Ryggsäcken

Datum: 2010-08-03 Klockan: 09:24:48 Kategori: Kropp å själ/ADHD

Alla vet nog hur det är att bära en riktigt tung ryggsäck. Jag klarar de sällan lång stund utan att få ont i axlarna och vidare få huvudvärk. Jag menar den där ryggsäcken med mycket packning.

Sedan finns LIVETS ryggsäck. Den där vi tar med oss saker som händer oss under vägen i livet. Oftast hamnar de tyngsta sakerna däri som problem och saker av jobbig innebörd.

Förut sparade jag i stort sett allt jobbigt jag genomgått i LIVETS ryggsäck. Jag tog sällan ut något för att slänga bort utan tog jag fram det gjorde jag det för att älta det som hänt. Fråga mig varför detta hade hänt just mig. Sitta och grunna på vad jobbigt mitt liv var. Må riktigt dåligt.

För ett år sedan var min ryggsäck så tung av saker som drabbade mig i livet att jag helt enkelt inte orkade bära den längre. Kroppen värkte och jag mådde så dåligt att jag inte klarade att ta ett enda steg.



Där och då fick jag ta ett beslut. Just där tog jag beslutet att försöka lämna det som varit i det förflutna. Att slänga bort. Acceptera att detta har hänt mig men att jag faktiskt inte mår bra av att hela tiden bära runt på det som en börda och vidare älta detta elände. Jag tog beslutet att man ibland kan minnas och tänka tillbaka men inte att i allt jag gör ta fram detta och vidare tömma min ryggsäck.

SÅ jag tömde min ryggsäck. Jag försökte lära mig att leva här och nu. Försökte inse att det som hänt kan jag inte göra något åt och det som kommer hända kan jag heller inte påverka. Det har inte varit lätt och jag får givetvis återfall. Men att hela tiden ta upp det som varit på olika sätt kan bli för jobbigt och för tungt att bära. Aldeles för tungt.




Jag mår bättre sedan jag betämde mig för att stoppa lite bättre saker i LIVETS ryggsäck. Jag orkar bära den och jag mår bättre av att se ljusglimtarna. Leva i nuet.

Men ibland kommer den tunga ryggsäcken tillbaka. Då rensar jag ur den och kastar minnena in i det förflutna. Till den vrå där det inte blir så uppenbart att jag har stannat i det elände som hänt mig tidigare.

Detta är inte enkelt. Det har varit en svår och tung väg. Men det har skördat resultat. För vem vill bära en tung ryggsäck genom livet och bara prata om det som varit? Visst är det väl ändå här i nuet vi bör träna på att vara så vi inte missar det som är viktigt här och nu?


Kommentera här 22 st

Kommentarer
SOFFIE

vad skönt att du kunde tömma den ryggsäcken med jobbigheter och på så sätt må bättre,men ibland kan man helt enkelt inte lägga undan vissa saker utan det måste få ta sin tid innan man slutar må dåligt för det,

kram å hoppas du får en goo dag,

svar va gulligt av dej att tänka på mej när du såg den fina kyrkan;)

2010-08-03 @ 09:30:51
Länk: http://soffie69.blogg.se/
Ellis

Jo nog måste man rensa i livets ryggsäck ibland och byta ut saker! =)

Synd att jag inte tänkte på att du var så pass nära men vi får ses en annan gång, lär nog åka ner fler gånger! =)

Kram

2010-08-03 @ 15:24:37
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Georg Hendrix

Klart du ska svara, men personligen hade jag bara tagit bort kommentaren. Jag vill inte ha sådant negativitet i min blogg överhuvudtaget:P



Sluskar har en snorre, snälla pojkar har en snopp! Låt oss säga så här: Killar som bara går ut på krogen för att få hem tjejer och sedan dumpar dom. Dom har en snorre. Gentlemän har en snopp och tess ska definitivt kalla min en snopp :D



Sen gillar jag bara inte ordet "snorre". Det LÅTER illa precis som "arsle". Arsle är något en 59-åring tjock snuskgubbe har! Du har en liten 30 (+) rumpa. Om du ska med mig så ska du "rumpa omkring naken" :-)

2010-08-03 @ 18:05:30
Länk: http://georg.blogg.se/
Jossan

SV: Väldigt bra sagt :)

2010-08-03 @ 19:02:26
Länk: http://thjossan.blogg.se/
Johan

Det där pratade vi om i en kurs jag gick, ryggsäcken man har...



Är du determinist, Tess? :)

Syftar på det där om att du inte kan påverka vad som kommer att hända...



SV: Okej, då ska jag läsa den också :)



Okej, ja, då kanske man åker dit någon gång i framtiden! Dock är ju jag mer för varmare breddgrader, sol och bad, palmer och exotiska drinkar ;)



Nej precis, en som har 2 vänner kan vara tusen gånger lyckligare än en som har 100 vänner. Det beror på hur nära och trogna de är. Så jag är nöjd med de få nära vänner jag har. Ibland önskar man så klart att man hade fler så bra vänner, och framförallt, närmre här, men nu är det som det är. Bättre med få ruktigt nära än många ytliga vänner! :)



Ja, det har den. Ta typ Megapol. "Bästa blandningen av gamla och nya låtar". Jo tjena. "Gamla låtar" för dem är väl typ från 2006...



Ja, man mår mycket bättre av att träna lite. Idag har jag gått upp tidigt (10:30) för att träna, tränat, tvättat, plockat ur diskmaskinen, lagat mat och dammsugit. Inte illa! :)

2010-08-03 @ 20:18:15
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Ellen Millard

ÅH tack! Jag tycker då att du tar riktigt fina bilder! :) Men övning ger ju också färdighet! Och ja jag bor i Örebro :) Det där med bloglovin, jag har inte riktigt satt mig in i det ÄN, fick en fråga om man kunde följa mig på det så jag tog och skaffa mig det! Det är ju alltid kul att någon följer en! :) Hoppas allt är bra med dig! Kikar in strax igen här!

2010-08-03 @ 22:13:42
Länk: http://millard.blogg.se/
Georg Hendrix

Röva är nästan värre :P



Om jag betalar? Beror på vart du vill åka. Vill du åka inom Sverige? Då slänger jag fram den (plånboken alltså), men vill du hellre till Franska Riverian eller så? Då kan jag betala allt där men inte resan dit! Vad skulle du vilja göra på nudistplatserna? =)

2010-08-03 @ 22:38:19
Länk: http://georg.blogg.se/
mikaela

sv; åh, det låter kul ! :)

2010-08-03 @ 23:00:55
Länk: http://mikaelatallkvist.blogg.se/
Johan

SV: Ja, det är skrivet från det djupaste av mitt hjärta. :)

Hon har läst det och blev väldigt rörd :)



Ja, okej, då är jag med :)



Vilket ord? Determinist? :)



Precis, du har helt rätt. De "nya låtarna" är inte nya längre och de "gamla låtarna" är inte ens gamla + att det är samma "gamla låtar".

Titti och Roger har jag aldrig gillat. Adaam och Gry är bättre i så fall, men bra..? Njaa...



Låter ändå som om du har haft en helt okej dag? :)

2010-08-03 @ 23:01:23
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
Georg Hendrix

Det är ju konstigt att man skäms EGENTLIGEN. Jag menar.. vad är skillnaden på naken och stringbikini? Man visar ju redan allt.. det man döljer skulle andra redan kunna gissa sig fram till :P



Haha, så länge du inte grillar MIN korv så är det ok ;)



Rumpa och skjärt.. det är bra grejer!

2010-08-03 @ 23:02:49
Länk: http://georg.blogg.se/
Georg Hendrix

http://isabellestromberg.blogg.se/2010/august/erbjudanden-fran-dalalase.html



Något som förstärker mitt tänkande angående nakenhet och varför man skulle skämmas :P

2010-08-03 @ 23:11:10
Länk: http://georg.blogg.se/
Ellis

Hej!

Bor uppe i Umeå, det udda var att jag tänkte när vi passerade Kristinehamn att det var något jag borde komma på, men kom aldrig på vad det var förrän du sa igen var du bodde!

Kram

2010-08-04 @ 00:24:20
Länk: http://www.metrobloggen.se/paltbarn
Susanne

Godmorgon!!! Ja min ryggsäck fylls ofta på men töms sällan har varit väldigt jobigt en period, så jag förstär precis hur du känner. Idag hoppas jag på sol men dem vill inte rikigt komma fram får hoppas den gör det. Ha en bra dag. kram din vän

2010-08-04 @ 07:35:24
Länk: http://vejers.blogg.se/
Georg Hendrix

Sitter på jobbet har det tufft. Nämen, seriöst. Jag har jobbat i snart 6.5 timmar och knappt gjort något förutom ätit en god lunch. Mycket mer lättförtjänta pengar än detta är svårt att få tag på.. möjligtvis vinna på lotto :P



Det förstår jag. Att se nakna familjemedlemmar skapar mer psykiska problem än något annat även om det bara skulle vara en liten tess stjärt :D



Beror på vad man menar med nudist. Alltså Jag har aldrig gått på en nudiststrand eller så även om det är lite lockande. MEN att vara naken är ju bland det skönaste som finns. Jag menar, baka något, slå på din favoritmusik på högsta volym och gör det naken.. det kommer garanterat bli bland det bästa du gjort. Det är lite "naughty", KUL och väldigt befriande. I tell you !



Om du gått på "nudist"-dejten och han kommit naken och du inte gilla honom skulle du kunna tittat ner mot hans snorre och sagt: "ska vi inte gå hem till mig och fixa lite grillKORV" :P



Jag vet inte vad hipsters är, kan kolla upp det efter jobbet dock :P



Stringtrosa är snyggt på rätt rumpa, men kanske inte på en 55-åring på 155 cm och 90 kg :)

2010-08-04 @ 15:05:03
Länk: http://georg.blogg.se/
bjorne

Det var ett fint inlägg och du vet att när allt är kastat 3 gånger så kommer det inte tillbaka,om du är ner till skärgården någon dag frampå så är jag i markanlokalen på a9 och bygger om så kom gärna och säg hej om det passar, men en veckas semester kvar,

2010-08-04 @ 17:41:09
Länk: http://bjornesmagazin.blogg.se/
lii

fin blogg!

frågestund på min blogg, kika gärna in ! :)

2010-08-04 @ 17:44:00
Länk: http://liinil.blogspot.com
Linda

Du har så rätt i det du skriver. Man behöver tömma ryggsäcken på det där tunga jobbiga. Min ryggsäck är också ganska tung, men numer har även jag kunnat plocka bort saker som lättar den. Att ta vara på livet här och nu...det är en utmaning. Men det är bra.

Kram

2010-08-04 @ 19:20:04
Länk: http://wondergirl-bloggen.zoomin.se
Georg Hendrix

Jag tror kompisarna skulle få en chock om du gick runt naken hemma när de kom :D



Såg hipsters nu. Det är sexigt =)



Alltså, jag har skrivit lite med en 26-årig tjej från en dejtingsite i några veckor. Hon frågade efter min MSN efter ett tag och alla konversationer har gått trevligt till.. sedan har det dröjt 5 dagar sedan mitt senaste mail som jag inte fått svar på. Nu såg jag att hon tagit bort mig från MSN (och läst mailet för flera dagar sen)... utan någon förklaring. Vad är det för fel på folk? Har hon av någon anledning tappat intresset, dejtat en ny kille eller så är det väl bara att trevligt skriva det? Istället för att bete sig som en omogen 14-åring.. Jag vet att man inte ska ta "dejtingsidor" personligt när det inte går som man vill, men lite artighet = "Hej, jag ska vara ärlig.. jag gick på dejt med en kille i fredags och det kändes jättebra och vill satsa på det. Men jag hoppas du hittar den rätta här! Trevligt att träffas" Är det så mycket att begära när man försöker vara seriös?

2010-08-04 @ 20:56:49
Länk: http://georg.blogg.se/
Johan

SV: Determinist, kommer från engelskans determine, typ bestämma/fastställa. Alltså att allt är förutbestämt. :)



Jag tycker den dikten är bland det finaste jag har läst. Riktigt fint och så exakt. Det är ju precis så det är.

Det jag skrev sedan är ord från det djupaste av mitt hjärta kan jag säga. :)



Det är bra, man får försöka göra det bästa av situationen :)

Här är det ju Skänningemarken nu idag och imorgon :)

2010-08-04 @ 22:15:00
Länk: http://schumacher4ever.blogg.se/
mikaela

sv; ja de e synd att det kostar så mkt pengar!

var inne på panduro elr vad det heter och skulle kolla på pyssel grejer.. de mesta därinne var onödigt dyrt! tråkigt..

2010-08-04 @ 23:25:02
Länk: http://mikaelatallkvist.blogg.se/
Georg Hendrix

Jag tog just bort mig från den sidan! "Happypancake" - verkar vara mycket oseriöst folk där! Bättre att köra på mer seriösa sidor istället. Jag har en bekant som ska GIFTA sig efter att träffa en från någon av de seriösa sidorna faktist :P



Visst finns det hopp, men det där är en sida också väldigt få tar seriöst.. folk har det mest som tidsfördriv tror jag !

2010-08-05 @ 00:21:12
Länk: http://georg.blogg.se/
maria

Bra skrivet och bra val att lägga bort det som är jobbigt. Inte bära allt med sig...



Må så gott !

2010-08-05 @ 10:48:29
Länk: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: