Hade han varit akut sjuk hade han inte suttit kvar då det var lungt på akuten denna söndagkväll.
Jag slipper sitta lång stund.
Ute i korridoren ser jag två unga tjejer komma förbi. Jag säger till Daniel att titta där kom det två praktikanter. De såg sådär unga och ja nyfikna ut. Lite vilsna.
Det är den ena av de två som öppnar dörren och ropar upp just mig. Praktikanten har fått en uppgift tänker jag glatt.
Väl inne på britsen så förstår jag och Daniel att praktikanterna är läkare och sjuksköterska. Kompetenta sådana. Personal med rätta handlaget. Gissa om vi skrattar åt vår bedömning än?
Njurstensanfall. Två sprutor i skinkan senare börjar smärtan lana av och illamåendet och vimmelkantigheten samt törsten slå till. Proverna är bra men ja njursten misstänker vi ju. Det undre trycket och puls samt lite annat tyder på detta. Men många timmar senare får jag åka hem. Det har gått bra på akuten. Jag och Daniel har ju till och med fått massa timmar själva. Egentid. Det händer inte ofta.
Jag får röra mig som jag vill säger den nya doktorn från främmande land som tagit över efter den unga tösen som jag trodde var just en elev. Han vill att jag kommer på röntgen och besöket om två veckorna som han skickar och säger att han ringt in recept men undrar om jag vill ha mediciner på handen innan jag åker hem. Det vill jag, om smärtan skulle återkomma innan ett apotek är öppet. Jag ska komma tillbaka om jag får ont eller frossa och feber. Då är det akut säger han.
Vägen hem blir inte skoj. Jag spyr till slut. Väl hemma i sängen kan jag inte somna. Det kliar överallt i ansiktet. Jag mår illa och jag är allmänt yr. Jag somnar inte på hela natten och när morgonen kommer har jag huvudvärk och kallsvettas. Somnar till slut och mår nu bättre.
Samtalet till vårdcentralen blir av till slut. När jag känner att jag klarar att åka dit. Jag får ett annat nummer att ringa. Ett direktnummer. Så man får hjälp direkt. Givetvis hade telefontiden varit. Den var itne ens tidigt på morgonen men jag har missat den.
Jag få ringa imorgon. En dag mer eller mindre spelar ingen roll. Men nu är jag ärlig när jag säger att jag är orolig. Jag ångrar att jag inte varit mer vaksam. Imorgon ringer jag. Det blir nog ytterligare en tur till karlstad.

Kommentera här 8 st

Kommentarer
Linda-Mamma till Alfred

MEN GUD stackare där! Hoppas det löser sig att du får hjälp snart o tt det inte är för allvarligt =(

Kanske är det ng i min blogg som kan pigga upp dig lite;)

2011-11-07 @ 18:54:03
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
felicia

har fått den fantastiska äran att hålla alla krossade hjärtans dag tävling i samarbete med blogg.se.

Varför inte delta du också? Det krävs inte mycket, och priset är finfint!



direktlänk: http://fotokobran.se/2011/november/alla-krossade-hjartans-dag-tavling.html#comment

2011-11-07 @ 19:36:49
Länk: http://fotokobran.se
Tess

Förstår inte heller att en del inte har vanligt simpelt biohyfs!



Och hoppas du mår bättre snart!

2011-11-07 @ 22:18:36
Länk: http://highlandertess.blogg.se/
Johanna

Krya på dig vännen! Kram!

2011-11-07 @ 22:25:01
Länk: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Coquina

Usch stackare, krya på dig!

2011-11-07 @ 22:43:59
Länk: http://coquina.blogg.se/
Linda-Mamma till Alfred

Vad roligt!! Då kommer boken hem till dig så småningom;)

2011-11-08 @ 19:01:50
Länk: http://hummingbird.blogg.se/
Johan

Tintin är kung! För mig är det dock inte "riktiga Tintin" som är just Tintin, utan nytagningarna, de som spelades in i början av 90-talet och som gick på SVT när jag var liten. Det är Tintin för mig och det är så grymt bra! :)



Det låter milt sagt inget vidare det där... Jag hoppas verkligen du mår bättre nu vännen?

2011-11-08 @ 21:55:47
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Emelie - Mamman som älskar vitt

Kan tänka mig de, ha läst vad du vare me om å såg på facebook:( uscha!!



Krya på dig!

2011-11-09 @ 21:14:05
Länk: http://njutensmula.se
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: